Adobe transformeert real-time personalisatie voor marketeers

Adobe Target Premium zorgt voor een hogere omzet door vereenvoudigde implementatie, verbeterde gebruiksvriendelijkheid en geautomatiseerde optimalisatie

Adobe (Nasdaq:ADBE) presenteert Adobe Target Premium, een nieuwe personalisatie-oplossing waarbij gebruik gemaakt wordt van voorspellende technologie om waardevolle inzichten te krijgen. Hierdoor is het niet langer nodig om marketingbeslissingen te nemen op basis van vermoedens. Adobe Target Premium, onderdeel van de Adobe Marketing Cloud, automatiseert voor marketeers het targetten van relevante content aanbiedingen en aanbevelingen voor cross-sell mogelijkheden. Dit stelt organisaties in staat om eenvoudig geautomatiseerde campagnes op te starten waarmee de engagement, conversie en omzet direct worden verbeterd. Daarnaast maakt Adobe Target nu volledig gebruik van data over klantgedrag en rapportagemogelijkheden van Adobe Analytics. Marketeers kunnen nieuwe inzichten hierdoor snel omzetten in acties.

Consumenten verwachten van merken dat zij relevante ervaringen bieden wanneer zij een website bezoeken, een mobiele app gebruiken of in aanraking komen met het merk via een van de overige online kanalen. Ook verwachten zij dat marketeers reageren. Uit een onderzoek van Adobe, digital roadblocks: Marketers Struggle to Reinvent Themselves, blijkt dat personalisatie van marketing door respondenten (33%) gezien wordt als het belangrijkste aandachtspunt voor toekomstige marketingactiviteiten. Met de introductie van Adobe Target Premium biedt Adobe nu twee oplossingen voor het creëren van relevante klantbelevingen voor websites en mobiele apps: Adobe Target Standard, de intuïtieve A/B testing en targeting oplossing voor iedere marketeer en Adobe Target Premium met geavanceerde mogelijkheden voor het testen en automatiseren van personalisatie. Nieuwe mogelijkheden zijn onder andere:
  • Geautomatiseerde beslissingen: marketeers moeten tegenwoordig steeds meer gepersonaliseerde klantbelevingen bieden aan miljoenen verschillende en veeleisende consumenten. Om de personalisatie-inspanningen te laten aansluiten bij deze groeiende verwachtingen is het noodzakelijk om te kunnen voorspellen welke content en aanbiedingen ervoor zorgen dat bezoekers uiteindelijk klanten worden. Geautomatiseerde targeting binnen Adobe Target Premium maakt gebruik van geavanceerde zelflerende algoritmes om automatisch de juiste content te bepalen en deze content dynamisch aan te bieden op basis van het gedrag van de bezoeker in het verleden en het heden.
  • Nog nauwkeuriger targetten van klantsegmenten: Consumenten verwachten persoonlijke klantbelevingen die hen overhalen om een artikel te lezen, zich aan te melden voor een dienst of een product aan te schaffen. Adobe Target is nu geïntegreerd met Adobe Analytics om data over klantgedrag te benutten voor het opbouwen van een Master Marketing Profiel. Integratie met Adobe Audience Manager kan het Master Marketing Profiel verder aanvullen met een verzameling van anonieme data, zoals data uit het interne CRM-systeem van de marketeer, klantdata van derden of offline variabelen, zodat er een duidelijk beeld ontstaat van de websitebezoeker of de mobiele app-gebruiker.
  • Flexibele en krachtige rapportages: Adobe Target benut nu ook de Adobe Analytics-data om geautomatiseerde rapporten op te stellen over de wisselwerking tussen de optimalisatie-activiteiten en marketing analytics. Het resultaat hiervan is dat marketeers de resultaten kunnen ontleden op basis van de klantsegmenten en succesfactoren in de data, zelfs nadat de campagne van start is gegaan.
  • Zinvolle mobiele ervaringen: Marketeers moeten mobiele app-ervaringen optimaliseren om de verkoop te stimuleren en een solide return on investment te realiseren. Adobe Experience Manager (zie afzonderlijke release) biedt het enige mobiele app-ontwikkelplatform voor zowel ontwikkelaars als marketeers. Via de Adobe Marketing Cloud voor Mobiel (zie afzonderlijke persbericht), biedt Adobe Target meerwaarde door geïntegreerde en gebruiksvriendelijke optimalisatiemogelijkheden te bieden zoals A/B testing of in-app content targeting gebaseerd op locatie of lifecycle-data.
  • Intuïtieve workflows voor marketeers:  Het fundament van Adobe Target Premium is een uniek, stap-voor-stap framework dat activiteiten met elkaar verbindt zoals geavanceerde experience-level testing, geautomatiseerde personalisatie, optimalisatie van aanbiedingen en intelligente cross-selling op basis van slechts één regel code voor de implementatie. Een visuele experience composer biedt marketeers direct toegang tot hun sites en maakt het voor hen eenvoudig om meerdere klantbelevingen te creëren en te targetten voor verschillende klantsegmenten. Ook kunnen zij klantbelevingen optimaliseren op basis van succesfactoren, zonder dat zij hiervoor over technische vaardigheden hoeven te beschikken.
  • Toegang tot best practices en expertise: Best practices zijn bij optimalisatie en personalisatie even belangrijk als de technologie. Adobe Target Premium biedt ook toegang tot strategische diensten waarmee de implementatie en het gebruik versneld kan worden. Voorbeelden van deze diensten zijn onder andere een voortdurende ondersteuning met een optimalisatie-roadmap en strategisch advies van ervaren experts bij het beheren en uitvoeren van campagnes namens klanten. De diensten bestaan uit het ontwikkelen van testing-, targeting- en personalisatie-strategieën, het ontwikkelen van een prioriteitenlijst van aandachtgebieden voor de site en optimalisatiecampagnes. De diensten omvatten verder het reviewen van concurrentieanalyses, inzichten en de impact van optimalisatie en analytics data, ROI analyse en het implementeren van privacy-gerichte opt-outs voor consumenten.
Asseem Chandra, vice president, Adobe Target en Adobe Experience Manager business bij Adobe: “Consumenten komen in aanraking met jouw merk en verwachten een consistente en gepersonaliseerde ervaring voor ieder kanaal, zoals het web, mobiele sites, apps, social media en zelfs binnen winkels. Adobe Target Premium stelt marketeers in staat om persoonlijke ervaringen te creëren en leveren zonder dat marketeers hoeven te raden waar de consument exact interesse in heeft. Dit is een revolutie op het gebied van digitale personalisatie en is het bewijs dat wij alles op alles zetten om klanten te helpen bij het maximaliseren van hun omzet.”

