Datum: (176 dagen oud)
PR: Lubbers De Jong

Schiphol kiest Red Hat om beste digitale luchthaven te worden

Amsterdam, 1 mei 2017 – Red Hat, Inc. (NYSE: RHT), leverancier van opensourceoplossingen, kondigt aan dat de Amsterdam Airport Schiphol, het derde grootste vliegveld in Europa, Red Hat-oplossingen gebruikt om het aantal diensten voor zijn passagiers uit te breiden met als doel ’s werelds beste digitale luchthaven te worden. Met de hulp van Red Hat bouwt Schiphol een self-service, multi-cloudplatform voor zijn interne IT-team en partners.

Met meer dan 63,6 miljoen passagiers en 1,7 miljoen ton vracht is Schiphol de derde luchthaven in Europa. Het 100 jaar oude vliegveld wil zijn positie als een van de beste luchthavens in Europa behouden en zijn ambitie realiseren om in 2018 ’s werelds beste digitale luchthaven te zijn. Schiphol creëert hiervoor een digitale cultuur en introduceert nieuwe technologieën en digitale diensten. Deze moeten de reis van passagiers en de activiteiten van het vliegveld vereenvoudigen en verbeteren.

Verder werd de strategie voor de IT-diensten geëvalueerd. Schiphol wil een schaalbaar applicatieplatform waarmee het sneller nieuwe digitale diensten sneller kan ontwikkelen en inzetten. Daarvoor is een cloud-agnostisch, open platform nodig dat zowel de portabiliteit van applicaties mogelijk maakt als integratie heeft met diensten van partners via api’s. Hierdoor kan het bedrijf profiteren van meer flexibiliteit en daarnaast een lock-in op een cloudplatform voorkomen.

Koninklijke Luchthaven Schiphol koos na een uitgebreide selectie voor Red Hat, en zijn moderne en agile platform, zijn technologievisie waaronder cloud-native applicaties en digitale diensten die op open api’s zijn gebaseerd. Het bouwt een hybride, multi-cloud ontwikkelplatform gebaseerd op het Red Hat OpenShift Container Platform dat draait op Microsoft Azure, Amazon Web Services (AWS) en de on-premise gevirtualiseerde omgeving.

Het Red Hat OpenShift Container Platform is de eerste en enige container-centric, hybride cloudoplossing bestaande uit Linux-containers, Kubernetes, Project Atomic en OpenShift Origin upstream-projecten, die is gebaseerd op Red Hat Enterprise Linux. Het Red Hat OpenShift Container Platform biedt een veilig en stabiel platform voor container-gebaseerde implementaties zonder dat reeds gedane IT-investeringen verloren gaan. Hierdoor kunnen bedrijfskritische traditionele applicaties bestaan naast nieuwe, cloud-native en container-gebaseerde applicaties.

Door het Red Hat OpenShift Container Platform in zijn multi-cloudomgeving in te zetten kan de luchthaven voldoen aan de hoge eisen op het gebied van schaalbaarheid en beschikbaarheid tijdens de drukste tijden van het jaar, zoals vakanties. En dankzij Gluster Storage, de schaalbare, container-native storageoplossing die is geïntegreerd met het Red Hat OpenShift Container Platform, kan de luchthaven de complexiteit aan van permanente storage.

Belangrijk in de digitale strategie van de luchthaven zijn de diensten die via api’s worden geleverd. Een daarvan is de Flight API die passagiers informatie geeft over de gate, terminal en inchecktijden. De api’s worden ook met partners gedeeld voor betere passagiersdiensten. De luchthaven gebruikte al Red Hat JBoss Fuse als de belangrijkste service-bus voor de on-premises infrastructuur. Nu is deze on-premises service verbonden met JBoss Fuse integratiediensten, die op Red Hat OpenShift Container Platform draaien, met als doel gegevens uit te wisselen tussen de belangrijkste systemen en api’s die in de cloud draaien. Met JBoss Fuse-gebaseerde api-diensten in het Red Hat OpenShift Container Platform en het Red Hat 3scale API Platform kan Amsterdam Airport Schiphol nieuwe api’s 50 procent sneller maken.

