Aantal te incasseren vorderingen daalt

Ondanks marktdruk noteert incasso-en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn een omzetstijging

Rotterdam, 10 april 2019 – Incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn kondigt een omzetstijging aan van 2,4 procent over 2018. Uit de jaarcijfers blijkt dat de omzet het afgelopen jaar groeide naar 40,2 miljoen euro. Met deze cijfers noteert de organisatie voor het derde jaar op rij een stijging. Opvallend, gezien het feit dat de incasso- en gerechtsdeurwaardersmarkt in Nederland al jaren flink onder druk staat.

Daarnaast zag Flanderijn in 2018 het aantal voor opdrachtgevers te incasseren vorderingen met 4 procent dalen naar 1,54 miljard euro. De hoogte van dit bedrag wordt deels veroorzaakt doordat Flanderijn voor meerdere financiële dienstverleners hypotheekachterstanden en restschulden incasseert. Ook incasseert de organisatie voor meerdere pensioenfondsen werkgeverspremies. In dit soort situaties gaat het vaak om grote bedragen. Bij consumenten ligt de te innen schuld gemiddeld een stuk lager. Het aantal nieuwe opdrachten is met zo’n 11 procent afgenomen naar een kleine 430.000 dossiers, bij een gelijk gebleven opdrachtgeversportefeuille.

In de aanpak van Flanderijn en haar opdrachtgevers ligt de nadruk op het tijdig ingrijpen bij betalingsachterstanden en het zorgdragen voor een duurzame oplossing. De afname van nieuwe incassodossiers is de bevestiging hiervan.

Ouderdom van openstaande schulden
Ondanks de terugloop in het aantal nieuwe incassodossiers, neemt de gemiddelde ouderdom van de vorderingen bij overdracht toe. Flanderijn ziet dat bijvoorbeeld terug bij huurachterstanden, maar ook bij energieschulden. Dit komt doordat interne incassoprocedures bij de opdrachtgevers langer worden. Dat wordt veroorzaakt doordat er in het kader van afspraken met gemeenten allerlei extra acties worden ondernomen om betalingsachterstanden op te lossen of het schuldenprobleem van de klant in kaart te brengen. Daarvoor worden bijvoorbeeld ook sociale wijkteams of vrijwilligersorganisaties ingeschakeld. De druk op dit soort instanties is groot en interventie is helaas niet altijd succesvol. Wanneer de vordering daarna ter incasso uit handen wordt gegeven, heeft Flanderijn meer moeite om de vordering succesvol te incasseren of om een passende oplossing te vinden. Toch gaat dat meestal succesvol: zo’n 70 procent van de in handen gegeven vorderingen wordt volledig of gedeeltelijk betaald. De doorlooptijden worden dus wel langer.

Flanderijn vindt het belangrijk dat er een goede balans is tussen sociaal verantwoord incasseren en tijdig ingrijpen. En ook dat de effectiviteit van schuldhulpverlening toeneemt. Een betere samenwerking en optimale gegevensuitwisseling tussen gerechtsdeurwaarders en schuldhulpverleners zijn hierbij belangrijk.

Teunis Nieuwpoort, directievoorzitter bij Flanderijn: “Wij worden door opdrachtgevers ingeschakeld om vorderingen te incasseren. Onze missie is dat we zoveel mogelijk
dossiers zonder tussenkomst van de rechter willen oplossen. Daar slagen we ook in. In minder dan 10 procent van de gevallen stappen we naar de rechter. Dat is goed nieuws. Niet alleen voor onze opdrachtgevers, maar ook voor de klanten die hierdoor minder kosten hoeven te betalen. In de toekomst blijven wij ons focussen op het verder uitwerken van onze menselijke aanpak tijdens het innen van schulden.”

Meer informatie over de jaarcijfers van Flanderijn vind je hier.

Over Flanderijn
Flanderijn is van oorsprong een incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie en bestaat sinds 1948. In de afgelopen jaren heeft Flanderijn zich ontwikkeld tot een full-service organisatie op het gebied van creditmanagement, betalingsbeheer en administratieve ondersteuning. De organisatie maakt op het speelveld van gerechtsdeurwaarders en incasso op ieder niveau het verschil. Niets voor niets behoort Flanderijn dan ook tot de top van de incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisaties in Nederland. Daarnaast heeft de organisatie de doelstelling om de meest klantvriendelijke creditmanagementorganisatie van de Benelux te worden. Flanderijn gelooft in een menselijke aanpak. ‘Minnelijk als het kan, gerechtelijk als het moet’, is het motto.

De gedegen kennis van de regio’s waarin Flanderijn actief zijn, is voor opdrachtgevers een belangrijke reden om te kiezen voor de expertise van deze gerechtsdeurwaardersorganisatie. De organisatie telt ruim 600 medewerkers, verdeeld over alle vestigingen. Zij beschikken over up-to-date kennis en vaardigheden om de meer dan 10.000 opdrachtgevers altijd optimaal van dienst te kunnen zijn. Flanderijn heeft zich in bijna 70 jaar ontwikkeld van een eenmanszaak in Rotterdam tot een toonaangevende organisatie met 12 vestigingen, waarvan 11 in Nederland en 1 in België. Meer informatie vind je hier.

LinkedIn | Twitter

Marcommit