Brabantse gemeenten bundelen krachten voor toekomstvaste ICT infrastructuur

Eindhoven, 18 februari 2013

PLE1N gemeenten heeft, na een Europese aanbesteding, de opdracht voor het realiseren van een vernieuwde centrale ICT omgeving aan De Ictivity Groep gegund. Het gaat om een driejarige overeenkomst met een optie tot verlenging met tweemaal een jaar.

Verhogen kwaliteit, verlagen kwetsbaarheid en kosten
Van overheidswege worden aan gemeenten steeds meer taken toegewezen. Daarnaast verwachten burgers een steeds hogere kwaliteit aan (online) dienstverlening. Kleinere gemeenten zijn vaak kwetsbaar en moeten extra kosten maken om aan de gestelde eisen te voldoen. De drie gemeenten Sint-Michielsgestel, Sint-Oedenrode en Haaren (PLE1N gemeenten*) zijn daarom een samenwerking aangegaan op het gebied van ICT, Belastingen en P&O. Belangrijke voorwaarde hierbij is het realiseren van een uniforme, op de toekomst gerichte ICT infrastructuur die maximaal bijdraagt aan het versterken van de kwaliteit, het verminderen van de kwetsbaarheid en het beheersen van de kosten. Dit wordt intern de drie K’s genoemd.

Doelstelling
De gestelde ICT doelstelling hierbij is: het realiseren van een toekomstvaste ICT infrastructuur die maximaal bijdraagt aan de dienstverlening voor burgers, bedrijfsleven en andere organisaties die diensten afnemen van de gemeenten.

Het Nieuwe Werken
Op dit moment heeft elke gemeente nog een eigen IT infrastructuur. In 2013 wordt er een Shared Service Center gerealiseerd waarbij gemeente Sint-Michielsgestel de hoofdlocatie is en Sint-Oedenrode de uitwijklocatie vormt. Door de inzet van onder andere VDI technologie voor 550 werkplekken ontstaat er een zeer flexibele en schaalbare omgeving. Hiermee is de technische basis gelegd voor Het Nieuwe Werken. Een aanzienlijk deel van de medewerkers krijgt zo de faciliteit om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken.

“Het samenvoegen van een drietal ICT omgevingen vraagt om een doordachte aanpak. We hebben er dan ook voor gekozen om de nieuwe ICT omgeving in grote mate te standaardiseren zodat het beheer, door deze centralisatie- en virtualisatieslag, vereenvoudigd wordt, Hierdoor zal dan ook tijd en geld bespaard worden. Door de combinatie van de eigen ICT afdeling van PLE1N gemeenten en de co-sourcings dienstverlening van De Ictivity Groep wordt de continuïteit van de gemeentelijke dienstverlening gewaarborgd", aldus Wilbert van Beek, commercieel directeur De Ictivity Groep.

* PLE1N gemeenten is een samenwerking van drie Brabantse gemeenten, namelijk Haaren, Sint-Michielsgestel en Sint-Oedenrode op het gebied van ICT, Belastingen en P&O.

Over De Ictivity Groep:
Ictivity is een onafhankelijk landelijk opererende IT dienstverlener. Van advies tot nazorg (of beheer) helpt Ictivity organisaties bij het efficiënt inrichten van de ICT infrastructuur. Hierdoor zijn alle systemen en applicaties altijd en overal beschikbaar. Dit doet Ictivity met een team van ruim 120 gepassioneerde IT professionals. Juist deze mensen maken het verschil omdat een afspraak met hen ook echt een afspraak is.

Ictivity is gevestigd in Eindhoven, Amsterdam en Rotterdam.

De kernactiviteiten van De Ictivity Groep bestaan uit:

• Consultancy – advies en implementatie gericht op infrastructurele ICT oplossingen
  • Staffing – detachering & outtasking
  • Training – ICT gerichte opleidingen
  • Managed Services – In delen of totaal ontzorgen van organisaties
  • 4IP high-end connectivity oplossingen

De Ictivity Groep is actief binnen de overheid, semi-overheid en de zakelijke markt. Ictivity bedient voornamelijk grotere organisaties met een eigen ICT afdeling. De eigen ICT afdeling voert het dagelijkse beheer uit en Ictivity wordt ingeschakeld bij ICT advies, 3e/4e lijns werkzaamheden en niet structurele zaken zoals projecten en bij storingen aan de ICT infrastructuur. Ictivity verkoopt geen hard- of software en kan op die manier ook haar onafhankelijkheid als ICT dienstverlener waarborgen.

Kijk voor meer informatie kijk op www.ictivity.nl

Voor meer informatie:
Tanya Weidema