Leiders van nu besteden maar 13 minuten per dag aan persoonlijke ontwikkeling

UTRECHT – De leiders van Nederlandse bedrijven besteden weinig tijd aan eigen ontwikkeling: slechts 13 minuten per werkdag! Bovendien zou bijna de helft liever leervormen zien die beter aansluiten bij de tijd die zij hebben. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van &samhoud onder meer dan 500 leidinggevenden. “Om bij te blijven in deze snel veranderende wereld is het continu ontwikkelen van nieuwe vaardigheden essentieel,” zegt Salem Samhoud, adviseur en coach op CEO-niveau.

Uit het onderzoek blijkt dat de meeste uren worden besteed aan traditionele class-room trainingen (workshops, cursus). Bijna de helft van de leiders (48%) vindt echter dat veel huidige leervormen onvoldoende aansluiten bij de tijd die zij hebben om zichzelf te bekwamen als leidinggevende. Er is een behoefte aan nieuwe leervormen. Een game/app waarin zij zelf kunnen bepalen waar en wanneer zij zichzelf trainen als leidinggevende spreekt 62% van de leiders aan.
64% van de leidinggevenden traint zijn/haar leiderschapsvaardigheden liever vaker en korter dan minder vaak en langer. De belangrijkste vaardigheden die leiders willen ontwikkelen zijn feedback geven en ontvangen, coaching, luisteren en vertrouwen creëren.

Salem Samhoud: “Ik zie veel leiders die weinig tijd nemen voor hun eigen ontwikkeling, terwijl zij hun werknemers moeten inspireren en verbinden met goed leiderschap. Jezelf ontwikkelen als leider is belangrijk, maar dat besef is wat nu soms simpelweg ontbreekt.”

Daarnaast moeten de huidige leervormen kritisch onder de loep genomen worden, aldus Salem Samhoud. “Ik merk dat een deel van de leiders graag ‘on the job’ leert, zodat ze lessen direct in de praktijk kunnen brengen. Liever elke dag een paar minuten op een zelfgekozen moment, dan af en toe een paar dagen op vaste momenten. Er zijn alleen weinig leervormen die hierop aansluiten.”

---------EINDE PERSBERICHT---------

Noot voor de redactie: Bel voor meer informatie over het onderzoek met Eelke Kroes (e.kroes@samhoud.com, +31 (0)6 50 80 38 23).

Over &samhoud
&samhoud is een holding van zes uiteenlopende bedrijven met hetzelfde hoger doel: “Together we build a brighter future.” De bedrijven hebben uiteenlopende activiteiten zoals consultancy, serious gaming, virtual reality en augmented reality, gezondheidschecks en gezonde voeding. Het onderzoek is gefinancierd door twee bedrijven uit deze holding: &ranj en &samhoud consultancy. &ranj realiseert al 20 jaar positieve gedragsverandering door middel van serious games en gamification. &samhoud consultancy is een visie gedreven adviesbureau. Vakgebieden zijn onder andere: leiderschap-, team- en persoonlijke ontwikkeling, organisatie en gedragsverandering en visie- en strategieontwikkeling en -uitvoering.