Daling in aantal tv-aansluitingen zal versnellen in 2018

Houten, The Netherlands, 02 April 2018 - Het aantal aansluitingen op de Nederlandse televisiemarkt is in 2017 met 0,1 procent gedaald naar 7,48 miljoen. De groei in IPTV via DSL en glasvezel was net niet voldoende was om de daling van traditionele tv doorgifte (kabel, satelliet en Digitenne) te compenseren. Dit blijkt uit het recente kwartaalrapport van Telecompaper over de Nederlandse televisiemarkt. Voor 2018 verwacht het onderzoeksbureau een daling van 1 procent voor het aantal aansluitingen.

Ondanks een daling van 1,8 procent is kabel is nog steeds de grootste televisietechnologie met 56 procent van de aansluitingen. DSL (koper) volgt als nummer twee met bijna 21 procent aandeel, na 6,4 procent groei in aansluitingen en glasvezel is nummer drie met 15,6 procent. Zowel satelliet als Digitenne (KPN) hadden een marktaandeel van minder dan vijf procent in het vierde kwartaal, waarbij satelliet iets groter is dan Digitenne.

Voor 2018 verwacht Telecompaper dat de tv-aansluitingen zullen dalen met 1 procent. De versnelling van de daling wordt mede veroorzaakt door het uitzetten van analoge kabeltelevisie waarmee Ziggo en Delta gedurende 2018 gaan beginnen. Daarnaast wordt de invloed van de zogenaamde cord-nevers en cord cutters, die tv en video via internet kijken, groter. Voor de periode 2018-2022 verwacht Telecompaper een daling van gemiddeld 0,8 procent per jaar in tv-aansluitingen.

Omzet groeit nog wel, krimp verwacht vanaf 2020
De omzet* uit tv-diensten groeide in 2017 met 2,4 procent naar 1,81 miljard euro, mede door prijsverhogingen op triple play pakketten van KPN en Ziggo in juli 2017. Voor de komende jaren verwacht Telecompaper dat de omzet nog blijft groeien in 2018 en 2019, maar vanaf 2020 zal gaan dalen. Hierdoor komt de verwachte gemiddelde groei uit op 0 procent in de jaren tot en met 2022.

Ziggo de grootste, maar afstand tot KPN wordt kleiner
Ziggo is de grootste aanbieder qua tv-aansluitingen en -omzet gebleven, maar de marktaandelen zijn wel kleiner geworden in 2017. Bij tv-aansluitingen daalde Ziggo’s marktaandeel met 0,7 procentpunten naar 52,4 procent waar nummer twee KPN het marktaandeel met 0,8 procentpunten zag groeien naar 31,8 procent. Ziggo’s marktaandeel voor tv-omzet kwam uit op 59,8 procent voor 2017, een daling van 1 procentpunt vergeleken met 2016 en nummer twee KPN groeide met 1 procentpunt naar 27 procent.

De top vijf qua aantal tv-aansluitingen wordt gecompleteerd door Caiway, T-Mobile en Tele2, waar de eerste twee in het vierde kwartaal van 2017 marktaandeel wisten te winnen.

Voor de redactie
*De omzet komt van de tv-abonnementen op de massamarkt (consumenten en kleine zakelijke afnemers). Daarin zit de omzet uit standaard tv-abonnementen (digitaal en analoog), betaal tv-diensten en VoD (Video on Demand) -diensten. Niet meegenomen worden de omzet uit verkoop van set-top boxen of andere randapparatuur en installatie- en verzendkosten.

De cijfers in dit persbericht zijn niet één op één vergelijkbaar met cijfers in eerdere persberichten van Telecompaper over Nederlandse televisiemarktrapportages, vanwege continue verbeteringen in berekeningen en wijzigingen in de rapportages van telecombedrijven.

Telecompaper’s ‘Dutch TV Market 2017 Q4’ rapport bevat gedetailleerde informatie over het vierde kwartaal van 2017, een vergelijking met voorgaande kwartalen en vijfjaarsvoorspellingen voor aansluitingen, omzet en marktaandelen per technologie.

Het rapport kost 495 euro voor 1 gebruikers of 795 euro voor 2-5 gebruikers.

Telecompaper
Telecompaper is een onafhankelijk onderzoeks- en persbureau. Wij publiceren het laatste nieuws over de wereldwijde telecomindustrie en geven onze (inter)nationale klanten need-to-know informatie en marktinzichten via nieuwsfeeds, nieuwsbrieven, onderzoek en adviserende diensten. Telecompaper heeft zijn hoofdkantoor in Houten en is opgericht in juni 2000. Meer informatie kunt u vinden op onze website: www.telecompaper.com.

Kamiel Albrecht
Research Analyst