Reeleezee helpt accountants met standaardisatie

Referentie Grootboekrekening Schema (RGS) opgenomen in Reeleezee Administratie

Breukelen, 10 juli 2014 – Accountants kunnen vanaf vandaag met behulp van Reeleezee, aanbieder van online boekhouddiensten, het Referentie Grootboekrekening Schema (RGS) opnemen. Met het RGS is een eenvoudige financiële uitwisseling van gegevens mogelijk door minder vertaalslagen bij het opstellen van de verschillende externe en interne financiële rapportages. Dit heeft meer efficiëntie tot gevolg. De integratie tussen Reeleezee Administratie en deze nieuwste standaard is voor accountants tevens een opstap voor de overgang naar het internationale Standard Business Reporting, dat tot nu toe nog te weinig wordt geaccepteerd.

Zowel overheden en private instellingen als experts en accountants willen financiële data efficiënter kunnen uitwisselen. Standard Business Reporting maakt dit mogelijk, maar toch is deze standaard nog geen gemeengoed. Om de overgang naar Standard Business Reporting te versoepelen, hebben de overheid en het bedrijfsleven de handen ineengeslagen en zijn eind 2013 vanuit een aantal veel toegepaste grootboekrekeningschema’s gekomen tot één gemeenschappelijk RGS. In tegenstelling tot Standard Business Reporting waarbij sprake is van verplichtstelling, zal het RGS als standaard eerder op vrijwillige basis geaccepteerd worden door overheden en het bedrijfsleven, is de verwachting. Wilko Stronks, CEO van Reeleezee: ‘Het RGS is de katalysator voor de acceptatie van Standard Business Reporting, het is een eenvoudige opstap die de weg hiernaartoe verder plaveit. Wij zien het RGS dan ook als de ideale verbinding tussen het grootboekrekeningschema en Standard Business Reporting en nemen nu het RGS in Reeleezee Administratie op.’

RGS in Reeleezee Administratie
Alle gebruikers van Reeleezee Administratie kunnen de RGS-codering op grootboekrekeningniveau opnemen. In het standaard grootboekrekeningschema van Reeleezee wordt de referentiecode opgenomen. Voor aangepaste grootboekrekeningschema’s is een functie beschikbaar waarmee RGS-codes kunnen worden gekoppeld aan grootboekrekeningen. Hierdoor zijn deze grootboekrekeningen tevens automatisch gekoppeld aan Standard Business Reporting elementen. Stronks: ‘Het rapporteren en uitwisselen van informatie in Standard Business Reporting wordt op deze manier sterk vereenvoudigd.’

Over Reeleezee
De motor van de Nederlandse economie en werkgelegenheid is het mkb. De mkb-ondernemers en hun accountants- en administratiekantoren digitaliseren hun bedrijfsprocessen. Reeleezee verschaft hen daarbij realtime zakelijk inzicht, zodat zij future proof zijn en zich kunnen concentreren op het uitbreiden van hun business. De producten en diensten van Reeleezee onderscheiden zich in smart gebruiksgemak waarbij de bedrijfsprocessen meegroeien met de behoefte van de gebruiker. Met meer controle en inzicht zijn businessbeslissingen beter en sneller te nemen. Accountants- en administratiekantoren maken ook gebruik van de online diensten van Reeleezee voor snelle invoermogelijkheden, uitgebreide rapportages, overzichten van mutaties en andere zakelijke informatie om hun klanten beter te adviseren. Het innovatieve bedrijf werkt met solide en redundante datacentra in Europa, zodat alle data van klanten veilig in de cloud wordt bewaard en de continuïteit van de bedrijfsvoering wordt gewaarborgd.
Het bedrijf is opgericht in 2001 en heeft sindsdien een toonaangevende rol in de accountancywereld. Het hoofdkantoor van Reeleezee is gevestigd in Breukelen en heeft ook kantoren in Turkije en India. Bij Reeleezee werken 55 medewerkers. Reeleezee is deelnemer van het Zeker-Online Keurmerk (www.zeker-online.nl). Less effort, more business. Accountancy verandert, verander mee. Kijk voor meer informatie op www.reeleezee.nl of op accountants.reeleezee.nl.

Dit persbericht is ook online te vinden.

Meer informatie voor de pers:

Reeleezee
Roemer Mol