Gemeente Den Haag communiceert met burgers via WhatsApp van Livecom

Amsterdam, 8 juli 2016 – De gemeente Den Haag gaat berichtendienst WhatsApp inzetten voor de communicatie met inwoners en bezoekers. Livecom, aanbieder van online klantenservicesoftware, heeft het project na een succesvolle pilot voor de gemeente opgezet en begeleid.

De gemeente Den Haag wil als moderne organisatie open staan voor nieuwe technologieën om inwoners beter te helpen. In dat licht heeft gemeente samen met Livecom onderzoek gedaan naar de belangstelling onder de Haagse bevolking om de gemeente te kunnen benaderen via WhatsApp. De pilot om dit animo te toetsen, is succesvol afgerond met zeer positieve reacties van medewerkers en gebruikers. Daarom heeft de gemeente besloten om WhatsApp permanent in te zetten bij het contact met inwoners van de gemeente.

Verwachtingen
De gemeente Den Haag maakt voor de communicatie tussen medewerkers en burgers al jaren gebruik van de chat-functies in de klantcontactomgeving van Livecom. De verwachting van de gemeente was dat dit chatverkeer zou afnemen als mensen WhatsApp zouden gaan gebruiken. Het chatverkeer is echter nagenoeg gelijk gebleven en er is dus een volledig nieuw klantcontactkanaal ontstaan. Procesmanager Luuk Sonnen van de gemeente Den Haag ziet dit als een positieve uitkomst van de pilot. “Zo kan de gemeente meer mensen helpen”, aldus Sonnen. "WhatsApp als dienstverleningskanaal staat in onze visie voor aansluiting bij de tijdgeest, een hechte relatie met burgers en een snelle, duidelijke en makkelijke dienstverlening. De inwoners van onze stad waarderen dit.”

Productontwikkeling
Sales manager Davey Martowidjojo van Livecom International is trots op de samenwerking met de gemeente Den Haag. “We zien de gemeente als een echte partner en ontvangen veel waardevolle feedback van onder andere de medewerkers die onze systemen gebruiken. Op die manier speelt Den Haag een belangrijke rol in onze productontwikkeling.”

Over Livecom International
Livecom International is sinds 2003 een aanbieder van online klantenservicesoftware en maakt deel uit van de Artilium Groep. De online klantcontactomgeving beschikt over een gebruikersvriendelijke user interface en stelt medewerkers in staat om meerdere kanalen, zoals telefonie, mail, chat en WhatsApp, gelijktijdig te bedienen. Gebruikers van het systeem kunnen daarnaast een externe of interne kennisbank inzetten zodat ze klanten nog beter kunnen helpen. Met de producten van Livecom kunnen grote organisaties zoals CZ en Philips hun klanten efficiënter helpen en besparen op hun operationele kosten.
Informatie: www.livecom.com

Voor de redactie (niet voor publicatie)

Voor meer informatie over dit persbericht of voor andere vragen rond de dienstverlening van Livecom kunt u contact opnemen met onderstaande contactpersonen.

Livecom International B.V.
Walter Botman (directeur)