Breedbandmarkt groeit in Q1 met 0,3%, KPN verliest 0,2% marktaandeel

Houten, The Netherlands, 06 June 2018 - Gedurende Q1 2018 groeide breedband via de kabel met 0,6 procent naar 3,44 miljoen aansluitingen en groeide glasvezel met 1,8 procent naar 1,17 miljoen aansluitingen. Tegelijkertijd daalde DSL breedband met 0,7 procent naar 2,83 miljoen.

KPN verliest klanten en marktaandeel
In het eerste kwartaal van 2018 verloor KPN 8.000 breedbandklanten om uit te komen op 3,035 miljoen breedbandklanten. Het marktaandeel daalde met 0,2 procentpunt naar 40,8 procent maar vergeleken met 40,4 procent Q1 2017 is het marktaandeel gegroeid. Deze toename komt voornamelijk door de overname van Solcon in Q3 2017.

Ziggo blijft marktleider na een kwartaalgroei van 0,6 procent naar 3,261 miljoen breedbandklanten. Het kabelbedrijf heeft daarmee een marktaandeel van 43,8 procent. Dit is 0,1 procentpunten meer dan vorig kwartaal en 0,4 procentpunten meer dan in Q1 2017.

Behalve Ziggo en KPN kent de markt nog een aantal kleinere spelers waaronder Tele2 en T-Mobile, die een fusie voorbereiden. Hiervan is Tele2 op de breedbandmarkt de grootste met 4 procent, 0,1 procentpunten minder dan in Q4 2017. T-Mobile is in Q1 2018 gegroeid met 0,1 procentpunten om uit te komen op 2,7 procent. Samen zouden ze minder dan zeven procent van de breedbandmarkt hebben, ver achter Ziggo en KPN.

Per breedbandtechnologie bekeken blijft kabel marktleider met iets meer dan 46 procent gevolgd door DSL met 38 procent en glasvezel komt uit op 15,8 procent.

Breedbandomzet groeit 0,5% in Q1 2018
De omzet uit breedbandaansluitingen kwam in het eerste kwartaal uit op EUR 490 miljoen, 0,5 procent meer dan in het vierde kwartaal van 2017. Voor het hele jaar 2018 verwacht Telecompaper een omzetgroei van 1,4 procent tot EUR 1,944 miljard, waarbij de aangekondigde prijsverhogingen van KPN, Telfort, XS4ALL, Ziggo, Delta en Caiway in de tweede helft van het jaar voor een groeispurt zullen zorgen.

Voor de periode 2018-2022 voorspelt Telecompaper een gemiddelde groei per jaar van 1 procent in het aantal breedbandverbindingen en een gemiddelde omzetgroei per jaar van 0,9 procent.

Voor de redactie
De bovenstaande cijfers komen uit Telecompaper’s kwartaalrapport ‘Dutch Broadband 2018 Q1’. Het rapport geeft een gedetailleerd overzicht van de Nederlandse breedbandmarkt, met focus op massa marktdiensten (voor consument& SOHO). In het rapport staat data over het aantal aansluitingen, de omzet en marktaandelen voor de grootste aanbieders en de verschillende technologieën. Daarnaast worden de belangrijkste trends voor de breedbandmarkt op een rijtje gezet en een gedetailleerde voorspelling van de omzet, aansluitingen en verwachte marktaandelen per technologie voor de periode tot en met 2022. Het rapport kost 995 euro voor 2-5 gebruikers en 595 euro voor 1 gebruiker.

De cijfers in dit persbericht zijn niet één op één vergelijkbaar met cijfers in eerdere persberichten van Telecompaper over Nederlandse vaste telefoniemarktrapportages, vanwege continue verbeteringen in berekeningen en wijzigingen in de rapportages van telecombedrijven.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.