“Bij onze marketingactiviteiten kan geen sprake zijn van een ‘one size fits all’-benadering”, stelt Siping Roussin, senior manager optimalisatie en personalisatie bij Lenovo. ”De uitdaging is om te bepalen wat de juiste activiteiten zijn om de meest geoptimaliseerde ervaringen te bieden. Door met Adobe Target te werken zijn wij beter in staat om de juiste klantsegmenten te bereiken met gepersonaliseerde content. Dit heeft ertoe geleid dat we twaalf keer meer rendement halen uit websitebezoekers die klant worden. Wij blijven innovatieve manieren zoeken om aantrekkelijke en relevante belevingen te bieden aan onze klanten, dus we kijken uit naar wat Adobe Target Premium ons kan gaan bieden.”

Prijzen en beschikbaarheid
Adobe Target Premium is beschikbaar als bèta voor geselecteerde klanten vanaf begin mei 2014 en zal publiek beschikbaar zijn aan het einde van 2014. De prijs is gebaseerd op een flat-fee model, waardoor klanten kunnen testen en targetten op basis van een voorspelbare kostenstructuur. Bezoek voor meer informatie: http://www.adobe.com/solutions/testing-targeting.html

Over Adobe Marketing Cloud
Adobe biedt een cloud-gebaseerde dienst die alle behoeften van digitale marketeers samenbrengt in één platform. De Adobe Marketing Cloud. Het bevat een complete set analytics, social, advertising, targeting en web experience management oplossingen. Samengebracht in een social-enabled en realtime interface, komen marketeers alles te weten over hun  campagnes en kunnen zij met behulp van analyse sneller en slimmer inzicht krijgen in data om vervolgens tot actie over te gaan. Kijk voor meer informatie op www.adobe.com/marketingcloud.

Over Adobe
Adobe verandert de wereld door digitale ervaringen. Voor meer informatie bezoek: http://www.adobe.nl.

Nienke Schipper-Pauw
Adobe Systems Benelux