Datum: (1013 dagen oud)
PR: LEWIS

Nederlanders associëren eerste auto met gemak en vrijheid

Autopech, taxi spelen voor familie of ultieme vrijheid… Iedereen heeft wel een herinnering aan zijn eerste auto. Bijna de helft van de Nederlanders associeert zijn eerste auto vooral met functioneel gemak: nooit meer met de fiets door de regen of om een lift van je ouders vragen. Voor een derde van de automobilisten staat de eerste auto gelijk aan een ultiem vrijheidsgevoel.

Dat blijkt uit onderzoek* door AutoScout24 onder duizend Nederlanders die ondervraagd werden over de aanschaf van hun eerste auto. Mannen bezitten al eerder dan vrouwen een eigen auto. 42% van de mannen koopt tussen de 18 en 21 jaar een auto, terwijl slechts een kwart van de vrouwen dan al de sleutels van haar eigen auto in handen krijgt. De meeste Nederlanders bezitten voor hun dertigste een eigen auto. Slechts 7,7% trakteert zichzelf pas na zijn dertigste verjaardag hierop.

Uit dit onderzoek blijkt eveneens dat het niet voor iedereen gebruikelijk is
om een eigen auto te bezitten. Vooral bij vrouwen is dit het geval, een derde heeft nog nooit een auto in eigen bezit gehad. Bij mannen ligt dit percentage op 16%.

Weinig autopech
Hoewel een eerste auto vaak nog niet het allerbeste exemplaar is, wordt maar door 4% van de Nederlanders de eerste auto vooral geassocieerd met autopech. Toch is bijna een derde van de eerste auto’s geëindigd op de sloop. Daar staat wel tegenover dat toch ook 60% uiteindelijk weer doorverkocht is.

Jurgen Vugts, directeur van AutoScout24 Nederland, zegt: “Iedereen herinnert zich zijn eerste auto nog wel. En vaak gaan die herinneringen gepaard met een nostalgisch gevoel en de eerste echte stappen richting zelfstandigheid. Het is dan ook niet vreemd dat gemak en vrijheidsgevoel de overheersende associaties zijn die Nederlanders hebben bij hun eerste auto.”

* In samenwerking met Multiscope, september 2015