Mannen geven meer geld uit aan sportkleding dan aan sport zelf

Amsterdam, 12 maart 2019 – 23 procent van de Nederlandse mannen geeft meer geld uit aan sportkleding dan aan het sporten zelf. Dit in schril contrast met de vrouwen, waarbij dit maar voor 14 procent geldt. Dit blijkt uit de Emotional Shopping Index van Klarna, leverancier van betaaloplossingen voor webshops, een onderzoek naar shopgedrag onder 1.000 Nederlandse consumenten. De goede voornemens zijn nog niet in de prullenbak beland en veel consumenten zijn bezig met het voorbereiden van een summerbody. Leuke sportkleding dragen tijdens het sporten, is voor veel mensen belangrijk.

Te kleine kleding
Veel Nederlanders gebruiken de wintermaanden om zich voor te bereiden op een getraind lichaam voor de bikini’s en zwembroeken in de zomer. Mannen zijn in dit opzicht optimistisch en kopen vaak een outfit een maat kleiner dan dat ze op dat moment hebben: 17 procent van hen koopt om die reden te kleine kleding. Vrouwen zijn realistischer in hun inkoopbeleid en kopen minder snel kleding in een kleinere maat (6%).

Daarnaast zijn mannen gevoeliger voor impulsieve aankopen op het gebied van sportkleding. 23 procent van de mannelijke consumenten geeft dit aan. Bij vrouwen ligt dit percentage maar op 5 procent.

Over Klarna:
It’s all about smoooth (ja, met drie ooo’s). Klarna is Europa’s leidende betaalprovider en een nieuw gelicentieerde bank, die een revolutie wil teweegbrengen in de betaalervaring voor zowel shoppers als webwinkeliers. Klarna is opgericht in Stockholm in Zweden in 2015. De fintech unicorn geeft online consumenten de mogelijkheid om nu, later of over verloop van tijd te betalen – met een vertrouwde, frictieloze en smooth checkout-ervaring.

Klarna werkt nu samen met 100.000 webwinkeliers om betaaloplossingen aan te bieden aan gebruikers in heel Europa en Noord-Amerika. Klarna heeft 2.000 medewerkers en is actief in 14 landen. Klarna wordt ondersteund door investeerders zoals Sequoia Capital, Bestseller Group, Atomico, VISA en Permira.

Over het onderzoek:
De Emotional Shopping Index is een onderzoek uitgevoerd in 2018 door een onafhankelijk onderzoeksbureau in opdracht van Klarna onder 1000 consumenten van 18 tot en met 65 jaar. De resultaten van het onderzoek komen aan bod in een serie artikelen die je download op de website van Klarna via https://www.klarna.com/nl/zakelijk/blog/

Marcommit
Laura Emous