Lightspeed POS kondigt overname iKentoo aan

Lightspeed breidt onder meer uit naar Frankrijk, Zuid-Afrika en Zwitserland

Amsterdam, 17 juli 2019 - Lightspeed POS Inc. (TSX: LSPD, hierna: Lightspeed), aanbieder van software, oplossingen en ondersteunende systemen voor meer dan 49.000 kleine en middelgrote winkels en restaurants wereldwijd, maakt vandaag bekend dat het de overname van iKentoo heeft afgerond. Dit Zwitserse bedrijf levert point-of-sale (POS)-oplossingen aan kleine en middelgrote horecaondernemingen.

Het in 2011 opgerichte iKentoo is leider in hoogwaardig presterende bedrijfssystemen en POS-oplossingen voor gebruik op iPads in de horecasector. iKentoo heeft meer dan 3.800 klanten in 14 landen, waaronder een sterke vertegenwoordiging in Frankrijk, Zuid-Afrika en Zwitserland. Ze bieden naadloze, intuïtieve en betrouwbare oplossingen voor de horeca.

Forse uitbreiding in Europa
Lightspeed heeft een enorme organische groei doorgemaakt voordat het in 2014 de Europese markt betrad. De klanten in deze regio zijn inmiddels goed voor bijna een derde van de wereldwijde omzet. De combinatie met iKentoo zorgt direct voor een forse Europese uitbreiding van Lightspeed. Meer informatie over deze transactie komt aan bod tijdens een conference call op 8 augustus, waarin Lightspeed haar resultaten voor het eerste kwartaal van boekjaar 2020 bespreekt.

“De overname van iKentoo sluit aan op onze strategie om onze wereldwijde aanwezigheid in hoog tempo uit te breiden. Deze transactie stelt ons in staat om op betekenisvolle schaal te opereren in nieuwe markten waar Lightspeed tot dusver slechts een beperkte aanwezigheid had”, zegt Dax Dasilva, de oprichter en CEO van Lightspeed. “Het is ons een genoegen om het voltallige team van iKentoo binnen onze organisatie te verwelkomen. Het bedrijf heeft een sterke groei doorgemaakt. De toonaangevende POS-oplossing, het alom gerespecteerde merk en de grote klantenkring van kleine en middelgrote bedrijven die in veel van onze sterkste verticale markten actief zijn, vullen ons productaanbod perfect aan. Dit zal onze groei een extra impuls geven. De expertise van iKentoo over de markten waarin zij actief zijn, opent voor ons deuren naar nieuwe internationale regio’s waar wij ook onze retailoplossingen kunnen aanbieden.”

“iKentoo en Lightspeed hebben hun strategische doelstelling met elkaar gemeen: het bieden van geavanceerde oplossingen en een robuust productaanbod aan complexe kleine bedrijven op verschillende continenten”, zeggen David Clerc en Serge Sozonoff, de medeoprichters van iKentoo. “We zijn razend enthousiast om onze krachten te bundelen en nog innovatievere oplossingen naar een bredere klantenkring te brengen.”

Over Lightspeed POS Inc.
Lightspeed (TSX: LSPD), met het hoofdkantoor in Montréal, Canada, is een cloud-gebaseerd commercieplatform voor kleine en middelgrote bedrijven. Ondernemers worden voorzien van functionaliteiten die ze nodig hebben om via verschillende kanalen te verkopen, de dagelijkse activiteiten te managen, verbinding aan te gaan met consumenten, betalingen te accepteren en hierdoor te groeien. Lightspeed is actief in ongeveer 100 landen en ondersteunt lokale ondernemingen zowel binnen de retail als de horeca. Het bedrijf is opgericht in 2005 en is in 2019 erkend door een beursgang die in de technologie top 10 staat op de Toronto Stock Exchange. Inmiddels is Lightspeed uitgegroeid tot ruim 700 medewerkers, met kantoren in Canada, de VS, Europa en Australië. Het hoofdkantoor in Nederland is gevestigd in Amsterdam.

Voor meer informatie, bezoek: https://www.lightspeedhq.nl

Facebook: Facebook.com/LightspeedHQ, Twitter: @LightspeedHQ en Instagram: @LightspeedHQ.

Marcommit
Laura Emous