Datum: (267 dagen oud)

Installaties, gebruik Pokemon Go zakt weg

Houten, The Netherlands, 27 January 2017 - De teller van het aantal Pokemon Go installaties op smartphones bleef in december 2016 steken op 1,2 miljoen. Drie maanden eerder lag dit met bijna 1,8 miljoen, ongeveer 600.000 installaties hoger. Aan het eind van de zomer stond de app geïnstalleerd op ongeveer een derde (35%) van alle smartphones van 12-29 jarigen, in december is dit ingezakt tot ongeveer 15 procent, zo blijkt uit de meest recente versie van het Dutch Apps Report van Telecompaper over december 2016.

Jongeren lijken massaal de app van hun telefoon verwijderd te hebben. Daarnaast gebruiken degenen die de app nog wel op hun telefoon hebben staan deze veel minder lang. Speelden gebruikers in september nog gemiddeld 81 minuten per week met de app, in december zakte dit tot 71 minuten. Het gemiddeld aantal dagen in de maand waarop de app gebruikt wordt blijft wel stabiel op 12. Ondanks de daling in het aantal minuten is Pokemon Go nog steeds de app die het meest intensief wordt gebruikt. Wordfeud bijvoorbeeld wordt 49 minuten per week gebruikt, Candy Crush blijft steken op 47 minuten.

De daling kan mogelijk verklaard worden door het einde van de zomer en de daarmee samenvallende start van het nieuwe school-/studiejaar. Opvallend is wel dat de kwaliteit van de app niet hoog scoort. Wanneer de negatieve beoordelingen worden afgetrokken van de erg positieve beoordelingen (alternatieve NPS) scoort Pokemon Go een 10. Ter vergelijking, Wordfeud heeft een score van 31, CandyCrush staat op 22.

In het rapport wordt niet alleen ingezoomd op bepaalde segmenten (gaming, muziek, voice, video en bankieren) er wordt ook gekeken naar de segmenten in zijn geheel. Apps om foto's te maken, te chatten, te mailen en social media apps blijven in de top vier staan. Het laatste jaar zijn navigatieapps nog populairder geworden, waardoor deze nu samen met weer-apps op de vijfde plek staat.

Voor de redactie
Het Dutch Apps Market-rapport is een maandelijks rapport dat inzicht geeft in het app-downloadgedrag van consumenten. Het biedt ook informatie over het gebruik van de apps en de waardering ervan. Apps die worden meegenomen zijn 15 communicatie-apps (waaronder WhatsApp, Facebook en Snapchat), acht apps voor mobiel bankieren (waaronder ING Mobiel Bankieren en Rabobankieren), acht muziek-apps (waaronder Spotify, iTunes en Apple Music), 13 video-apps (waaronder FOX Sports GO, Netflix en RTL XL) en 21  gaming-apps (waaronder Candy Crush Soda, Pokemon Go en Wordfeud). De data is afkomstig van het Telecompaper Consumer Panel, waarin maandelijks 1.750 Nederlandse consumenten worden ondervraagd, dit komt neer op ruim 10.000 consumenten per half jaar. Prijs van het rapport is EUR 3.950.

Het is ook mogelijk om een specifiek onderdeel van het rapport te kopen, bijvoorbeeld alleen het onderdeel met de bankierapps. Stuur bij interesse in een los onderdeel een mail naar research@telecompaper.com.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Sanne de Bruyckere, marktonderzoeker
E-mail: sanne@telecompaper.com