Instituut Blankestijn primeur met inpandig POF netwerk

De eerste en oudste particuliere school in Nederland is nu ook de meest innovatieve. Instituut Blankestijn heeft namelijk de primeur als het gaat om een betrouwbare, snelle inpandige infrastructuur op basis van POF (Plastic Optical Fiber). Innovience International BV is de leverancier.

Rector Frans van Heijningen: “In het verleden hadden onze leerlingen en docenten altijd problemen met de Wifi-verbinding. Met dit unieke netwerk zijn we nu verzekerd van een betrouwbare en duurzame infrastructuur, die een groei van het internetgebruik als gevolg van onze digitale ondersteuning bij de lessen ook in de toekomst garandeert”.

“Instituut Blankestijn wilde verder twee fysiek gescheiden Wifi netwerken, één voor de leerlingen en één voor de docenten. Met de OptoXSTM infrastructuur van Innovience is dit nu gerealiseerd. Per lesruimte is 1 Gbps punt actief. Door de hoge bandbreedte en de Wifi-aansluiting dicht bij de gebruikers te brengen, is de verbinding dan ook snel en betrouwbaar. Hierdoor kunnen meerdere leerlingen en leraren tegelijkertijd zonder interferenties van internet gebruik maken”, aldus Luuk Pals, CEO van Innovience International BV.

Een mooie bijkomstigheid is dat de installatie van het POF-netwerk , ook in een bestaand, monumentaal grachtenpand als dat van het Instituut, zeer eenvoudig was. Door het gebruik van de dunne POF-draad en de losse OptoXSTM Wifi modules behoefde er bovendien niet geboord of gefreesd te worden in de eeuwenoude, dikke muren. De installatie werd verzorgd in samenwerking met Modus Installatietechniek BV uit Blaricum.

Met de innovatieve, inpandige oplossing biedt Instituut Blankestijn nu en in de toekomst volledig digitaal ondersteund toponderwijs aan. De leerlingen zijn hiermee verzekerd van een nog betere aansluiting op hun vervolgstudies en de arbeidsmarkt.

EINDE PERSBERICHT

Noot voor de redactie: Voor meer informatie over Instituut Blankestijn en de ervaring met het POF-netwerk is de rector, de heer Frans van Heijningen, bereikbaar op 06 – 24 98 65 12 (e-mail: fjvh@inbl.nl). Voor meer informatie over OptoXSTM, POF en het project is de heer Luuk Pals, CEO van Innovience International BV, bereikbaar op 06-51093038 (e-mail: luuk.pals@innovience.com).

Over Instituut Blankestijn
Instituut Blankestijn ontstond in 1965, toen Ad Blankestijn besloot zijn instituut te beginnen als reactie op verschillende negatieve ontwikkelingen binnen het onderwijs in Nederland, zoals het alsmaar groter worden van klassen en scholen. Instituut Blankestijn werd zo de eerste zelfstandige, particuliere school in Nederland die voortgezet onderwijs aanbood. Het unieke programma, de laatste twee schooljaren in één, werd alom bekend. Nu, 50 jaar later, is Instituut Blankestijn uitgegroeid tot een mini-scholengemeenschap met een basisschool en een school voor voortgezet onderwijs met een volledige afdeling voor MAVO, HAVO en VWO. Instituut Blankestijn ontvangt als particuliere school geen enkele vorm van subsidie. De opleiding wordt geheel en al bekostigd door de ouders van de leerlingen. Het Instituut staat al een halve eeuw lang voor geslaagd particulier onderwijs, hét bewijs, dat ouderwets-degelijk onderwijs in een veilige leeromgeving hand in hand gaat met plezierig leren en de best mogelijke resultaten.

Over Innovience International BV
Innovience International BV ontwikkelt innovatieve, inpandige telecomproducten op basis van optische technologie (licht) met als doel gebruiksgemak in communicatie voor de eindgebruiker. Innovience heeft de voordelen van Plastic Optical Fiber (POF) geïntegreerd in een innovatieve en gebruiksvriendelijke inpandige netwerkoplossing, OptoXSTM. Hiermee wordt een betrouwbare, toekomstvaste en snelle (1Gbps) internetverbinding tot stand gebracht, die zowel in woningen als in professionele ruimten duurzaam kan worden ingezet. Innovience International BV is gevestigd in Tilburg.

Plastic Optical Fiber (POF)
POF is een dunne, kunststof kabel met de voordelen van glasvezelkabel, zoals snelheid, betrouwbaarheid en ongevoeligheid voor signalen van buitenaf. POF geeft daarnaast meer flexibiliteit bij de aanleg, omdat deze zowel buiten langs als aan bestaande 220volt bedrading (in de buizen) toegevoegd kan worden. POF heeft geen connectoren nodig, zodat de afwerking simpel en snel kan gebeuren. POF is makkelijk te verwerken op plaatsen waar alternatieven moeilijk of niet toepasbaar zijn.