Datum: (369 dagen oud)

Nederlandse multiplay-omzet groeit 2% in het derde kwartaal

Houten, The Netherlands, 14 December 2016 - De omzet uit multiplay-diensten in Nederland kwam in het derde kwartaal van 2016 uit op 1,02 miljard euro, 2 procent meer dan in het derde kwartaal van 2015. De omzetgroei wordt veroorzaakt door de keuze van steeds meer huishoudens om televisie, vaste telefonie en/of mobiele telefonie met breedband van dezelfde aanbieder te bundelen. Ook stappen huishoudens met een triple play-pakket vaker over naar een quad play-pakket. Dat blijkt uit het Telecompaper-rapport Dutch Consumer Multiplay Market over Q3 2016.

Aan het einde van het derde kwartaal van 2016 hadden 6,44 miljoen huishoudens een multiplay-pakket. Van deze groep had bijna 14 procent (894.000) een quad play-pakket, met daarin de drie vaste diensten (breedband, tv en vaste telefonie) én mobiele telefonie. Een jaar eerder lag dit aantal nog op bijna 10 procent. Met de groei in het aantal quad play-aansluitingen stijgt ook de omzet van multiplay-diensten. In het derde kwartaal van 2016 had quad play een aandeel van iets meer dan 20 procent van alle multiplay-omzet, goed voor meer dan 200 miljoen euro. In het derde kwartaal van 2015 was dit nog 15 procent van de multiplay-omzet.

Triple play nog leidend
Hoewel quad play groeit, heeft het merendeel van de huishoudens nog altijd een triple play-aansluiting. In Nederland combineren bijna 3,95 miljoen huishoudens drie diensten (vast of mobiel) bij één aanbieder. Het aantal huishoudens met triple play daalt echter omdat men vaker overstapt naar quad play. Zo meldde KPN afgelopen oktober dat het samen met dochter Telfort ruim één miljoen klanten had voor zijn gebundelde vast-mobiele aanbod, tegen 669.000 een jaar eerder. Het door T-Mobile over te nemen Vodafone Thuis had eind tweede kwartaal van dit jaar zo’n 18 procent quad-play klanten op een totaal van 150.000.

Verder blijkt uit het nieuwste Dutch Consumer Multiplay Market-rapport dat het aantal huishoudens dat twee diensten bundelt in een pakket langzaam daalt, na te hebben gepiekt in het vierde kwartaal van 2014. Tegelijkertijd kiezen huishoudens er steeds minder vaak voor om breedband met vaste telefonie te combineren, terwijl het combineren van breedband met televisie of mobiele telefonie juist steeds populairder wordt.

Ziggo grootste multiplay-aanbieder
Ziggo is de grootste multi play-aanbieder qua aansluitingen met bijna 48 procent marktaandeel, gevolgd door KPN met 39,5 procent. Qua omzet is Ziggo ook marktleider, met 48 procent aandeel, gevolgd door KPN met 42,5 procent. Op de quad play-deelmarkt is KPN de grootste partij, met 85,5 procent van de aansluitingen en 87 procent van de omzet, vergeleken met respectievelijk 11 procent en iets meer dan 10 procent voor Ziggo.

Voor de redactie
Dual play-, triple play- en quad play-pakketten zijn in Nederland inmiddels de norm. Telecompaper komt daarom elk kwartaal met het rapport Dutch Consumer Multiplay Market. Het rapport geeft een (bijna) volledige blik op de Nederlandse multiplay-markt. Het bevat analyses van de abonnee-aantallen van de vier single plays (breedband, vaste telefonie, tv, mobiel), verdeeld over de diverse multiplays en de acht grootste aanbieders op de Nederlandse markt. Bovendien bevat het rapport ook de analyses van de service revenues uit deze multiplays, eveneens uitgesplitst naar de acht meegenomen aanbieders. Het rapport verschijnt op kwartaalbasis en is verkrijgbaar voor EUR 2.500.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Kamiel Albrecht
Telefoon: +31 30 6349600