Nederlandse breedbandmarkt groeit 1,2% in 2017, Ziggo is grootste aanbieder

Houten, The Netherlands, 27 March 2018 - Het afgelopen jaar groeide het aantal aansluitingen op breedbandinternet via de kabel met 1,5 procent naar 3,42 miljoen. Dat kwam vooral door een groeispurt in de laatste kwartalen (+0,5% en 0,7%). Verder groeide glasvezel met 4,9 procent in volume naar 1,16 miljoen aansluitingen. Breedband via koper (DSL) aansluitingen daalde met 0,7 procent naar 2,85 miljoen.

Marktverzadiging nekt groei
Volgens het nieuwste kwartaalrapport van Telecompaper over de vaste breedbandmarkt zal de groei van het aantal breedbandinternetaansluitingen de komende vijf jaar uitkomen op gemiddeld 1 procent per jaar. Dit is flink minder dan de 2,6 procent groei in 2016 en de 3,3 procent uit 2015. De belangrijkste oorzaak van lagere groei is - zoals te verwachten - de marktverzadiging op het gebied van vast breedbandinternet. De penetratie in huishoudens zit inmiddels op 94,1 procent.

In de komende jaren is de groei van breedbandlijnen voornamelijk afhankelijk van de groei in huishoudens. Daarnaast hebben het toepassen van nieuwe technologie om hogere snelheden te realiseren voor netwerktechnologie zoals kabel en koper invloed. Bij kabel willen aanbieders vanaf dit jaar bijvoorbeeld Docsis 3.1 toepassen. Delta en Ziggo willen zo vanaf 2019 gigabitsnelheden kunnen leveren.

Kabel veruit marktleider, Ziggo de grootste
Per breedbandtechnologie bekeken blijft kabel marktleider met iets meer dan 46 procent. DSL volgt met iets meer dan 38 procent, 0,7 procentpunt minder dan in 2017. Glasvezel komt uit op een marktaandeel van 15,6 procent. Bij de aanbieders blijft Ziggo de grootste met een winst van 0,3 procentpunten marktaandeel in 2017. De kabelaanbieder komt uit op 43,4 procent. KPN groeide harder met 0,6 procentpunten naar 41 procent. De groei komt door de overname van Solcon in het derde kwartaal, zonder de overname zou KPN’s marktaandeel 0,1 procentpunt lager uitkomen.

Behalve Ziggo en KPN kent de markt nog een aantal kleinere breedbandspelers, waaronder de fuserende operators Tele2 en T-Mobile. Tele2 is op de breedbandmarkt de grootste ‘kleine’ aanbieder, met 4,1 procent. Dat is wel 0,3 procentpunten minder dan in 2016. T-Mobile is juist gegroeid in 2017 (met 0,4 procentpunten) en kwam eind 2017 uit op 2,6 procent. Ook bij elkaar opgeteld blijven de twee operators ver achter op Ziggo en KPN, met samen nog geen 7 procent marktaandeel.

De tweede combinatie achter de marktleiders is die van Delta en Caiway, beide door investeerder EQT overgenomen in 2017. Daarvan is Caiway de grootste met een stabiel marktaandeel van 2,1 procent, ondanks 7.000 nieuwe breedbandklanten. Het Zeeuwse Delta heeft 1,4 procent marktaandeel, eveneens stabiel vergeleken met 2016. Voor 2018 wordt verwacht dat Delta zal gaan groeien, aangezien de regionale ISP voor het eerst meedoet bij Glasvezel buitenaf-projecten buiten de provincie Zeeland.

Breedbandomzet groeit 3 procent in 2017
De omzet uit breedbandaansluitingen kwam in het vierde kwartaal uit op 487 miljoen euro, 0,6 procent meer dan in het derde kwartaal. In heel 2017 kwam de omzetgroei voor breedband uit op 1,914 miljard euro, ofwel een groei van drie procent vergeleken met 2016.

Voor de periode 2018-2022 voorspelt Telecompaper een lagere gemiddelde omzetgroei per jaar van 0,9 procent. De verwachting is dat meer no frils aanbieders als NLE en Youfone en steeds meer multiplay klanten zullen leiden tot lagere breedbandprijzen.

Voor de redactie
De bovenstaande cijfers komen uit Telecompaper’s kwartaalrapport ‘Dutch Broadband 2017 Q4’. Het rapport geeft een gedetailleerd overzicht van de Nederlandse breedbandmarkt, met focus op massa marktdiensten (voor consument& SOHO). Het rapport biedt inzicht in het aantal aansluitingen, omzet en marktaandelen voor de grootste aanbieders en de verschillende technologieën. Daarnaast worden de belangrijkste trends voor de breedbandmarkt op een rijtje gezet en bieden we een gedetailleerde voorspelling van omzet, aansluitingen en verwachte marktaandelen per technologie voor de periode tot en met 2022. Het rapport kost 995 euro voor 2-5 gebruikers en 595 euro voor 1 gebruiker.

De cijfers in dit persbericht zijn niet één op één vergelijkbaar met cijfers in eerdere persberichten van Telecompaper over Nederlandse vaste telefoniemarktrapportages. Dit vanwege continue verbeteringen in berekeningen en wijzigingen in de rapportages van telecombedrijven.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com

Kamiel Albrecht, research analyst
E-mail: kamiel@telecompaper.com