Aantal tv-aansluitingen daalt in Q2 2018 naar 7,45 miljoen, omzet groeit licht

Houten, The Netherlands, 11 September 2018 - Het aantal aansluitingen op de Nederlandse televisiemarkt is in het tweede kwartaal van 2018 met 0,2 procent gedaald naar 7,45 miljoen. De trend waarin het aantal traditionele tv-lijnen (kabel, satelliet en Digitenne) daalt, zette ook deze periode door, terwijl IPTV via DSL en glasvezel een groei noteerde. Dit blijkt uit het recente kwartaalrapport van Telecompaper over de Nederlandse televisiemarkt. De omzet uit televisiediensten groeide licht naar EUR 464 miljoen in Q2 2018.

Ondanks een daling van 0,4 procent in het eerste kwartaal is kabel is nog steeds de grootste televisietechnologie met 55,9 procent van de aansluitingen. DSL (koper) volgt met 21 procent aandeel, na 0,6 procent groei in aansluitingen, en glasvezel is nummer drie met 15,8 procent. Zowel satelliet als Digitenne (KPN) hebben een marktaandeel van minder dan vijf procent in het tweede kwartaal, waarbij satelliet iets groter is dan Digitenne.

Omzet groeit nog wel, krimp verwacht vanaf 2020
De omzet* uit tv-diensten groeide met EUR 1 miljoen in Q1 2018 naar EUR 464 miljoen. Voor heel 2018 verwacht Telecompaper dat de omzet met 0,7 procent gaat groeien naar EUR 1,85 miljard, waarbij de aangekondigde prijsverhogingen van KPN, XS4ALL, Telfort, en Ziggo voor een groeispurt zullen zorgen in de tweede helft van het jaar.

Vanaf 2020 gaat de omzet dalen, zo is de verwachting voor de langere termijn. Uiteindelijk komt de verwachte gemiddelde daling uit op 0,4 procent in de jaren tot en met 2022.

Voor 2018 verwacht Telecompaper dat de tv-aansluitingen zullen dalen met 0,6 procent. De versnelling van de daling wordt mede veroorzaakt door het uitzetten van analoge kabeltelevisie waarmee Ziggo en Delta zijn begonnen. Daarnaast wordt de invloed van de zogenaamde cord-nevers en cord cutters, die tv en video via internet kijken, groter. Voor de periode 2018-2022 verwacht Telecompaper een daling van gemiddeld 0,8 procent per jaar in tv-aansluitingen.

M7, Delta/Caiw en T-Mobile/Tele2 op ruime afstand van Ziggo, KPN
Op basis van het aantal tv-aansluitingen is Ziggo de grootste aanbieder met 52,4 procent marktaandeel. Ten opzichte van Q2 2017 is dit 0,2 procentpunten lager. Nummer twee is KPN met 31,8 procent, stabiel vergeleken met Q1 2018 en 0,4 procentpunten meer dan in Q2 2017. Achter de twee marktleiders is een groep ontstaan met drie partijen die tussen 4 en 5 procent marktaandeel hebben. De grootste hiervan is M7, waartoe satelliet tv aanbieder Canal Digitaal en IPTV aanbieder Online.nl behoren. Samen hebben deze aanbieders een marktaandeel van 4,8 procent in Q2 2018. Dit is 0,3 procentpunten minder dan in Q2 2017.

De tweede combinatie is Delta en Caiway, allebei gekocht door Zweedse investeerder EQT, met een gezamenlijk marktaandeel van 4,4 procent stabiel sinds Q2 2017. De voorgenomen combinatie tussen T-Mobile en Tele2 zou in Q2 2018 een marktaandeel van 4,2 procent op de televisiemarkt hebben, 0,1 procentpunt meer dan in Q2 2017. Het samengaan van deze twee merken dient nog te worden gerealiseerd, wat pas mogelijk is na goedkeuring van de mededingingsautoriteiten.

Voor de redactie
*De omzet komt van de tv-abonnementen op de massamarkt (consumenten en kleine zakelijke afnemers). Daarin zit de omzet uit standaard tv-abonnementen (digitaal en analoog), betaal tv-diensten en VoD (Video on Demand) -diensten. Niet meegenomen worden de omzet uit verkoop van set-top boxen of andere randapparatuur en installatie- en verzendkosten.

De cijfers in dit persbericht zijn niet één op één vergelijkbaar met cijfers in eerdere persberichten van Telecompaper over Nederlandse televisiemarktrapportages, vanwege continue verbeteringen in berekeningen en wijzigingen in de rapportages van telecombedrijven.

Telecompaper’s ‘Dutch TV Market 2018 Q2’ rapport bevat gedetailleerde informatie over het tweede kwartaal van 2018, een vergelijking met voorgaande kwartalen en vijfjaarsvoorspellingen voor aansluitingen, omzet en marktaandelen per technologie.

Het rapport kost 595 euro voor 1 gebruiker of 995 euro voor 2-5 gebruikers.

Telecompaper
Telecompaper is een onafhankelijk onderzoeks- en persbureau. Wij publiceren het laatste nieuws over de wereldwijde telecomindustrie en geven onze (inter)nationale klanten need-to-know informatie en marktinzichten via nieuwsfeeds, nieuwsbrieven, onderzoek en adviserende diensten. Telecompaper heeft zijn hoofdkantoor in Houten en is opgericht in juni 2000. Meer informatie kunt u vinden op onze website: www.telecompaper.com

Kamiel Albrecht
Research Analyst