Ziggo passeert KPN en is nieuwe marktleider in vaste telefonie

Houten, The Netherlands, 29 March 2018 - Ziggo heeft KPN ingehaald in de strijd om de markt voor vaste telefonie. Met een marktaandeel van 41,9 procent is Ziggo de nieuwe marktleider, voor KPN met 41,1 procent, in een nog altijd krimpende markt. Het totaal aantal aansluitingen voor vaste telefonie zakte in het vierde kwartaal van 2017 met 1 procentpunt, zo blijkt uit de nieuwste editie van het Dutch Fixed Telephony Market-rapport van onderzoeksbureau Telecompaper.

De Nederlandse vaste telefoniemarkt telde aan het eind van het vierde kwartaal nog 6,095 miljoen aansluitingen, mede het gevolg van een krimp in het aantal digitale telefonie (VoIP)-lijnen van 0,7 procent. Het aantal digitale lijnen kwam uit op 5,57 miljoen, 25 duizend minder dan in Q3 2017. Het restant bestaat uit analoge/ISDN-aansluitingen.

De daling van het aantal aansluitingen is al gaande sinds eind 2015. Het positieve effect van triple play pakketten met (VoIP-)telefonie, internet en tv, zorgde sinds 2009 weer voor een groeiende markt in vaste telefonie. Sinds enkele jaren is dit niet meer voldoende om de ingezette daling van analoge lijnen te compenseren. Telecompaper verwacht dat de daling zal versnellen naar een gemiddelde van -2,9 procent per jaar tot en met 2022, om uit te komen op 5,267 miljoen.

Lichte groei kabel-VoIP
Bij digitale telefonie groeide kabel in het vierde kwartaal nog licht met 1.000 aansluitingen naar 2,657 miljoen, maar dit was niet genoeg om de daling bij DSL en glasvezel te compenseren. DSL VoIP daalde met 1,2 procent naar 2,013 miljoen en glasvezel VoIP verloor 1,5 procent in het vierde kwartaal.

KPN ingehaald door Ziggo
Kabelaanbieder Ziggo heeft KPN (PSTN, DSL en glasvezel) achterhaald als marktleider en wist haar voorsprong uit te bouwen tot 0,8 procentpunt in het vierde kwartaal van 2017. Ziggo groeide in marktaandeel met 0,5 procentpunt naar 41,9 procent. KPN’s marktaandeel daalde met 0,5 procentpunt naar 2,505 miljoen vaste telefonieklanten en kwam uit op 41,1 procent aan het einde van december 2017.

Omzet daalt wederom na opleving in derde kwartaal
De Nederlandse vaste telefonieomzet* daalde in het vierde kwartaal van 2017 met 5 miljoen euro naar 247 miljoen euro. Telecompaper verwacht dat de vaste telefonieomzet in 2018 daalt met 6,9 procent.

Ook de trend van omzet- en volumedaling zal vogens het onderzoeksbureau in de komende jaren doorzetten, waarbij de omzet procentueel sneller daalt dan het aantal aansluitingen. Dat betekent een gemiddelde daling per jaar voor de periode 2017 tot en met 2022 van 6,6 procent voor de omzet.

Voor de redactie
*Dit is omzet verkregen uit lijnhuur voor vaste telefonie en gebruik via PSTN/ISDN/CPS/WLR of managed VoIP via kabel-, DSL- en/of glasvezelnetwerken. Over the top VoIP-diensten zoals Skype en omzet uit installatie- en verzendkosten, alsmede verkoop van toestellen of randapparatuur worden niet meegenomen.

De cijfers in dit persbericht zijn niet één op één vergelijkbaar met cijfers in eerdere persberichten van Telecompaper over Nederlandse vaste telefoniemarktrapportages, vanwege continue verbeteringen in berekeningen

Over het rapport
Het Dutch Fixed Telephony 2017 Q4 rapport biedt een gedetailleerde voorspelling van de omzet, aansluitingen en verwachte marktaandelen per technologie voor de periode tot en met 2022, naast informatie over Q4 2017. Het rapport kost 495 euro voor 1 gebruiker of 795 euro voor 2-5 gebruikers.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Chiel Boerrigter
Research analist