Datum: (289 dagen oud)
PR: Marcommit

IoT in de bouw cruciaal om energieneutraal wonen te realiseren

Amsterdam, 27 februari 2017 – De overheid wil dat eind 2020 alle gebouwen energieneutraal zijn. Woningbouwverenigingen en gemeentes streven er dan ook naar nieuwe woningen en bestaande woningen zo veel mogelijk energieneutraal of energieleverend te maken. Het gebruik van IoT is daarvoor van cruciaal belang, stelt QNH Consulting in haar nieuwste whitepaper ‘Aan de slag met Internet of Things in de bouw: Energieneutraal de toekomst tegemoet’. Met de inzet van IoT profiteren niet alleen woningbouwverenigingen en gemeentes, maar ook andere belanghebbenden in de keten zoals bewoners en onderhoudsbedrijven.

Met IoT worden sensoren in woningen aan elkaar én aan het internet gelinkt, waardoor het mogelijk is om vanaf elke locatie bijvoorbeeld het energieverbruik, de energieopbrengst, de temperatuur, de vochtigheidsgraad én de staat van het materieel te meten. Verbruik is hierdoor eenvoudiger te monitoren en aan te passen en het onderhoud kan is hierdoor slimmer ingepland worden. Ruimtes kunnen bijvoorbeeld separaat worden verwarmd en ook kan vastgesteld worden wanneer hout- of betonrot begint te ontstaan, waardoor er tijdig actie ondernomen kan worden. Dit draagt bij aan het terugdringen van kosten, het vergroten van duurzaamheid en de bewustwording van energieneutraal wonen.

Sjoerd Hobo, Directeur van QNH Consulting Midden: “Wanneer de woning al direct bij de bouw wordt geoutilleerd met sensoren wordt het realiseren van energieneutraal wonen een stuk eenvoudiger. Er bestaan al veel losse apps, maar een centraal platform waar alle data samenkomt geeft inzicht in de gehele keten. Bewoners kunnen hun gedrag aanpassen, het bouwbedrijf kan op tijd onderhoud plegen en woningcorporaties kunnen onregelmatigheden preventief opsporen. Bovendien kan de gemeente op slimme en efficiënte wijze voldoen aan doelstellingen op het gebied van energieneutraal wonen.”

Whitepaper
Het volledige whitepaper ‘Aan de slag met Internet of Things in de bouw: Energieneutraal de toekomst tegemoet’ is te downloaden via: https://qnh.eu/diensten/internet-things-iot/.

--------------

Over QNH Consulting

QNH helpt organisaties met het bijsturen en verbeteren van hun bedrijfsvoering door de inzet van slimme IT-oplossingen. Hierdoor kunnen organisaties via IT innoveren en beter presteren. De dienstverlening van QNH richt zich op het optimaliseren van de informatievoorziening, onderliggende IT-architecturen, applicaties en mobiele toepassingen. Het bedrijf verbindt nieuwe technologieën met bestaande en is daarbij verantwoordelijk voor advies, ontwikkeling, implementatie en beheer. QNH is in staat een totale projectaanpak te realiseren en verbindt daarbij mensen, processen en IT. Er werken 450 mensen vanuit Nederlandse vestigingen in Amsterdam, Maastricht, Groningen en Eindhoven, en in België vanuit de vestiging in Hasselt.

Meer informatie over QNH is te vinden op www.qnh.eu of volg QNH op Twitter via @qnh_nl.

Marcommit
Jill Faro