Datum: (148 dagen oud)
PR: AxiCom

Plus500 geeft update over resultaten in der eerste drie maanden van 2017

Significante verbetering van winstgevendheid en kwaliteit van inkomsten

Plus500, het wereldwijde online CFD-handelsplatform voor particuliere beleggers, maakt de volgende update bekend van zijn resultaten in de eerste drie maanden van 2017, eindigend op 31 maart.

Overzicht
  • Significante verbetering van winstgevendheid en kwaliteit van inkomsten:
    • Kwartaalomzet van $77,5 miljoen en EBITDA1 van $45,8 miljoen, een groei van 25% tegenover het eerste kwartaal van 2016
    • Sterke EBITDA marge van 59%, boven markverwachtingen
  • Prestaties zijn het gevolg van Plus500’s efficiënt business model en een verbeterde marketing productiviteit, ondanks de huidige onzekerheden omtrent regelgeving in de markt
  • Sterke operationele KPIs:
    • Recordaantal actieve klanten2 tijdens het kwartaal; een toename van 6% tegenover Q1 2016
    • Gemiddelde kosten voor acquisitie van nieuwe klanten3  omlaag met 31% tegenover Q1 2016
    • Gemiddelde omzet per gebruiker4  vervaagd door nieuwe klanten3 en minder marktvolatiliteit in het kwartaal
  • Verdere uitbreiding van wereldwijde aanwezigheid– nieuwe licentie in Zuid-Afrika volgt op de voeten van licenties in Nieuw-Zeeland en Israel in H2 2016
  • Hernieuwde sponsoring van Atlético Madrid in januari 2017; nieuwe Plus500 Brumbies Super Rugby sponsoring in voorbereiding
  • Managementwissels worden vandaag bekend gemaakt (effectief vanaf Plus500’s AGM op 1 juni): Alastair Gordon heeft de intentie om af te treden van zijn positie als chairman om vervangen te worden door de huidige non-executive director Penelope Judd. Bovendien wordt Steve Baldwin een nieuwe non-executive director.

KPIs
De belangrijkste klant- en inkomstenstatistieken van het kwartaal dat eindigde op 31 maart 2017 zijn:

*Geen accountantscontrole toegepast

1 Winst voor rente, belasting, afschrijvingen en aflossingen
2 Actieve klanten: klanten die tenminste een keer gehandeld hebben met behulp van geld op het handelsplatform tijdens de relevante periode
3 Nieuwe klanten: klanten die voor de eerste keer geld hebben gestort op hun eigen rekening
4 Gemiddelde omzet per gebruiker: ARPU
5 Gemiddelde klant-acquisitiekosten

Handel
Het bedrijf heeft een sterk eerste kwartaal aan handel gerapporteerd met een recordaantal van in het kwartaal actieve klanten. Het management ziet dit als gevolg van de kwaliteit van de klantenervaring (gemeten door hoge klantenwaarderingen) van actieve klanten die hebben besloten om het intuïtieve en gebruiksvriendelijke handelsplatform van Plus500 te blijven gebruiken.

Plus500 blijft zijn marketing activiteiten richten op de acquisitie van langdurige, actieve klanten die over de periode in die zij gebruikmaken van Plus500 meer waarde leveren, ook al zijn de markten minder volatiel. Het bedrijf is blij dat deze focus heeft geleid tot een sterke groei van de winst in het kwartaal. Dit geeft ook blijk van het voordeel van zijn structuur met lage vaste kosten.

Regelgeving
Plus500 blijft een rigoureuze naleving van de regelgeving volhouden en gaat verzekeren dat zijn activiteiten overeenkomen met de veranderende eisen van de regelgeving in alle gebieden waar het bedrijf actief is.

In het eerste kwartaal heeft Plus500 een actieve rol gespeeld in de beantwoording van de discussienota uitgegeven in de UK en heeft de regelaanpassingen geïmplementeerd die werden vastgelegd door andere autoriteiten, waaronder

• In de UK heeft Plus500 een uitgebreide bijdrage geleverd aan het huidige overleg van de Financial Conduct Authority (the “FCA”), en verwacht het antwoord van de FCA op de vele bijdragen door verschillende partijen uit de branche.
  • Als gevolg van de ontwikkelingen in Frankrijk heeft Plus500 een nieuwe versie van zijn handelsplatform gelanceerd die overeenkomt met het gelimiteerde risico en andere eisen van de Franse regelgevende instantie.

