52% van de Europese transportbedrijven is dit jaar geïnspecteerd op rij- en rusttijden

Amsterdam, 6 September 2018 – Meer dan de helft van de Europese transportbedrijven heeft afgelopen jaar een inspectie gehad op naleving van de rij- en rusttijden, blijkt uit recent onderzoek van TomTom Telematics. Het onderzoek toont bovendien aan dat 43% van de bedrijven in dezelfde periode één tot vijf keer te maken heeft gehad met inspecties onderweg. Opmerkelijk, aangezien in België juist bekend werd dat er in de afgelopen jaren steeds minder controles worden uitgevoerd.

Ondertussen zegt 41% van de Europese transportbedrijven dat ze de afgelopen 12 maanden tussen de 1 en 10 keer een klus hebben moeten weigeren omdat ze onvoldoende inzicht hadden in de resterende rijtijden van hun chauffeurs.

“We hebben gesproken met meer dan duizend transportbedrijven in heel Europa,” zegt René de Jong, Sales Director Benelux bij TomTom Telematics, “en daaruit blijkt duidelijk dat bedrijven met een slimme digitale strategie nu al een voorsprong hebben.”

"De meeste Europese transportbedrijven (meer dan 60%) gebruiken nu downloads op afstand om de tachograafgegevens te beheren. Dit is niet verrassend, want deze methode is eenvoudiger en minder tijdrovend. Een belangrijke minderheid is echter nog steeds afhankelijk van handmatig downloaden om aan de wet- en regelgeving te blijven voldoen. Dat betekent dat hun zware bedrijfsvoertuigen van de weg af moeten zijn wanneer het tijd is om de vereiste gegevens te verzamelen. Van de bedrijven die handmatig downloaden, is 40% iedere maand 30 tot 60 minuten per voertuig kwijt aan het ophalen van de tachograafgegevens."

Respondenten van het onderzoek deelden eveneens hun mening over brandstofverbruik, productiviteit en veiligheid.

Bijna de helft (49%) van de transportbedrijven monitort kilometerregistratie om brandstofverspilling tegen te gaan en 38% investeert hiervoor in rijopleidingen. Om veilig rijgedrag op de weg te stimuleren, stuurt 42% de chauffeurs op training en monitort 33% het rijgedrag. Daarnaast investeert 15% in een-op-een managementsessies over het onderwerp. Het onderzoek wijst verder op angst voor gegevensbeveiliging, waarbij meer dan de helft van de respondenten zich zorgen maakt over hoe nieuwe regelgeving, zoals de AVG, hun verwerking van tachograafgegevens beïnvloedt.

“Digitalisering heeft grote voordelen voor transportbedrijven,” geeft De Jong aan. “Slim toegepast zorgt het ervoor dat transporteurs en chauffeurs efficiënter en veiliger kunnen werken. TomTom Telematics helpt de transportsector graag op weg om een gezonde groei van de sector te stimuleren. Daarom is dit transportonderzoek nader uitgewerkt in het onderzoeksrapport ‘De 4 pijlers voor succes in transport’”.

Het volledige rapport is zowel in het Nederlands en het Frans gratis te downloaden vanaf de TomTom Telematics website.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van TomTom Telematics door OnePoll, onder 1300 transporteurs in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Polen en het Verenigd Koninkrijk.

EINDE

4 MB jpg Fleetmanagement_Office_Trucks.jpg
3.3 MB jpg TRUCKER_02.jpg

Over TomTom
TomTom ontwikkelde het gebruiksvriendelijke navigatiesysteem; één van de meest invloedrijke uitvindingen aller tijden. Sindsdien is het bedrijf gegroeid van een startup tot een wereldwijd technologiebedrijf.

TomTom ontwerpt en ontwikkelt innovatieve navigatieproducten, software en diensten die honderden miljoenen applicaties wereldwijd mogelijk maken. Dit zijn onder meer toonaangevende locatiegebaseerde kaartentechnologieën, ingebouwde navigatieoplossingen voor auto’s, navigatiesystemen en -apps, en de meest geavanceerde voertuigtelematica- en connected car-diensten.

Door de R&D-expertise te combineren met organisatie- en technologiepartnerships, blijft TomTom de toekomst vormgeven en leiden op het gebied van autonoom rijden, smart mobility en slimmere steden.

Met een hoofdkantoor in Amsterdam en kantoren in 37 landen, biedt TomTom geavanceerde digitale kaarten die 142 landen dekken. De zeer gedetailleerde en realtime TomTom Traffic-informatiedienst bereikt meer dan vijf miljard mensen in 69 landen.

Meer informatie is te vinden op: www.tomtom.com

TomTom Telematics is een businessunit van TomTom, die zich volledig richt op fleet management, voertuigtelematica en connected car-diensten. WEBFLEET is een Software-as-a-Service-oplossing (SaaS) die wordt gebruikt door kleine en grote bedrijven om de voertuigprestaties te verbeteren, brandstof te besparen, bestuurders te ondersteunen en de wagenparkefficiëntie in haar algemeenheid te verhogen. Daarnaast levert TomTom Telematics diensten aan verzekeringsmaatschappijen, verhuurbedrijven, leasemaatschappijen, auto-importeurs en ondernemingen die zowel bedrijven als consumenten bedienen.

TomTom Telematics behoort tot de meest toonaangevende aanbieders van voertuigtelematica-oplossingen in de wereld met meer dan 848.000 verbonden voertuigen wereldwijd. Het bedrijf ondersteunt bestuurders in meer dan zestig landen en biedt het krachtigste lokale supportnetwerk dat er is, naast de grootste keuze in sectorspecifieke applicaties en integraties van externe partners. Klanten profiteren dagelijks van het hoogste niveau wat betreft betrouwbaarheid, integriteit en beschikbaarheid van de ISO/IEC 27001:2013-gecertificeerde diensten die opnieuw geauditeerd zijn in november 2017.

Meer informatie is te vinden op tomtom.com/telematics
Volg TomTom Telematics op Twitter @TomTomWebfleet

TomTom Telematics Persdesk