Quotes
Ashesh Badani, vice president en general manager OpenShift bij Red Hat:

“Luchthaven Schiphol is een uitstekend voorbeeld van een organisatie die een flexibel opensourceplatform inzet om digitale transformatie te ondersteunen. Het heeft een ambitieus doel, namelijk om in 2018 de beste digitale luchthaven te zijn. Om dit te realiseren is niet alleen een moderne technologie-stack nodig, maar ook veranderingen in de processen en de denkwijzen van mensen. Red Hat is verheugd om als technologiepartner op te treden. Naarmate Schiphol dichter bij dit doel komt, zal de combinatie van Red Hat OpenShift Container Platform, JBoss Fuse, Red Hat 3scale API Platform en Red Hat Gluster Storage een flexibeler platform bieden om de levering van nieuwe diensten te versnellen.”

Mechiel Aalbers, senior technical application coordinator bij Amsterdam Airport Schiphol:
“Het Red Hat OpenShift Container Platform heeft mijn hart gestolen. Het platform is innovatief, ik kan snel handelen en ik heb controle over de containers. Wij willen stabiele, duurzame oplossingen en de processen moeten snel verlopen. Onze ontwikkelaars hoeven niet meer op een ontwikkel- of testomgevingen te wachten, zodat we meer zakelijke waarde kunnen toevoegen. We hebben onze bedrijfskritische systemen verplaatst naar een oplossing die toekomstbestendig is en die we de komende jaar voor onze cloudstrategie zullen gebruiken.”

Extra informatie

Volg Red Hat

Over Red Hat
Red Hat staat wereldwijd aan de top als leverancier van opensourceoplossingen. Met een communitygedreven benadering biedt Red Hat een betrouwbare en high-performance cloud, Linux, middleware, storage en virtualisatietechnologieën. Daarnaast biedt Red Hat ondersteuning, training en consultancy. Als de verbindende factor in een wereldwijd netwerk van enterprises, partners en open source communities helpt Red Hat essentiële en innovatieve technologieën te creëren die groei faciliteren en klanten voorbereiden voor de toekomst. Kijk voor meer informatie op: www.redhat.com.

Voor meer informatie voor de pers
Lubbers De Jong
Anke van Heerebeek
anke@lubbersdejong.nl
020 2050428

Red Hat’s Forward-Looking Statements
Certain statements contained in this press release may constitute "forward-looking statements" within the meaning of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Forward-looking statements provide current expectations of future events based on certain assumptions and include any statement that does not directly relate to any historical or current fact. Actual results may differ materially from those indicated by such forward-looking statements as a result of various important factors, including: risks related to the ability of Red Hat to compete effectively; the ability to deliver and stimulate demand for new products and technological innovations on a timely basis; delays or reductions in information technology spending; the effects of industry consolidation; the integration of acquisitions and the ability to market successfully acquired technologies and products; uncertainty and adverse results in litigation and related settlements; the inability to adequately protect Red Hat’s intellectual property and the potential for infringement or breach of license claims of or relating to third party intellectual property; risks related to data and information security vulnerabilities; ineffective management of, and control over, Red Hat's growth and international operations; fluctuations in exchange rates; and changes in and a dependence on key personnel, as well as other factors contained in Red Hat’s most recent Annual Report on Form 10-K (copies of which may be accessed through the Securities and Exchange Commission's website at http://www.sec.gov), including those found therein under the captions "Risk Factors" and "Management's Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations". In addition to these factors, actual future performance, outcomes, and results may differ materially because of more general factors including (without limitation) general industry and market conditions and growth rates, economic and political conditions, governmental and public policy changes and the impact of natural disasters such as earthquakes and floods. The forward-looking statements included in this press release represent Red Hat's views as of the date of this press release and these views could change. However, while Red Hat may elect to update these forward-looking statements at some point in the future, Red Hat specifically disclaims any obligation to do so. These forward-looking statements should not be relied upon as representing Red Hat's views as of any date subsequent to the date of this press release.

###

Red Hat, the Shadowman logo, JBoss, OpenShift, Gluster and 3scale are trademarks or registered trademarks of Red Hat, Inc. or its subsidiaries in the U.S. and other countries. Linux® is the registered trademark of Linus Torvalds in the U.S. and other countries.