Digitalisering van telefonie. Waarom? En waarom nu?

De reactie van velen bij iets nieuws: ik ben tegen! Bij de op handen zijnde digitalisering van het ISDN-netwerk Is dat niet anders. Belcentrale, telefonie aanbieder voor het MKB hoort het dagelijks: Waarom nu? Waarom wij? Waarom? Hakken in het zand, kortom.

Coert Coomans, directeur Belcentrale: “Bij Belcentrale reageerden we exact hetzelfde toen bleek wat er ging gebeuren met het traditionele telefonienetwerk. Als het aan Belcentrale had gelegen, had iedereen nog jaren met zijn traditionele telefoonlijn mogen bellen. Echter, we zijn alleen leverancier en niet de beheerder van het netwerk. De leverancier van het netwerk is KPN en deze heeft besloten per 1 september 2019 te stoppen met deze faciliteit. Meer en meer bedrijven maken gebruik van telefonie via internet en het onderhouden van het ISDN en PSTN netwerk is een kostbare zaak.”

Belcentrale maakt van dit nadeel een voordeel

De Rotterdamse ICT-aanbieder kiest ervoor om deze nadelige situatie voor haar klanten zo positief mogelijk te laten uitpakken. “We gaan telefonie klaarmaken voor de toekomst en het wordt voor de huidige ISDN-beller beter dan het ooit is geweest!”

Over op VoIP

Het bellen via de traditionele telefoonlijn verdwijnt. Het alternatief is bellen via VoIP bellen over het internet. Dit houdt in dat er een virtuele telefooncentrale wordt aangemaakt in de cloud, waarmee ongekend veel meer mogelijk is dan met een traditionele lijn. Een paar voorbeelden:
  • Locatie ongebonden, overal via internet inloggen op de virtuele telefooncentrale.
  • Onbeperkt intern bellen – gratis en dus ook wanneer de een in de VS is en belt met een collega in Nederland.
  • Een VoIP centrale is uitbreidbaar met een onbeperkt aantal extensies (werkplekken).
  • En is net zo makkelijk weer te ‘downsizen’ indien gewenst.
  • Uit te breiden met IVR (Interactive Voice Response) of keuzemenu. Denk aan: kies 1 voor sales, kies 2 voor support.
  • Idem voor een queue of wachtrij. Denk aan: u bent beller nummer 3, nog even geduld.
  • Makkelijk en goedkoop conferentie bellen (vergaderen), met meerdere bellers tegelijk praten.
  • Voicemail (antwoordapparaat).
  • Ringall (verdeel extensie). Waarbij 1 nummer dat wordt gebeld resulteert in meerdere extensies die overgaan.
  • En meer…
En de prijs?

Bestaande klanten van Belcentrale die al bellen via het traditionele telefonienetwerk gaan per maand niet meer betalen dan nu. En dat mét alle bovengenoemde extra’s. Afhankelijk van wat er eventueel aan de infrastructuur moet gebeuren en afhankelijk van welke VoIP-telefoons er nodig zijn zal de technisch adviseur van Belcentrale een passend aanbod doen voor de kosten van de digitalisering. Dit aanbod is afhankelijk van de contractduur waarvoor de klant kiest. Hoe langer de contractduur, hoe meer korting. Dit kan zelfs oplopen tot volledig gratis installatie en toestellen.

Timing is everything

Belcentrale heeft inmiddels meer dan 20.000 klanten die gebruikmaken van haar telefoniediensten. Voor de digitalisering van telefonie moeten technisch adviseurs daadwerkelijk fysiek bij alle klanten langs; een flinke logistieke uitdaging. Omdat het onmogelijk is om iedereen op 31 augustus 2019 om te zetten naar het digitale platform, kiest Belcentrale ervoor om klanten per regio te digitaliseren. Op deze manier kan iedereen tijdig voorzien worden van een stabiele, toekomstbestendige lijn. Momenteel is deze technische en logistieke uitdaging al voor meer dan de helft afgerond.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:

Heeft u vragen over het bovenstaande, neemt u dan contact op met Titia Olieman via

e-mail: titia@belcentrale.nl
telefoon: 06 41407437