Spel-apps populair onder tieners en vrouwen

Houten, The Netherlands, 08 July 2016 - Ruim de helft van de Nederlanders met een smartphone (55%) heeft een spel-app geïnstalleerd op zijn of haar toestel. Gamen op de smartphone is vooral populair onder vrouwen, maar ook tieners hebben een bovengemiddeld aantal spel-apps op hun smartphone staan: 72 procent tegen 44 procent van de senioren. Uitzonderingen zijn de games Wordfeud, Farm Heroes Saga en Bubble Witch 2, die vaker op smartphones van senioren dan van tieners staan. Dat zijn enkele conclusies uit het meest recente Dutch Apps Market report van Telecompaper.

Het rapport is gebaseerd op metingen onder het Consumer Panel van Telecompaper in juni 2016. Het blijkt dat het aantal installaties van de 26 onderzochte gaming-apps redelijk stabiel is. Candy Crush, Wordfeud en Candy Crush Soda vormen al langere tijd de top drie. Toch zijn er wel veranderingen merkbaar in het gebruik van spel-apps.

Zo wordt het spel Farm Heroes Saga, geïnstalleerd op 8 procent van de Nederlandse smartphones (goed voor een 5e plek) inmiddels 15 dagen gemiddeld per maand gebruikt. Hoewel daar groei in zit, daalt het aantal minuten per week dat het spel gebruikt wordt met 26 minuten (66 minuten in december 2015 versus 40 minuten in juni 2016). Candy Crush is weliswaar de meest geïnstalleerde game-app, worden apps zoals Wordfeud, Clash of Clans en Candy Crush Soda vaker gebruikt. Wordfeud is met 66 minuten speltijd per week de meest gebruikte gaming-app.

Verder blijkt uit het rapport dat bijna vier op de tien Nederlandse smartphone-gebruikers (36%) een OV-of reis-app op hun toestel hebben. Deze apps zijn het afgelopen jaar met zes procentpunten in penetratie gegroeid. OV-en reis-apps zoals ‘NS Reisplanner Xtra’, ‘9292’ and ‘ANWB onderweg’ zijn populairder onder vrouwen. Van deze groep heeft 40 procent een dergelijke app op de smartphone, tegen 36 procent van de mannen. In beide groepen groeide de penetratie het afgelopen jaar wel met zes procentpunten.

OV- en reis-apps zijn ook bovengemiddeld populair onder 12-19 jarigen. Het gemiddelde gebruik van apps die informatie geven over het openbaar vervoer en wegverkeer daalt echter licht ondanks de stijging in aantal gebruikers. In juni 2016 lag het gemiddelde gebruik van een OV/reis-app op acht dagen per maand.
                       
Voor de redactie
Het Dutch Apps Market-rapport is een maandelijks rapport dat inzicht geeft in het app-downloadgedrag van consumenten. Het biedt ook informatie over het gebruik van de apps en de waardering ervan. Apps die worden meegenomen, zijn 15 communicatie-apps (waaronder WhatsApp, Facebook en Snapchat), acht apps voor mobiel bankieren (bijvoorbeeld ING Mobiel Bankieren en Rabobankieren), 13 video-apps (zoals FOX Sports GO, Netflix en RTL XL), acht muziek-applicaties (onder meer Spotify, iTunes en Apple Music) en 24 gaming-apps (onder andere Candy Crush Soda, Hayday en Wordfeud). De prijs van het rapport is EUR 3.950.

Het is ook mogelijk om een specifiek deel van het rapport aan te schaffen, zoals alleen het gedeelte over apps voor mobiel bankieren. Mocht u geïnteresseerd zijn in een specifiek onderdeel van het rapport, neem dan contact met ons op (research@telecompaper.com).