88% van bezorghoreca vindt commissie van huidige bestelsites te hoog

Nieuwkomer Hungry.nl bindt met lage commissie van 7% strijd aan met gevestigde orde

Amsterdam, 2 september 2015 - Deze week heeft Nederland er een groot nieuw online food delivery platform bij: Hungry.nl. De site bindt de strijd aan met conventionele initiatieven als Justeat.nl en Thuisbezorgd.nl. Volgens Hungry.nl zijn de Nederlandse bezorgrestaurants klaar voor een nieuwe aanpak; geen commissies van 11% of meer, geen inschrijfkosten, maar wel incentives voor de ondernemer en zijn klanten. De oprichters van Hungry.nl zijn geen onbekenden in deze wereld. Jesper Buch en Morten Larsen waren meer dan tien jaar betrokken bij de oprichting en wereldwijde groei van Just-eat.com en zijn in 2013 Hungry Group gestart. Nederland is voor Hungry.nl het derde land in korte tijd. De site wil service bieden die het voor alle partijen leuk maakt. Een belangrijk aspect is de lage commissie van 7% per bestelling. Hiermee wordt de strijd aangebonden met de gevestigde orde. De totale markt voor online eten bestellen wordt voor 2015 geschat op 680 miljoen euro.

Sander Brackel, managing director Nederland, is met het snel groeiende team al maanden bezig om zoveel mogelijk bezorgrestaurants te laten aansluiten: “De ondernemers zijn in het begin afwachtend maar al snel positief als ze geïnformeerd zijn over onze strategie en achtergrond. We hebben de ervaring, een technisch geweldige website, ruime investeringsmiddelen en veruit de laagste commissie per bestelling. Uit ons recente onderzoek blijkt dat ondernemers zeker de toegevoegde waarde zien van bestelsites maar dat ze allemaal ontevreden zijn over de te hoge commissie. Daar spelen wij op in met onze sympathieke maar ambitieuze strategie.”

Terwijl de website de afgelopen weken nog in ontwikkeling was, meldden honderden bezorgrestaurants in de Randstad zich aan, wat er op duidt dat de markt en de ondernemers toe zijn aan een nieuwe speler en nieuwe regels.

Onderzoek
Hungry.nl liet voor de lancering een onafhankelijk telefonisch onderzoek uitvoeren onder bezorgrestaurants ondernemers in Amsterdam en omgeving. Hieruit kwam onder andere het volgende naar voren:
  1. 90% van de bezorgrestaurants werkt samen met websites waar maaltijden besteld kunnen worden. Slechts 10% doet dit niet.
  2. Hiervan staat 40% van de restaurants vermeld op één website en 60% op twee of meer websites.
  3. 60% geeft aan dat het werken met deze sites zorgt voor meer klanten en/of meer bestellingen.
  4. De stelling ‘websites waar besteld kan worden, leveren mij meer klanten op’ levert uit drie andere stellingen dan ook de hoogste score (90% van toepassing).
  5. 85% is van mening dat websites waar hun gerechten besteld kunnen worden, ervoor zorgen dat de naamsbekendheid van het restaurant vergroot wordt.
  6. 88% van de restaurants vindt de commissies die gehanteerd worden te hoog.
  7. Andere nadelen die worden genoemd zijn de huidige macht van de grootste aanbieder en het idee dat de klanten niet meer van de ondernemers zelf zijn.
Hungry.nl zal zich de komende maanden vooral richten op het realiseren van een landelijke dekking door persoonlijke benadering van de restaurants en geplande marketingactiviteiten. Naast lage commissies biedt Hungry.nl nog andere voordelen zoals flexibiliteit van het aan te bieden assortiment en een aantal spraakmakende introductie acties met sterke kortingen op kosten van Hungry.nl, dus voordeel voor zowel de consument als de ondernemer van het bezorgrestaurant.

Voor meer informatie zie:
www.hungry.nl
www.hungrygroup.com

NOOT VOOR DE REDACTIE
(Niet bestemd voor publicatie)

Voor foto’s, zie: www.flickr.com/photos/pitchpr/albums/72157657677465978
Voor een video, zie: https://youtu.be/Dt5ezY_x1yM
Voor persinformatie over Hungry Group, zie: www.hungry.nl/pers-informatie

Voor meer uitgebreide informatie kunt u contact opnemen met:

Pitch Communicatie & PR
Robert Verhoeven