Voorkom tekort aan talent in de digitale wereld

Onderzoek van Cognizant’s Center for the Future of Work en EIU onthult stappen die organisaties moeten nemen om werknemers op de toekomst voor te bereiden

• 94 procent van de ondervraagde managers zegt onvoldoende capaciteit te hebben om relevant te zijn in de digitale wereld
  • Digitale projecten worden onderdeel van het werk, omdat meer digitale functies en processen worden uitgevoerd door onderaannemers en outsourcingpartijen (groei van 49 procent in 2019)
  • 60 procent van de respondenten zet cross-functionele teams in om hun digitale middelen te versterken. Silo’s verdwijnen, omdat organisaties kijken naar nieuwe manieren van besluitvorming en leiderschap
  • 22 procent van de ondervraagden is momenteel bezig met een fusie of overname om de digitale kennis in huis te halen. Dit zal de komende drie jaar bijna verdubbelen tot 39 procent, omdat bedrijven concurrerend willen blijven in de digitale wereld
Cognizant en de Economist Intelligence Unit (EIU) hebben onderzoek uitgevoerd onder ruim 400 managers uit Europa en Amerika over hoe de toekomstige digitale werkplek er uit ziet. De uitkomst van het onderzoek wordt gedeeld in het rapport People - not just Machines - Will Power Digital InnovationHieruit komt naar voren hoe organisaties mensen, strategie en tactiek in kunnen zetten om het bedrijf te transformeren naar een digitale organisatie.

Analyse, algoritmes, big data en automatisering spelen een belangrijke rol in verdere innovatie, productiviteit en besluitvorming binnen bedrijven. Zo veranderen software-robots de werkplek omdat zij routinetaken van werknemers kunnen overnemen. Bedrijven die deze ontwikkeling omarmen zijn innovatiever, productiever en flexibeler in de digitale wereld. Uit het onderzoek blijkt dat er grote stappen gemaakt gaan worden op het gebied van digitale reorganisatie.

Digitale kloof
Wanneer organisaties niet het juiste talent aannemen – of medewerkers voorzien van de juiste training – dan lopen ze de kans om achter te lopen op de concurrentie. Dit is geen theorie meer. Het merendeel van de ondervraagde managers (94 procent) zegt onvoldoende capaciteit te hebben om relevant te zijn in de digitale wereld.

In 2016 missen de respondenten met name capaciteit op het gebied van digitale strategie (42%), big data (41%) en digitale marketing (40%). Organisaties (47% van de respondenten) maken zich het meest zorgen over hun capaciteiten op het gebied van analyse en big data, aangezien ze deze twee vakgebieden erg belangrijk vinden de komende drie jaar.

Nieuwe organisatiemodellen

Als we kijken naar werkplekken, dan toont het onderzoek aan dat bedrijven steeds kleinere kantoren hebben. Flexibele werkplekken worden normaler en organisatiemodellen passen zich aan de digitalisering aan Verder verdwijnen silo’s, omdat 60 procent van de respondenten zegt dat ze werken aan het opzetten van cross-functionele teams die een specifiek klantsegment benaderen of een digitale ervaring creëren.

Digitaal gaat meer over mensen dan machines

Er is al een duidelijke verschuiving te zien binnen diverse sectoren op het gebied van digitalisering. Zakelijke processen en klantervaringen veranderen nu al door de komst van nieuwe technologieën. Het is daarom belangrijk voor organisaties om nu te bouwen aan de werkplek en werknemer van de toekomst.

“Het is essentieel voor bedrijven om snel te reageren op klantvragen en markttrends”, zegt Euan Davis, schrijver van het rapport en Europees hoofd van Cognizant’s Center for Future of Work. “Veranderingen worden momenteel wekelijks gemeten in plaats van maandelijks. Vooruitstrevende bedrijven moeten hun dynamiek en besluitvorming aanpassen om te kunnen concurreren in een wereld die gedreven wordt door algoritmes en digitale innovaties. Organisaties moeten verouderde bedrijfsmodellen vervangen door kleinere teams die specifieke (niche) markten bedienen. Wanneer organisaties dit te snel doorvoeren, verstoort dit de organisatie en de bedrijfscultuur. Doen ze het te langzaam, dan blijft de organisatie waarschijnlijk achter op de concurrentie en speelt het bedrijf niet in op de klantbehoefte. Organisaties die zich op tijd aanpassen, hun medewerkers goed begeleiden en het juiste talent binnenhalen, hebben het meeste succes in de digitale wereld.”

Over het onderzoek:
Het rapport is gebaseerd op een onderzoek van de Economist Intelligence Unit, gesponsord door Cognizant. Het onderzoek richt zich op de toekomst van talent en digitale vaardigheden binnen vier branches: financiële dienstverlening, gezondheidszorg, retail en de maakindustrie. Het onderzoek is in het vierde kwartaal van 2015 uitgevoerd en is gebaseerd op een online onderzoek onder 422 Europese en Amerikaanse managers, variërend in functie van strategie en business development, marketing, sales en HR. De onderzoeksdata is ondersteund door diepte-interviews met senior verslaggevers en experts.

Voor meer persinformatie kunt u contact opnemen met:
OCTANE PR
Tel: +31 (0)40 266 1130