Datum: (345 dagen oud)

Een vijfde van de online kopers shopt met smartphone

In Q3 41,65 miljoen online aankopen gedaan

In het derde kwartaal van 2016 is het aantal online aankopen met een kwart gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In totaal werden er in Q3 41,65 miljoen aankopen1 gedaan via internet, dat is een bedrag van maar liefst € 4,48 miljard. De online bestedingen lagen hiermee 28% hoger dan in het derde kwartaal van 2015. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

In het derde kwartaal van 2016 heeft 20% van de online kopende Nederlanders, oftewel 2,17 miljoen mensen, minimaal één keer een online aankoop gedaan via hun smartphone. In Q3 van 2015 lag dit percentage nog op 14%. Het gebruik van de smartphone bij het online shoppen neemt hiermee aanzienlijk toe. Met name personen in de leeftijd 15-39 jaar maken bovengemiddeld gebruik van hun telefoon. Binnen deze leeftijdscategorie heeft bijna een derde weleens gebruikgemaakt van hun smartphone om een online bestelling te plaatsen in Q3. Ook het absolute aantal online aankopen via de smartphone neemt toe. Werd in Q3 2015 7% van alle online aankopen met de smartphone gedaan, in Q3 2016 lag dit aandeel op 9%.

Gino Thuij, GfK: “De stijging van het consumentenvertrouwen in Nederland zorgt ervoor dat de online bestedingen groeien als nooit tevoren. Steeds meer mensen ontdekken de gemakken van online shoppen en vooral de jongeren doen dit steeds vaker via hun smartphone.”

De 41,65 miljoen online aankopen die in Q3 2016 zijn gedaan kunnen worden onderverdeeld in producten en diensten. Producten zoals kleding, speelgoed en elektronica, en diensten zoals pakketreizen en verzekeringen. Aankopen van producten waren goed voor meer dan drie kwart van het totaal aantal online aankopen. In totaal deed de Nederlandse consument in het derde kwartaal 32,33 miljoen online productaankopen, een groei van 23% ten opzichte van het derde kwartaal vorig jaar. Online dienstenaankopen lieten met 27% een nog sterkere groei zien.

Ook in online bestedingen was deze sterke groei terug te zien. In totaal besteedde de Nederlandse consument in het derde kwartaal € 4,48 miljard online, een groei van 28% ten opzichte van Q3 2015. Wanneer de bestedingen in het eerste half jaar hierbij opgeteld worden, is te zien dat de online bestedingen tot en met het derde kwartaal van 2016 de € 14 miljard zijn gepasseerd. Met de Sinterklaas- en kerstperiode in gedachte, wordt verwacht dat het vierde kwartaal goed gaat zijn voor € 5,8 miljard. Hierdoor komt de online omzet over heel 2016 naar verwachting uit op € 19,8 miljard.

Wijnand Jongen, Thuiswinkel.org: “Opvallend is dat de groei in online bestedingen zowel uit de verkoop van producten als diensten komt. De omzet van producten steeg in Q3 met 30% naar € 2,7 miljard en de omzet van diensten met 26% naar € 1,8 miljard. Steeds meer dragen ook fysieke winkels en reisbureaus door hun webwinkels en online activiteiten in de winkel bij aan de groei van online bestedingen.”

Telecom, verzekeringen en speelgoed in Q3 grote drivers achter groei online bestedingen
De online markt van telecomproducten liet in Q3 een substantiële groei zien in bestedingen (+61%). In het derde kwartaal van 2016 werd € 419 miljoen uitgegeven aan telecomproducten, terwijl dit segment in dezelfde periode vorig jaar een online omzet van € 260 miljoen vertegenwoordigde. Dit is een gevolg van nieuwe high-end smartphone introducties in de maand september. Niet alleen de online telecommarkt profiteerde hiervan, ook binnen het offline kanaal was een groei van 12% terug te zien.

Ook de online bestedingen op het gebied van nieuw afgesloten verzekeringen (+57%) en speelgoed (+51%) namen flink toe. In voorgaande kwartalen was al terug te zien dat het online speelgoedsegment sterk in de lift zit, en naar verwachting geeft de Sinterklaas- en kerstperiode hier in het vierde kwartaal nog een extra boost aan.

Voor meer informatie over de Thuiswinkel Markt Monitor en het bestellen van het rapport kun je contact opnemen met Gino Thuij, GfK (Gino.Thuij@gfk.com). Ook voor het bestellen van de BeCommerce Monitor (België) kunt u contact opnemen met Gino Thuij.

