Datum: (1016 dagen oud)
PR: LEWIS

Tweedehands automarkt 2016: Meer kleine auto’s kenmerken groter wordende wagenpark

AutoScout24 doet vier voorspellingen voor 2016

• Auto’s nog steeds kleiner
  • Auto supermarkt
  • Er zijn geen slechte auto’s meer, vergrijzing zet door
  • Auto’s kijken op smartphone
Het Nederlandse autopark wordt gedomineerd door kleine gebruikte auto’s, privé lease is populair en driekwart van de occasions wordt met een smartphone gezocht. AutoScout24, de grootste online portal voor gebruikte en nieuwe auto’s in Nederland, doet vier voorspellingen voor 2016 op basis van het zoekgedrag op haar site in 2015.

Kleinere auto’s
Meer dan de helft (53%) van het gebruikte autopark bestaat uit auto’s uit het kleine of compacte segment. Deze auto’s zijn meestal goedkoper en zuiniger dan midden- of hogere klassen. De vraag naar het kleine segment is in 2015 zelfs met 36 procent gestegen, zo blijkt uit cijfers van de Marktmonitor 2015 van AutoScout24.

Jurgen Vugts van AutoScout24: “Wij verwachten dat deze trend doorzet in 2016. Tegelijkertijd verwachten we een kleine groei in het totale autopark. De economie trekt iets verder aan en de werkeloosheid daalt verder. De aanschaf en keuze voor een auto wordt sterk ingegeven door de kosten. We zien dat ook de nieuwe verkopen voornamelijk bepaald worden door de belasting- en bijtellingsregeling van de overheid. We voorzien dat de invloed van nieuwe auto’s op het totale autopark in Nederland verder afneemt. Met andere woorden; het aantal gebruikte auto’s zal de komende jaren toenemen en nieuwe verkopen blijven op het huidige niveau.”

Auto supermarkt
Een Mini kopen bij de Bijenkorf of een Fiat bij de MediaMarkt: Nederlanders kijken er niet meer raar van op. De auto is een eenvoudig te verkrijgen product geworden, mede door de enorme aandacht voor privé lease. Is het een hype of een trend? Jurgen Vugts: “Privé lease kent grote tegenstellingen, het is niet goedkoop, maar voldoet wel aan de steeds groter wordende wens om ontzorgd te worden. Wel de lusten maar niet de lasten van een auto. Het past in de maatschappelijke trend waarin we alles op maat willen.” AutoScout24 verwacht wel dat privé lease ook in 2016 populair zal blijven.

Vergrijzing van het wagenpark
Slechte auto’s worden er eigenlijk niet meer gemaakt. Een logisch gevolg hiervan is dat auto’s steeds langer meegaan. Tel de economische crisis daarbij op, et voilà: De oorzaak van de vergrijzing van het Nederlandse wagenpark is blootgelegd. AutoScout24 ziet dit ook in cijfers terug. Jurgen Vugts: “Uit onze database blijkt ook dat het aantal aangeboden auto’s ouder dan tien jaar is gestegen van 29 procent van het totale aantal auto’s in 2008 naar 38 procent in 2014, een stijging van 9 procent. Alle andere leeftijdsgroepen dalen, ook doordat er minder nieuwe auto’s instromen en we verwachten dat deze trend zich voortzet in 2016.”

Alles op mobiel
Driekwart van alle auto’s op AutoScout24 wordt bekeken op een mobiel apparaat. Jurgen Vugts: “We verwachten dat deze trend dit jaar doorzet en dat dit aan het eind van 2016 zeker op 80 procent zit. Onze smartphone is nooit ver van ons vandaan, de hele wereld hebben we letterlijk in handbereik. Het mobiele scherm is klein, de foto nog kleiner. Niet te onderschatten is daarom de kwaliteit van de foto’s van aangeboden occasions. Belangrijk dus voor alle adverteerders om de auto écht centraal te stellen in de advertentiefoto’s. Voor autobedrijven is het echt een must om een responsive site te hebben, die geschikt is voor alle apparaten.” De app van AutoScout24 is eind 2015 ruim 1,7 miljoen keer gedownload.

Over AutoScout24
AutoScout24 is het grootste Europese automotive digitale advertentie platform. De online occasionportal biedt consumenten de mogelijkheid om snel, eenvoudig en zonder stress in het aanbod te zoeken naar de auto van hun voorkeur.

Op AutoScout24 staan advertenties voor gebruikte en nieuwe auto’s van autobedrijven en particulieren. Daarbij biedt AutoScout24 advertentieruimte, zoals display advertising en het verkrijgen van leads aan bedrijven in de automotive sector en toeleveranciers. AutoScout24 is de nummer één van Nederland en biedt met het grootste aanbod de meeste keus voor de consument.

AutoScout24 is onderdeel van de Scout24 Group, die toonaangevende digitale portals in onroerend goed en de automotive sector exploiteert in Nederland, Duitsland en andere geselecteerde landen.

Meer informatie is beschikbaar op www.autoscout24.nl

Jurgen Vugts