De makkelijkste manier om ‘groen’ te ondernemen

Maatschappelijk verantwoord ondernemen of milieubewust ondernemen is de laatste jaren ontzettend populair bij bedrijven. Elke kans gericht op een beter milieu wordt benut: energie besparen door IT- gebruik in kaart te brengen, dubbelzijdig printen en kopiëren, biologisch eten in de kantine, een verlichtingssysteem dat reageert op beweging en het afnemen van groene stroom. Deze manieren van groen ondernemen zijn vaak niet meer weg te denken uit de bedrijfsvoering, maar kunnen helaas flink op het budget drukken en brengen veel regelwerk met zich mee. Ondernemers blijken een milieuvriendelijke, makkelijke en kostenbesparende zet over het hoofd te zien. Wat dacht u namelijk van het toepassen van gebruikt netwerkapparatuur in uw bedrijfsvoering. Oftewel; netwerkapparatuur een tweede leven geven.

In bedrijven wordt vaak gloednieuw netwerkapparatuur aangeschaft. Van firewalls tot switches en van access servers tot routers. Maar juist de aanschaf van nieuw apparatuur belast het milieu flink en kan aardig wat kosten. Waar een bedrijf dus twee vliegen in een klap mee slaat, is bij de aanschaf van gebruikt netwerkapparatuur. Minder milieubelastend doordat apparatuur een tweede leven krijgt en ook een stuk minder belastend voor het budget. Uw bedrijf is in een keer voorzien van groene IT. Het is normaal om een tweedehands auto te kopen bij een dealer, dus waarom zou dit niet kunnen met gebruikt netwerkapparatuur van een erkende leverancier? Hergebruikt apparatuur, wordt ook wel pre-owned apparatuur genoemd.

Hoewel het gebruik van pre-owned hardware bij veel bedrijven nog onbekend is, is het niet nieuw. Als sinds halverwege de jaren negentig is Network Hardware Resale (NHR) een grote aanbieder van pre-owned hardware en netwerkapparatuur. Het apparatuur doet zich absoluut niet onder voor nieuw apparatuur. Vaak zijn de producten nog zo goed als nieuw en zit het nog ongebruikt in de originele verpakking.

Hergebruik reduceert de hoeveelheid afval die wordt gestort per jaar nu al met 500 ton. Het verlaagt bovendien de hoeveelheid fossiele brandstof die nodig is voor het continu produceren van nieuwe producten. Wereldwijd heeft NHR alleen al meer dan 10.000 klanten. Het wordt tijd om alle IT-managers te overtuigen; groen ondernemen is niet meer weg te denken uit de bedrijfsvoering, maar doe dit wel op de makkelijkste en meest efficiënte manier.

Glenn Fassett

General Manager International