Woon-werkverkeer van de toekomst: van sociale robots tot virtual reality

• Toshiba’s trendrapport woon-werkverkeer voorspelt hoe technologische ontwikkeling ons woon-werkverkeer de komende 20 jaar zal veranderen
  • Tegen 2025 vergezellen sociale robots ons op weg naar het werk
  • Forens van de toekomst vermaakt zich onderweg met Virtual Reality (VR)
Breda, 4 juni 2015 Toshiba publiceert een nieuw rapport over het woon-werkverkeer van de toekomst. Het rapport voorspelt hoe nieuwe innovaties en technologieën zoals zelfrijdende auto’s, sociale robots en Virtual Reality ons woon-werkverkeer tegen 2035 drastisch zullen veranderen.

Woon-werkverkeer onomkeerbaar veranderd
Als we kijken naar welke technologie forenzen het belangrijkst vinden, dan is dat op dit moment nog altijd technologie die de reistijd verkort. Veertig procent van de ondervraagden vindt dit het belangrijkst. Op nummer twee, met 37% van de stemmen, staat nieuwe technologie voor entertainment onderweg. Op de vraag welke technologie men in de komende 1 tot 5 jaar gerealiseerd zou willen zien, werd als volgt geantwoord:
  • 2 van de 5 ondervraagden (42%) willen connectiviteit, zoals gratis Wi-Fi, in al het openbaar vervoer;
  • Een kwart van de respondenten (25%) wil interactieve routeplanners, die de snelste route met treinen en bussen aangeven;
  • 1 op de 10 (10,6%) mensen wil af van kaartjes en contactloos betalen in het openbaar vervoer. Hiervoor zou profielherkenning à la Minority Report geschikt zijn.
Op dit moment luistert meer dan de helft van de respondenten (54,5%) onderweg van en naar het werk naar muziek, terwijl 1 op de 6 ontspant door een boek te lezen. 13% start de werkdag met het doornemen van werk-e-mails en verrassend genoeg vermaakt slechts 1 op de 10 zich onderweg met sociale media.

De smartphone blijft de favoriete keuze als het gaat om mobiele technologie: 80% gebruikt onderweg de handset, gevolgd door een groep reizigers die nog een stapje verder gaat en elke ochtend de tablet (14%) of laptop (13%) bij zich heeft. Maar hoe vullen zij hun reistijd in de toekomst in?

Nieuwe technologie in het woon-werkverkeer

In samenwerking met trendwatcher en opsteller van het rapport dr. Ian Pearson heeft Toshiba in kaart gebracht welke innovaties we kunnen verwachten binnen vijf, tien en twintig jaar:
  • In 2020: zelfrijdende auto’s verschijnen op onze wegen. Chauffeurs die hun auto niet langer zelf hoeven te besturen, gebruiken hun reistijd voor werk of ontspanning, en multitasken zoals trein- of busreizigers dat nu al doen. Sommigen gebruiken de extra tijd om te werken, zodat ze later van huis kunnen en eerder weer thuis zijn.
  • In 2025: Artificiële Intelligentie (AI) gaat een belangrijkere rol spelen in ons dagelijks leven. Het is heel goed mogelijk dat we onderweg naar ons werk worden vergezeld door een sociale robot. AI zal geleidelijk gaan aanvoelen als een vriend, waarmee mensen een emotionele band ontwikkelen. Aiko Chihira, de Android-robot van Toshiba, zou tegen 2025 wel eens een hele rits nakomelingen kunnen hebben. Robots beginnen dan eenvoudige banen van ons over te nemen met behulp van geavanceerde AI. Daarnaast staan ze mensen te woord bij de receptie van bedrijven, of in het openbaar vervoer.
  • In 2035: Virtual Reality is zelfs in 2020 al voor veel mensen een bekend begrip, maar waar beeld en geluid nu al kunnen worden gereproduceerd, is dat voor andere zintuigen nog een probleem. In 2035 is het dankzij directe verbindingen met de hersenen mogelijk om met VR alle vijf de zintuigen aan te spreken – het zal lijken alsof we rondlopen in een droom (of zelfs in de werkelijkheid). Voor forenzen een uitgelezen kans om zichzelf op de maandagochtend naar prettiger oorden te ‘transporteren’.
Toonaangevend trendwatcher en auteur van het rapport, dr. Ian Pearson van Futurizon: “De belangrijkste conclusie die uit dit onderzoek kan worden getrokken, is dat mensen in de meeste gevallen de invloed van technologie op hun dagelijkse woon-werkverkeer al zeer waarderen, en die invloed in de toekomst nog willen vergroten. De Toshiba Satellite Click Mini zal er over 20 jaar wellicht niet meer zijn, maar heeft absoluut een belangrijke trend in hybride 2-in-1-apparaten in gang gezet. En die trend zal zich zeker vertalen in nieuwe technologische ontwikkelingen die we ongetwijfeld in ons dagelijkse woon-werkverkeer zullen gaan terugzien.”

