Voor door MCS PR op

Sogeti bouwt nieuw datawarehouse voor Koninklijke Bibliotheek

Na een intensief aanbestedingstraject heeft de Koninklijke Bibliotheek, de nationale bibliotheek van Nederland (KB), IT-dienstverlener Sogeti geselecteerd voor de bouw van een compleet nieuw datawarehouse. In dit datapakhuis wordt in eerste instantie vier Terabytes aan data opgeslagen over lidmaatschappen en over het gebruik van alle openbare bibliotheekcollecties. Sogeti start nu met de bouw van het datawarehouse, dat in het eerste kwartaal van 2017 af moet zijn. Met dit nieuwe platform is de KB in staat haar ambitie waar te maken om meer datagedreven te opereren. Bovendien voldoet de Koninklijke Bibliotheek hiermee aan de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen (Wsob).

Volgens de Wsob is gegevenslevering door openbare bibliotheken een wettelijke plicht geworden. Dat staat onder regie van de KB. Daarmee ontstond de behoefte aan een robuust en toekomst vast datawarehouse dat voldoet aan alle hedendaagse eisen op het vlak van functionaliteit, betrouwbaarheid, veiligheid en het beschermen van persoonsgegevens. De Koninklijke Bibliotheek verwacht dat het datawarehouse elk jaar in capaciteit verdubbelt. Het nieuwe datapakhuis moet daarom schaalbaar zijn en makkelijk uit te breiden met allerlei tools voor datavisualisatie, rapportage en analyse.

Sogeti bouwt het datawarehouse in een Microsoft Azure cloudomgeving en biedt het platform als een Software-as-a-Service (SaaS) oplossing aan. Daarmee is de schaalbaarheid van het datawarehouse gewaarborgd. Verder is gekozen voor de meest innovatieve technologie van Microsoft en van Informatica voor de functionele inrichting van het platform, ook om de toekomstbestendigheid te verzekeren.

“Sogeti heeft een onderscheidend aanbod gedaan dat ons helpt voortdurend uit te breiden. Wij hebben de ambitie om meer datagedreven te gaan werken. Daarmee kunnen we onze rol in het netwerk van openbare bibliotheken beter vervullen. Het nieuwe datawarehouse speelt daarbij een belangrijke rol”, vertelt Marc van den Berg, plaatsvervangend Directeur van de Koninklijke Bibliotheek.

“Uiteraard zijn we beretrots dat wij met deze opdracht onze bijdrage kunnen leveren aan een groot cultureel goed in ons land “, concludeert Mark Rumpf, Manager Business Intelligence & Analytics van Sogeti.

Over Sogeti Nederland B.V.
Sogeti is een toonaangevende IT-dienstverlener op het gebied van technologie en engineering services. Het bedrijf biedt oplossingen die digitale transformatie mogelijk maken. Grootzakelijke organisaties vertrouwen op de uitgebreide kennis en ervaring voor clouddienstverlening, digitale veiligheid, kwaliteitszorg & testing en digital manufacturing. Sogeti combineert daarbij slagvaardigheid en implementatiesnelheid met sterke technologiepartnerships volgens bewezen methodieken. De IT-dienstverlener voorziet in een eigen wereldwijd leveringsmodel Rightshore®.

Passie voor het vakmanschap zit in de genen van de meer dan 2450 Sogetisten werkzaam (dicht)bij de klant. Sogeti Nederland B.V. maakt deel uit van de wereldwijde Sogeti groep met zo’n 25.000 IT-professionals in 15 landen, gevestigd in meer dan 100 locaties in Europa, de VS en India. De Sogeti groep is een dochteronderneming van het in Parijs beursgenoteerde bedrijf Cap Gemini S.A. Meer informatie is beschikbaar op www.sogeti.nl.

Noot voor de redactie: neem voor meer informatie contact op met Jolanda Peek,
06-52327513.