Romanticus is een last-minute shopper op Valentijnsdag

Groot-Ammers, 15 februari 2019 – De Nederlandse en Belgische romanticus doen hun inkopen voor Valentijnsdag pas op het allerlaatste moment. Het aantal aankopen in parfumerieën op de romantische feestdag zelf ligt in beide landen namelijk stukken hoger dan op een reguliere donderdag. In Nederland gaat het om een stijging van 71 procent en in België steeg het aantal aankopen zelfs met 129 procent. Deze cijfers staan in schril contrast met het aantal aankopen voorafgaand aan Valentijnsdag. Dit blijkt uit onderzoek van Stocard, de toonaangevende mobile wallet-app waarin consumenten hun klantenkaarten kunnen bewaren. Met 2,1 miljoen gebruikers in Nederland en 1,1 miljoen gebruikers in België, heeft Stocard inzicht in de belangrijkste retail-data – zo ook de periode rondom Valentijnsdag.

Stocard analyseerde ook het aantal aankopen van de maandag tot en met de woensdag voorafgaand aan Valentijnsdag. In Nederland was een stijging in het aantal aankopen waar te nemen van 40 procent. In België lag dit percentage nog hoger, hier zagen de parfumerieën hun verkopen met 56 procent stijgen.

Inspelen op de early shopper
Emile Muijsson, Sales Director Benelux bij Stocard: “Uit de cijfers blijkt dat het grootste deel van de valentijnscadeaus op Valentijnsdag zelf worden gekocht. Toch slaat een deel van de Belgische en Nederlandse consumenten eerder in de week al hun slag. Het is voor retailers slim om hierop inspelen door tijdig met valentijnsacties te komen. De kans is dan namelijk het grootst dat mensen nog niks hebben gekocht en daar kunnen retailers van profiteren.”

Onderzoeksverantwoording
In het onderzoek berekende Stocard het aantal verkopen van maandag tot en met donderdag van de afgelopen drie weken in de parfumeriebranche. Dit gemiddelde is vervolgens afgezet tegen het aantal verkopen van de maandag tot en met de donderdag in de week van Valentijnsdag. Het inzichtelijk maken van het aantal verkopen doet Stocard via geolocation, waarmee duidelijk wordt hoeveel consumenten in de winkel zijn geweest en een aankoop hebben gedaan.

Over Stocard
Stocard is de toonaangevende Mobile Wallet van Europa en Australië. Met meer dan 30 miljoen gebruikers wereldwijd heeft Stocard toegang tot de beslissingnemers in het huishouden. Van het meten van aankopen in de winkel, tot het werven van nieuwe loyale klanten en het aanbieden van gepersonaliseerde of generieke aanbiedingen in de app – Stocard maakt het mogelijk. Hiermee is Stocard dé partner voor retailers op het gebied van loyalty programma’s, klantgedrag en klantrelaties. Meer informatie is te vinden op https://stocardapp.com/nl/nl

Marcommit
Maaike de Boer