Ronald Ravel, Country Manager Toshiba Information Systems Benelux: “Ons woon-werkverkeer is onze dagelijkse connectie tussen thuis en werk. Het is deel van onze routine, waarin een centrale rol is weggelegd voor technologie. Van de treinen waarin we rijden tot de auto’s die we besturen en de apparaten die we onderweg meenemen om in contact te blijven.

Bij Toshiba begrijpen we dat onze klanten behoefte hebben aan technologie die hun dagelijks leven beter maakt. Ons onderzoek laat zien dat het aantal forenzen dat onderweg een laptop gebruikt even groot is als het aantal dat voor een tablet kiest. En dat wijst duidelijk op een gat in de markt voor een apparaat dat in beide behoeften voorziet. En dat is nu precies wat onze hybride Satellite Click Mini doet. Dankzij het afneembare toetsenbord is het een tablet en laptop in één. Daarmee is de Satellite Click Mini de ideale reisgezel voor werk en privé.”

Meer informatie over het rapport vind je hier. Meer informatie over de Satellite Click-Mini vind je hier.

Noot voor de redactie
Onderzoek uitgevoerd door Censuswide, onder 1000 respondenten in de leeftijd van 18-35 in de UK.

Over Toshiba
Toshiba Corporation, een Fortune Global 500-bedrijf, levert toonaangevende oplossingen in de vorm van geavanceerde elektronische en elektrische producten en systemen in vijf strategische businessdomeinen: Energy & Infrastructure, Community Solutions, Healthcare Systems & Services, Electronic Devices & Components en Lifestyle Products & Services. Op basis van het commitment van de Toshiba Group, ‘Committed to People, Committed to the Future’, bevordert Toshiba wereldwijd activiteiten die groei door creativiteit en innovatie helpen waarborgen en bijdragen bij aan de totstandkoming van een wereld waarin mensen overal onder veilige en comfortabele omstandigheden leven.

Toshiba, in 1875 opgericht in Tokio, is vandaag de dag de spil in een mondiaal netwerk van meer dan 590 bedrijven en 200.000 werknemers en een jaaromzet van ruim 6,5 biljoen yen (63 miljard US dollar).

Toshiba Information Systems Benelux maakt deel uit van Toshiba Europe GmbH, gevestigd in Neuss, Duitsland, een dochteronderneming van Toshiba Corporation, Tokio.

Meer informatie over Toshiba is te vinden op: www.toshiba.nl

NOOT VOOR DE REDACTIE:
Voor meer informatie, specificaties of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met onderstaande contactpersonen:

Toshiba Information Systems Benelux
Simon Bontje
Tel. +31 (0)76 - 5438712
simon.bontje@toshiba.nl

The Communication Force
Anke van de Vliet
Tel. +31 (0)23 - 5656850
ankevdv@communicationforce.com

De informatie in dit persbericht is met de grootst mogelijke zorgvuldigheid samengesteld. Toshiba Information Systems Benelux kan er echter niet voor instaan dat deze informatie juist en/of volledig is. Aan de inhoud van het persbericht kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.