Duurzame innovaties op Oerol: van een extra verdienmodel voor cacaoboeren tot de plastuit 2.0

Deze week gaat het tiendaagse theaterfestival Oerol (14 t/m 23 juni) van start. Ook Innofest is dit jaar weer aanwezig: vier duurzame ondernemers reizen af naar Terschelling om tijdens het festival hun prototypes te testen. Het gaat hierbij om innovaties op het gebied van stroomvoorziening, waterkwaliteit, een drankje dat verspilling tegengaat en in een nieuw verdienmodel voor cacaoboeren voorziet én een volledig recyclebare plastuit voor vrouwen.

Gedurende het jaar, en met name in de festivalzomer, begeleidt Innofest duurzame ondernemers zodat zij hun op verschillende Nederlandse festivals hun innovaties kunnen testen. Met diverse locaties verspreid over Terschelling met elk een eigen stroom- en watervoorziening leent theaterfestival Oerol zich bij uitstek als testgebied.

Dit jaar gaat het om de volgende innovaties:

Volta Energy
Een groene en duurzame energievoorziening die ontworpen is om conventionele aggregaten volledig te vervangen. Het systeem is mobiel en off-grid te gebruiken en de energie wordt geleverd met behulp van zonne-energie en batterijopslag. Zo ontstaat een groene, zeer gebruiksvriendelijke en kostenbesparende energievoorziening.

Aquacolor Sensors
Zogenoemde spectrofotometrische sensoren die op een duurzame manier de kwaliteit en veiligheid van (drink)water waarborgen. Bijzonder aan deze sensors is dat ze online zijn en zo real-time de waterkwaliteit kunnen meten. Ze geven een alarmmelding of sturen direct waterzuiveringsapparatuur zoals pompen, spoelmachines en filters aan. Dit bespaart water, energie, onderhoud en het gebruik van chemicaliën.

KooKoo
Een drankje gemaakt van de vrucht van de cacaoboon. Hierdoor wordt verspilling tegengegaan en ontstaat er een extra verdienmodel voor cacaoboeren.

Mobi Dick
Een volledig recyclebare plastuit voor vrouwen.

***EINDE PERSBERICHT***

Over Innofest
Innofest is een innovatiestimuleringsprogramma dat het succes van innovatieve ondernemers vergroot door hen een kans te geven om hun prototypes op vooraanstaande Nederlandse festivals te testen. Dat is hard nodig, aangezien negen van de tien innovaties faalt. Vaak omdat een prototype onvoldoende getest wordt voordat het op de markt gebracht wordt. Innofest doet daar wat aan en zet festivals in om innovaties te testen.

Festivals zijn tijdelijke samenlevingen, met hun eigen energievoorziening, waterinfrastructuur, afval, voedsel, logistiek en duizenden eindgebruikers van innovatie: de festivalbezoekers. De bij Innofest betrokken festivals stellen hun festivalterrein open als een levend laboratorium. Door prototypes in deze minimaatschappij te testen, halen ondernemers cruciale feedback op, bouwen aan hun trackreckord en netwerk en leggen ze contacten met potentiële klanten. www.innofest.co

Noot voor pers, niet voor publicatie
Voor vragen over dit persbericht of interviewverzoeken, neem contact op met Michelle Molema via michelle@innofest.co of +31 6 29444226. Het is bijvoorbeeld mogelijk om te spreken met Innofest-directeur Anna van Nunen, de betreffende ondernemers of één van de betrokken innovatiescouts van Innofest.