Konica Minolta bizhub ECO: zet MFP’s in om duurzaamheidsdoelen te bereiken

Amsterdam, 11 juni 2019 – Met bizhub ECO presenteert Konica Minolta een service die bedrijven ondersteunt bij het behalen van hun duurzaamheidsdoelstellingen. De dienst is beschikbaar voor alle bestaande en toekomstige multifunctionele randapparaten (MFP's) van Konica Minolta. Het servicepakket wordt geleverd met een vooraf ingestelde eco-configuratie van het apparaat, CO2-uitstootcompensatie en samenwerking met Treedom. Dankzij de samenwerking met dit bedrijf wordt er voor elke installatie van bizhub ECO een boom geplant, wat niet alleen ten goede komt aan het milieu, maar ook een sociaal doel ondersteunt door vrouwen in ontwikkelingslanden gelijke kansen te bieden.

"Een groeiend aandeel van onze klanten heeft interesse in het verhogen van de milieuvriendelijkheid van hun bedrijf. Toch zien we dat met name kleinere en middelgrote bedrijven moeite hebben om hun duurzaamheid op een praktische manier te vergroten", legt Teresa Haller-Mangold, Team Manager Sustainability, Konica Minolta Business Solutions Europe, uit. "Met bizhub ECO bieden we deze organisaties een geweldig hulpmiddel.”

Bizhub ECO bestaat uit drie elementen: in de eerste stap optimaliseert een servicedeskundige van Konica Minolta de instellingen van het apparaat voor milieuvriendelijkheid, waarbij blanco pagina's voor kopieer- en scantaken worden verwijderd en er standaard een tonerbesparingsmodus staat ingeschakeld. Daarnaast bevat bizhub ECO een CO2-compensatieprogramma voor het apparaat. Voor elk apparaat wordt de totale uitstoot gedurende de levensduur berekend, waarna de uitstoot middels een gecertificeerd project voor koolstofcompensatie wordt gecompenseerd. Het derde en meest prominente element van bizhub ECO is de samenwerking met het online platform Treedom. Voor elke bizhub ECO-dienst die wordt verkocht, plant een boer één boom op zijn eigen land. Het initiatief is met name gericht op het helpen van vrouwen, zodat zij eigen inkomsten kunnen genereren en het gezin kunnen onderhouden door fruitbomen te planten in boslandbouwsystemen. Bovendien wordt de klant sponsor van de boom. De klant kan dus de groei van de plant online volgen en deze delen met klanten of werknemers. "Het is geweldig dat Konica Minolta zijn klanten in staat stelt deel uit te maken van haar duurzaamheidsinspanningen en hen helpt hun ecologische voetafdruk te verbeteren. Het is nog beter om een stap verder gaan en met name projecten voor sociale en ecologische herbebossing met een gunstige invloed op vrouwen te ondersteunen", legt Jaron Pazi, Country Manager D/A/CH van Treedom Duitsland uit. Om bij relevante stakeholders te benadrukken dat klanten zich inzetten voor het vergroten van de duurzaamheid van hun bedrijf, worden zij voorzien van aanvullende communicatiemiddelen. Met deze middelen hebben zij toegang tot acties om hun bedrijf duurzamer te maken, terwijl tegelijkertijd de organisatorische inspanningen voor het beheer ervan worden beperkt.

Konica Minolta streeft ernaar om de duurzaamheid van zijn klanten te verbeteren en de toegevoegde waarde voor de volledige maatschappij te verbeteren. In januari 2019 sloot Konica Minolta zich aan bij RE100 en besloot ernaar te streven om tegen 2050 het volledige elektriciteitsverbruik uit hernieuwbare bronnen te halen. Dit komt overeen met de milieudoelstelling die Konica Minolta op de lange termijn wil behalen, Eco Vision 2050. Deze is in 2009 opgezet om de CO2-uitstoot in 2050 met 80 procent te verlagen ten opzichte van de niveaus in 2005.

Over Treedom
Treedom is de enige website ter wereld waarmee gebruikers een boom kunnen planten en de ontwikkeling online kunnen volgen. Elke boom is geogelocaliseerd, gefotografeerd en heeft een eigen online pagina. Alle specifiek geselecteerde fruit- en gewasbomen worden door lokale boeren zelf geplant en bieden milieu-, sociale en financiële voordelen met zich mee voor de gemeenschap. Sinds de oprichting in 2010 in Florence zijn er meer dan 500.000 bomen geplant in Afrika, Zuid-Amerika en Italië. Dankzij het bedrijfsmodel werd Treedom in 2014 onderdeel van de Certified B Corporations, een netwerk van bedrijven dat zich onderscheid met hoge milieu- en sociale prestaties.

Over Konica Minolta Business Solutions Nederland BV

Konica Minolta Business Solutions Nederland BV is gevestigd in Amsterdam en een dochteronderneming van Konica Minolta Inc. in Tokio. Het maakt deel uit van de divisie Business Technologies van dit Japanse moederbedrijf.

Konica Minolta Business Solutions is dienstverlener op het vlak van ICT, documentgerelateerde processen en digitaal printen en blinkt uit in zakelijke adviesdiensten, implementatie- en beheerdiensten. In dit kader combineert het Optimized Print Services (OPS)-concept van Konica Minolta advies, hardware, softwareoplossingen en beheermogelijkheden die de bedrijfsprocessen van klanten (kosten)efficiënter maken. Om klanten optimaal te ondersteunen met krachtige en duurzame oplossingen investeert technologieleider Konica Minolta continu in R&D.

Met wereldwijd ongeveer 43.000 werknemers (stand april 2018) realiseerde Konica Minolta, Inc. een netto-omzet van circa 8,0 miljard euro in het boekjaar 2017-2018.

Ga naar www.konicaminolta.nl en www.konicaminolta.eu voor meer informatie. In de Newsroom vindt u al het laatste nieuws van Konica Minolta. Verder kunt u in contact komen via Facebook of Twitter.

Termen en productnamen kunnen al dan niet (wettig) gedeponeerde handelsmerken zijn van hun respectievelijke eigenaars en worden hierbij erkend.

Voor verdere persinformatie of fotomateriaal kunt u contact opnemen met LEWIS:
Telefoon:+31 (0)40 235 46 00
E-mail: konicaminoltaNL@teamlewis.com
Illustratiemateriaal kunt u ook vinden op: www.konicaminolta-images.com