De Colruyt Group schakelt Juniper Networks in voor hulp bij zijn digitale transformatie

Gemoderniseerd netwerk helpt retailer om zijn snelle bedrijfsgroei op te vangen

Juniper Networks, leverancier van geautomatiseerde, schaalbare en veilige netwerken, maakt bekend dat de Colruyt Group, een van de grootste retailers van België en Frankrijk, netwerkoplossingen van Juniper Networks heeft ingezet om voor verbeterde gegevensverbindingen te zorgen. Dit was nodig om de exponentiële groei van zijn netwerkverkeer op te vangen.

De Colruyt Group opereert onder ruim 40 merken. Het meer dan 80 jaar geleden opgerichte concern levert voeding, non-foodproducten en groothandelsdiensten. Het bedient zowel de zakelijke als consumentenmarkt. De Colruyt Group is eigenaar van 553 winkels. Het levert daarnaast aan 581 onafhankelijke winkels in België en Frankrijk en biedt zijn producten via webwinkels aan. De Colruyt Group is eigenaar van de merken BIO-planet, Collishop, Cru, dreambaby, DreamLand, OKay, SPAR Belgium, MyUnderwear24, NewStory, Newpharma en ZEB en een netwerk van DATS24-tankstations in België.

Colruyt staat voor de opgave om kwalitatief hoogwaardige producten tegen concurrerende prijzen aan te bieden en klanten optimaal gebruiksgemak te bieden. Dit is nodig om zijn leiderschapspositie te behouden en versterken. Het concern moet daarnaast een soepele werking waarborgen van zijn bedrijfskritische applicaties (voor onder meer voorraadbeheer) en de technologische infrastructuur die klantgerichte diensten ondersteunt. Dit vormt de sleutel tot tevreden en trouwe klanten.

Geconfronteerd met een snelle groei van de vraag naar zijn producten en diensten zag het concern zich genoodzaakt om zijn WAN en LAN te moderniseren, zodat het de groeiende netwerkactiviteit effectief kon opvangen.

Belangrijkste nieuwsfeiten

Colruyt had behoefte aan een veilig en stabiel netwerk met maximale bandbreedte en minimale latency. Om dit te realiseren investeerde het in diverse oplossingen van Juniper. Dit leverde de volgende voordelen op:
  • Ondersteuning voor de snelle bedrijfsgroei en seizoenspieken: De Ethernet-switches uit de EX-serie van Juniper Networks® worden in combinatie met datacenter-switches uit de QFX-serie ingezet binnen een Virtual Chassis-topologie. Dankzij L3-aggregatie kan Colruyt snel nieuwe nodes aan zijn campusnetwerk toevoegen. Deze uitbreidbare configuratie biedt het concern de flexibiliteit en veerkracht die nodig zijn om pieken in het netwerkverkeer op te vangen die het gevolg zijn van de aanhoudende bedrijfsgroei en seizoensinvloeden.
  • Betrouwbare point-of-sale-(POS)-oplossingen: De Virtual Chassis-mogelijkheden van de Ethernet-switches uit de EX-serie en datacenter-switches uit de QFX-serie zorgen ervoor dat POS-systemen en tablets die in winkels worden gebruikt nauwelijks meer offline gaan, zelfs niet tijdens piektijden. Dankzij de overstap naar een Virtual Chassis voor de switches die al het winkelgerelateerde dataverkeer afhandelen is Colruyt in staat geweest om de topologie van zijn netwerk te vereenvoudigen. Deze virtualisatielaag draagt bij aan een verbeterde klantenervaring.

• Schaalbare internetverbindingen: Colruyt maakt gebruik van MX104-routers als peering-apparaten bij zijn internetproviders. Dit modulaire, compacte en uiterst redundante platform wordt ondersteund door het besturingssysteem Junos en de programmeerbare Trio Chipset van Juniper. Het voorziet in geavanceerde routeringsmogelijkheden, switching-functionaliteit en netwerkservices.

• Beveiliging van data en de netwerkinfrastructuur: Colruyt implementeerde daarnaast de SRX5400 Services Gateway van Juniper Networks®. Deze schaalbare en veerkrachtige firewall biedt geïnteregreerde threat intelligence, een preventie-systeem tegen indringers en een krachtige routing engine. Colruyt kan hiermee zijn infrastructuur en gevoelige klantengegevens effectief tegen cyberbedreigingen beschermen.

• Betrouwbare en veilige connectiviteit: Colruyt heeft de Networks® SRX300 Services Gateway ingezet als oplossing voor filialen. Deze gateway dient voor de beveiliging van de verbindingen binnen winkels op basis van Internet Protocol Security (IPsec).

• Het concern is momenteel bezig met het opvoeren van de bandbreedte naar 40 Gbps.

• Colruyt deed voor het ontwerp en de implementatie van zijn oplossing een beroep op de IT-consultant Securelink, een partner van Juniper Networks.

Ondersteunende citaten

“We realiseerden ons dat onze bestaande infrastructuur niet was ingericht op het opvangen van de groei die we de komende jaren verwachten. De verouderde switches die in de meeste van onze winkels werden gebruikt boden slechts beperkte doorvoercapaciteit. De bestaande Spanning Tree Protocol (STP)-architectuur van ons netwerk begon eveneens uit te groeien tot een bottleneck. Af en toe zorgden netwerkopstoppingen voor overbelasting van de switches. Hierdoor gingen bepaalde locaties offline, met al het ongemak van dien voor onze klanten. Met de oplossingen van Juniper Networks konden we de risico’s terugdringen en de bandbreedte van ons netwerk opvoeren van 10 Gbps tot 40 Gbps. Dit heeft bijgedragen aan verbeterde klantentevredenheid en -loyaliteit voor al onze filialen en webwinkels.
– Wim Derijnck, teammanager Network Solutions bij Colruyt

“Klanten verwachten een soepele en risicoloze winkelervaring, zonder enige vertragingen. Dat betekent dat bedrijven die een digitale transformatie doormaken het juiste netwerk moeten inzetten om ondersteuning te bieden voor elk aspect van hun bedrijfsvoering. Dat geldt voor alles van bewakingscamera’s tot POS-systemen in winkels en webwinkels. Colruyt is een retailketen met een lange geschiedenis, maar gaat met zijn tijd mee. Het heeft oog voor de waarde van een vereenvoudigd netwerk dat dankzij de ondersteuning door de technologie van Juniper bijdraagt aan en voorziet in innovatiekracht, prestatievermogen en optimale beveiliging.
– James Morgan, vice president Enterprise voor de regio EMEA bij Juniper Networks