Datum: (383 dagen oud)

Glasvezel is de aanjager op de breedbandmarkt in Q3

Houten, The Netherlands, 30 November 2016 - In het derde kwartaal van 2016 zette de groei op de Nederlandse breedbandmarkt door, hoewel langzamer dan in de voorgaande kwartalen. Het totaal aantal aansluitingen bedroeg op 30 september bijna 7,28 miljoen. Dat blijkt uit het Dutch Broadband 2016 Q3-rapport van Telecompaper. Gedurende het derde kwartaal groeide de breedbandmarkt met 37.000 aansluitingen, minder dan de kwartaalgroei in Q1 en Q2 2016.

Glasvezel blijft de aanjager van de breedbandgroei, met 2,9 procent, terwijl ook kabel een stuk van de groei voor zijn rekening nam. Met meer dan 3,3 miljoen aansluitingen blijft kabel de meest populaire breedbandtechnologie in Nederland. Glasvezel groeide naar bijna 15 procent van de breedbandmarkt en DSL verloor 0,3 procentpunten tijdens het derde kwartaal. DSL heeft nu een marktaandeel onder de 40 procent.

Ziggo, de grootste kabelaar van Nederland, rapporteerde dubbele groeicijfers in het derde kwartaal en kwam uit op iets meer dan 3,13 miljoen breedbandabonnees.Daarmee daalde Ziggo’s marktaandeel naar 43 procent aan het einde van september 2016. Nummer twee op de breedbandmarkt, KPN (inclusief Telfort, XS4ALL en Edutel), groeide met 6.000 nieuwe aansluitingen, maar verloor 0,1 procentpunt marktaandeel.

“De kleinere aanbieders doen het goed, vooral op glasvezelnetwerken, en lijken marktaandeel te winnen”, aldus Telecompaper Research Analyst Kamiel Albrecht. “Hun gezamenlijke kwartaalgroei was groter dan die van KPN of Ziggo.” De groei van de kleinere aanbieders en blijvende vraag naar glasvezelbreedband zullen naar verwachting zorgen 2,5 procent groei van breedbandaansluitingen in geheel 2016. Voor de periode 2016-2020 voorspelt Telecompaper een gemiddelde groei per jaar van 1,9 procent in het aantal breedbandverbindingen.

De omzet uit breedbandaansluitingen kwam in het derde kwartaal uit op ruim 465 miljoen euro. Voor de periode 2016-2020 verwacht Telecompaper dat de trend, met een gemiddelde omzetgroei per jaar van 1,3 procent, doorzet.

Voor de redactie
De bovenstaande cijfers komen uit Telecompaper’s kwartaalrapport ‘Dutch Broadband 2016 Q3’. Het rapport geeft een gedetailleerd overzicht van de Nederlandse breedbandmarkt, met focus op massa marktdiensten (voor consument& SOHO). In het rapport staat data over het aantal aansluitingen, de omzet en marktaandelen voor de grootste aanbieders en de verschillende technologieën. Daarnaast worden de belangrijkste trends voor de breedbandmarkt op een rijtje gezet en een gedetailleerde voorspelling van de omzet, aansluitingen en verwachte marktaandelen per technologie voor de periode tot en met 2020. Het rapport kost 995 euro voor 3-10 gebruikers en 595 euro voor 1-2 gebruikers.

De cijfers in dit persbericht zijn niet één op één vergelijkbaar met cijfers in eerdere persberichten van Telecompaper over Nederlandse vaste telefoniemarktrapportages, vanwege continue verbeteringen in berekeningen en wijzigingen in de rapportages van telecombedrijven.