EINDE PERSBERICHT

Noot voor de pers:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Woordvoerder
Wijnand Jongen
Directeur Thuiswinkel.org
Telnr.: 06 558 769 68
E-mail: wijnandjongen@thuiswinkel.org

Thuiswinkel.org
Horaplantsoen 20
6717 LT EDE
Telnr.:0318 64 85 75
www.thuiswinkel.org

Voor meer informatie over GfK kunt u contact opnemen met:

GfK
Gino Thuij, Industry Lead Fashion & Lifestyle
T: 0162 384 252
M: 06 22 20 04 11
E: Gino.Thuij@gfk.com

Opzet Thuiswinkel Markt Monitor:
In de Thuiswinkel Markt Monitor wordt de totale Nederlandse consumentenmarkt in kaart gebracht. Het rapport is gebaseerd op continue consumenten datatracking, aangevuld met retailonderzoek en additioneel consumentenonderzoek onder netto 7.500 personen. Binnen de definitie van de totale online markt zijn alle persoonlijke en huishoudelijke consumentenaankopen inbegrepen, exclusief online gaming en online gambling. In het onderzoek zijn consumptieve uitgaven bij benzinestations en apotheken (voorgeschreven medicijnen) niet meegenomen. Bestelde artikelen die zijn geretourneerd en uiteindelijk dus niet zijn aangeschaft, vallen ook buiten deze rapportage. Op basis van de vastgestelde marktsegmenten kan een onderscheid worden gemaakt in producten en diensten.

Alle B2C aankopen van producten en diensten worden meegenomen in de Thuiswinkel Markt Monitor, ongeacht waar het product of de dienst gekocht wordt: thuis, op het werk, onderweg, in de winkelstraat of in de winkel (online instore via een tablet of zuil). De cijfers zijn inclusief btw.

De Thuiswinkel Markt Monitor wordt gesponsord door PostNL. PostNL is sinds januari 2009 hoofdsponsor van de Thuiswinkel Markt Monitor en maakt het mogelijk dat alle leden en business partners van Thuiswinkel.org vier keer per jaar een gratis exemplaar van de Thuiswinkel Markt Monitor ontvangen.

Over Thuiswinkel.org
Thuiswinkel.org is hét inspirerende digital commerce-netwerk dat (web)winkels die producten en/of diensten verkopen, ondernemers en hun medewerkers helpt succesvoller te zijn. We bieden relevante en praktische oplossingen door belangenbehartiging, het Thuiswinkel Waarborg, Thuiswinkel Zakelijk, kennis en onderzoek en Thuiswinkel e-Academy.

Thuiswinkel.org heeft meer dan 2.200 leden die online producten en diensten aan consumenten verkopen. Onze leden realiseren samen ruim 70% van alle online consumentenbestedingen in Nederland. Zij komen uit alle denkbare branches, zoals reizen, kleding, consumentenelektronica, verzekeringen, sport, speelgoed, wonen, bruin- en witgoed, dating, ICT, software, etc. Op basis van deze representativiteit is Thuiswinkel.org dé gesprekspartner voor beleidsmakers, stakeholders en politieke beslissers.

Thuiswinkel.org heeft als doel het vertrouwen in online kopen te vergroten. We helpen onze leden verder met gratis juridisch advies, onderzoeken, ons netwerk en door kennisuitwisseling via het door Thuiswinkel.org opgerichte ShoppingTomorrow-platform. Daarnaast helpen wij door het leveren van handige tools voor de bedrijfsvoering. Via de Thuiswinkel e-Academy helpen we medewerkers van onze leden om betere vakmensen te worden.

Wetgeving op het gebied van e-commerce wordt voor een belangrijk deel bepaald in de Europese Unie. Om een vuist te kunnen maken op het gebied van wet- en regelgeving in Europa én te werken aan een positief ondernemersklimaat, heeft Thuiswinkel.org zich samen met zo’n 20 andere nationale belangenverenigingen verenigd in Ecommerce Europe. In Ecommerce Europe komen zij bij elkaar in een jonge, dynamische vereniging die opkomt voor de belangen van (web)winkels in héél Europa.

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoek-experts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.

Voor meer informatie ga naar de website of volg GfK op Twitter.

1 Zoals deze zijn gedefinieerd in de Thuiswinkel Markt Monitor.