Onderzoek Forrester Consulting toont aan: Bedrijven missen kansen op grote kostenbesparingen IT

Amsterdam, 15 mei 2013 – Hoewel bedrijven er alles aan doen om hun onnodige IT-uitgaven terug te brengen, missen veel organisaties elk jaar een kans op een grote IT-kostenbesparing, doordat ze veel te voorbarig hun netwerkinfrastructuur naar een hoger plan brengen en verzuimen hun bestaande onderhoudscontracten goed tegen het licht te houden. Een nieuw door Forrester Consulting in opdracht van Network Hardware Resale uitgevoerd onderzoek laat zien dat, hoewel een overweldigend aantal IT-beslissers (76 procent) zich onder druk gezet voelt de kosten te drukken, veel van hen zich niet bewust zijn van de mogelijkheden een ander onderhoudscontract af te sluiten, terwijl zij  zich daarnaast door leveranciers vaak laten overhalen hun hardware eerder te vervangen dan nodig is.

Uit het onderzoek komt naar voren dat maar liefst 79 procent van de onderzochte organisaties hun bekabelde netwerkinfrastructuur iedere 1 tot 5 jaar vervangt, afgaande op industriegemiddelden die (let wel!) afkomstig zijn van de leveranciers. Leveranciers bepalen de ‘einde levenscyclus’-agenda, hetgeen resulteert in een soms onnodige en dure vervanging van de IT-apparatuur. Apparatuur die nog marktwaarde vertegenwoordigt en veelal gemiddeld meer dan 20 jaar meekan.

“Na een enquête onder 304 IT-beslissers kwam Forrester tot de conclusie dat ondanks dat de IT-budgetten constant onder bewaking staan, bedrijven automatisch op het advies van de leverancier afgaan, hetgeen er toe leidt dat ze geen oog meer hebben voor winst die te behalen is met het oprekken van de levenscycli van de hardware en het laten uitvoeren van het onderhoud door een derde partij”, aldus het Forrester Consulting-onderzoeksrapport ‘Challenging the Status Quo on Maintenance Contracts and Refresh Cycles to Lower Costs’ dat onlangs is verschenen. Download hier de PDF.

Enkele bevindingen uit het onderzoek op een rij:

• Einde levenscyclus apparatuur wordt te vroegtijdig afgekondigd: 85 procent van de respondenten bevestigde dat ze hun legacy netwerkapparatuur nog niet zouden hebben weggedaan indien de leverancier de ondersteuning niet had beëindigd.
  • OEM-onderhoudsservices hebben een lage terugverdienindex: meer dan 80 procent van de organisaties sluiten onderhoudscontracten met de fabrikanten van hun apparatuur; dit ondanks het feit dat ze weinig waarde zien in wat ze hiermee aanschaffen en hun onvrede uiten over kostenbesparingen die niet kloppen, nieuwe tarieven die ze krijgen voorgeschoteld en niet-flexibele prijsmodellen.
  • De mogelijkheid het onderhoud door derden te laten uitvoeren, is bij velen onbekend: slechts 21 procent rapporteert bij de onderhandelingen over service- en onderhoudscontracten gebruik te hebben gemaakt van concurrerende aanbiedingen van derde partijen, terwijl 80 procent verzekert dat indien zich een derde partij zou melden die de ondersteuning en het onderhoud voor minder geld wil doen, ze daarmee in zee zouden gaan.

“Iedere CIO zou kritischer moeten kijken naar zijn leveranciers ”, aldus Glenn Fassett, General Manager bij Network Hardware Resale. “Elk bedrijf, groot of klein, moet weten dat er met een betrouwbare third-party leverancier van onderhoudsdiensten veel geld te besparen is.”

Over het onderzoek
Forrester Consulting ondervroeg 304 IT-beslissers uit acht landen (Australië, Frankrijk, Duitsland, India, Japan, Singapore, de UK en de VS) ter evaluatie van de uitdagingen waarmee bedrijven te maken krijgen indien ze rechtstreeks met OEM’s werken en de winst die het werken met derde partijen kan opleveren. Deelnemers aan het onderzoek waren beslissers die op posities zaten (bij de financiële afdeling, IT of inkoop) waarop ze ook daadwerkelijk beslissingen kónden nemen. De vragen die werden gesteld betroffen de bedrijfssituatie in het algemeen, hoe leveranciers werden geselecteerd, en hoe men omging met upgrades, ‘einde levenscyclus’-problematiek en onderhoud. Het onderzoek begon in januari 2013 en werd in februari 2013 afgerond.

Over Network Hardware Resale
Network Hardware Resale (NHR) is een toonaangevend leverancier van kwalitatief hoogwaardige pre-owned en nieuwe servers, netwerk- en opslagapparatuur. NHR is opgericht in 1986 en is gevestigd in Santa Barbara, Californië. Het Europese hoofdkantoor is gevestigd in Lijnden nabij Amsterdam. Het bedrijf is een onafhankelijke wederverkoper van pre-owned en refurbished Cisco, Brocade / Foundry en Juniper netwerkapparatuur, server- en storage-apparatuur van HP, IBM, Dell en Sun en is een Premier lid van Dell's PartnerDirect-programma. NHR  is de enige Amerikaanse leverancier van optische IP-Menara Networks / Ethernet transport-oplossingen. NHR biedt ook wereldwijde verkoopondersteuning en technische ondersteuning vanuit de andere vestigingen in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Singapore. Meer dan 10.000 klanten, waaronder ‘Global 1000' bedrijven, kleine en middelgrote organisaties, service providers, telecom- en overheidsorganisaties en onderwijs- en zorginstellingen, vertrouwen op het uitgebreide productportfolio en de service van NHR. Meer informatie op www.networkhardware.com.

##

Voor meer informatie:
Yellow Communications, Marjolein Bos, telefoon 023 555 34 24, e-mail marjoleinbos@yellow-communications.com