Zoals het bedrijf in een RNS op 25 april heeft bekendgemaakt heeft het een schikking bereikt met de Belgium Financial Services and Markets Authority ("FSMA") voor een bedrag van 550.000 Euro. De schikking werd bereikt in verband met het publieke aanbieden van investeringsinstrumenten, inclusieve CFDs zoals door het bedrijf in België aangeboden. De schikking komt niet neer op een schuldbekentenis or niet-navolging van de regels door Plus500. Het bedrijf blijft noodzakelijke aanpassingen van zijn business model doorvoeren, als deze geëist worden door veranderingen van de regelgeving. Het bedrijf beaamt opnieuw dat zijn activiteiten niet door regelgeving worden beperkt op de markten waar het bedrijf actief is en waar regelgevingen van toepassing zijn.

Vooruitzicht
Na een recordaantal van actieve klanten te hebben bereikt en na kennisgeving van een sterke EBITDA marge is het bedrijf met een positief momentum aan Q1 2017 begonnen. Het management gelooft dat deze prestaties overeenkomen met de huidige marktverwachtingen voor het hele jaar.

Het management bevestigt zijn dividendpolitiek met een basis uitbetalings-ratio van 60%. Dit is een resultaat van de sterkte van Plus500’s business model met zijn vermogen om inkomsten in cash-flow om te zetten. Het management blijft ook flexibel met betrekking tot betaling van speciale dividenden or het terugkopen van aandelen voor het geval het bedrijf kasoverschotten genereert.

Asaf Elimelech, Chief Executive Officer van Plus500:
“Plus500 is verheugd om een sterke prestatie voor het kwartaal te rapporteren, met een significante verbetering van zijn winstgevendheid en kwaliteit van inkomsten. Wij hebben een recordgroei van actieve klanten gerapporteerd, die de sterkte en tevredenheid met ons handelsplatform laat zien. De sterke EBITDA marge van het kwartaal en significante daling van AUAC zijn het gevolg van verbeterde efficiëntie en doelgerichte marketing activiteiten en bestedingen.

“Wij zijn positief aan 2017 begonnen en zijn zeker dat wij verder kunnen expanderen en onze concurrentiepositie kunnen verbeteren terwijl wij succesvol veranderingen van de regelgeving kunnen incorporeren met een minimum aan verstoring. Onze strategie wordt gesteund door onze sterke financiële positie en een business model met het vermogen cash te genereren. Dit stelt ons in staat om onze aandeelhouders een goede return te bieden ondanks de onzekerheden omtrent de regelgeving op korte termijn.”

De informatie in dit document bevat volgens Plus500 interne informatie zoals vastgelegd door de Market Abuse Regulation ("MAR"). Door publicatie van die document via de Regulatory Information Service ("RIS") wordt deze interne informatie beschouwt als in de publieke domein.

Over Plus500
Website: www.plus500.com
Plus500 is de ontwikkelaar en exploitant van een online handelsplatform dat particuliere klanten de mogelijkheid biedt om Contracts for Difference (CfDs) te verhandelen. Op deze manier kunnen ze wereldwijd investeren in meer dan 2.100 onderliggende financiële instrumenten, zoals aandelen, grondstoffen, valuta, deviezen, indices, opties ETFs en buitenlandse valuta. Particuliere klanten kunnen CFDs in meer dan 50 landen en in 31 talen handelen. Het handelsplatform biedt ondersteuning voor web browsers, desktopcomputers, smartphones, tablets en Apple Watch met verschillende besturingssystemen (Windows, Windows Phone, iOS en Android).

Plus500 is in het bezit van handelslicenties en is gereguleerd in het Verenigd Koninkrijk, Australië, Cyprus, Nieuw-Zeeland, Israël en Zuid-Afrika. Het bedrijf heeft de zorg voor zijn klanten hoog in het vaandel staan: klanten kunnen niet meer geld verliezen dan zij op hun rekening hebben staan en het bedrijf vraagt geen provisie voor handelsacties. Plus500 biedt zijn klanten uitgekiende tools om risico’s rond hun handelsposities te beheren. Bovendien biedt hetvan zijn platform een kostenvrije demo-rekening met onbeperkte functionaliteit en duur.