Datum: (305 dagen oud)
PR: Marcommit

Office 365 meest populair binnen onderwijs

Breda, 21 december 2016 – Ruim vijf jaar na het verschijnen van Office 365 heeft bijna een derde van de Nederlandse bedrijfsvestigingen dit pakket in gebruik. Vooral binnen het onderwijs wordt deze verzameling van internetdiensten het meest gebruikt: bijna drie kwart maakt gebruik van de Microsoft-oplossing. Dit blijkt uit analyse van circa 3.300 interviews die Computer Profile de afgelopen zes maanden heeft gehouden met IT-verantwoordelijken van Nederlandse bedrijfsvestigingen met 50 of meer werknemers.

In januari 2013 introduceerde Microsoft de Office 2013-versie. Inmiddels werkt bijna een kwart (24%) van de Nederlandse bedrijfsvestigingen met deze variant. Office 2016 is op 22 september 2015 geïntroduceerd. Deze laatste versie van Microsoft is in gebruik bij 4 procent van de locaties. Office 2010 wordt het meest gebruikt op de zakelijke markt: 40 procent van de geïnventariseerde applicaties betreft deze versie. Office 2007 is de versie die het minst wordt gebruikt (3%).

Net als op de zakelijke markt voor pc-besturingssystemen heeft Microsoft ook op de markt voor office-applicaties weinig concurrenten. Met een aandeel in de installed base van 5,5 procent lijkt Google hier de belangrijkste. Open source-varianten als OpenOffice en LibreOffice worden slechts beperkt gebruikt. Gezamenlijk vormen al deze toepassingen ongeveer 1 procent van alle office-applicaties.

Windows Operating Systems
Zeven jaar na de officiële introductie werkt bijna 90 procent van de Nederlandse bedrijfsvestigingen met Windows 7. Daarmee is het met voorsprong het meest voorkomende besturingssysteem op pc’s van eindgebruikers. Dit is overigens wel met 2 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar.

Het jongste besturingssysteem is Windows 10, geïntroduceerd op 29 juli 2015. De eerste ingebruiknames zijn nu zichtbaar. Vier jaar na de introductie kent Windows 8 een penetratie van 25 procent, vorig jaar was dit nog 27 procent. Windows XP lijkt door veel bedrijven te worden vervangen voor een nieuwer systeem. De penetratie is in twee jaar afgenomen met 23 procent.

Windows Vista heeft nooit een respectabel markaandeel gehad in de Nederlandse zakelijke markt. In 2010 gaf 10 procent van de bedrijven aan hiermee te werken. In 2012 was dat al gehalveerd en op dit moment maakt nog slechts een enkeling gebruik van Vista.

Windows XP was de afgelopen tien jaar zonder twijfel het meest gebruikte besturingssysteem. Hoewel het systeem al in 2001 geïntroduceerd werd, maakte twee jaar geleden nog 26 procent van de bedrijfsvestigingen gebruik van desktops of laptops die hierop draaien. Sinds het product in april 2014 end of life ging, is het verval duidelijk versneld.

Binnen de commerciële sector kiezen locaties uit IT, Telecom & Utilities het vaakst voor Windows 8. Ruim een derde van deze bedrijven maakt gebruik van het jongste Windows-platform. In de publieke sector lopen de segmenten overheid en onderwijs voorop wat betreft migratie naar Windows 8. Vier jaar na de introductie maakt bijna een derde van de overheidsinstellingen gebruik van Windows 8 ten opzichte van een kwart vorig jaar.

-----------------
Noot voor de redactie:
Bijschrift bij afbeeldingen:
Figuur 1: Ontwikkeling penetratie Office 365
Figuur 2: Installed base Microsoft Office
Figuur 3: Ontwikkeling penetratie Windows 7
Figuur 4: Ontwikkeling penetratie Windows XP
Figuur 5: Penetratie Windows 8

Over Computer Profile
Computer Profile is de strategische marketingpartner voor ICT-bedrijven die data omzet in business en meetbare resultaten. Alle relevante gegevens over de doelgroepen worden op permanente basis geactualiseerd, met als resultaat de meest rijke en inzichtelijke data over de IT- en telecomwereld. Computer Profile beschikt over een database met de 30.000 belangrijkste organisaties binnen het bedrijfsleven en de overheid in de Benelux en biedt actuele inzichten in hun ICT-projecten op basis van 180.000 contacten.

Op basis van deze data voert Computer Profile snelle en doeltreffende analyses uit waardoor ICT-organisaties de meest relevante doelgroep kunnen benaderen. Daarnaast kan een team van gekwalificeerde telemarketing agents worden ingeschakeld bij het vinden van relevante projecten door inbound en outbound Demand Generation-activiteiten. De bestaande expertise wordt bovendien aangewend voor het ontwikkelen en op de markt brengen van eigen softwaretools.

Computer Profile heeft vestigingen in Zaventem en Breda en biedt, als initiatiefnemer van de European Market Intelligence Group (EMIG), dezelfde standaard in kwaliteit en uitvoering ook in andere Europese landen. Meer informatie is te vinden op www.computerprofile.com en www.emi-group.com. Of volg Computer Profile via Twitter.

Meer informatie:
Marcommit