Door op

Consumenten verwachten één derde van hun bestedingen online te doen in 2021

Belang van fysieke winkels blijft vooralsnog onverminderd groot

Net als in voorgaande jaren voorziet de Nederlandse consument dat hij de komende jaren duidelijk meer online gaat kopen dan nu het geval is. Dit blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow. Waar in de eerste zes maanden van 2016 nog 22% van de consumentenbestedingen, zoals deze zijn gedefinieerd binnen de Thuiswinkel Markt Monitor, via internet ging, ligt dit percentage volgens de shoppende Nederlander in 2021 op 32%. Een groei van meer dan 45%.

De groei van het online kanaal wordt mede veroorzaakt door de groeiende populariteit van mobiele apparaten. In de eerste helft van 2016 vond 8% van alle online aankopen plaats via een smartphone. Ten opzichte van dezelfde periode in 2015 betekent dit een groei van 66%. Toch verwacht het merendeel van de consumenten dat zij over vijf jaar nog traditionele apparaten als desk- en laptops gebruiken voor aankopen via internet. De grootste verschuiving op dit gebied vinden we bij de jongere generaties. Zij geven wel bovengemiddeld aan dat de smartphone in 2021 hun voorkeur heeft voor het online kopen van producten en diensten.

Dankzij internet weten ook steeds meer Nederlandse e-shoppers de weg naar buitenlandse winkels te vinden. Het zogenaamde cross-border shoppen wordt steeds populairder en dit blijkt wel uit het totaalbedrag dat Nederlandse e-shoppers op anderstalige websites uitgaven. In 2015 lag dit op € 513 miljoen, wat een stijging van 31% betekende ten opzichte van het voorgaande jaar. Vooral het aandeel consumenten dat weleens een aankoop heeft gedaan bij een Aziatische webshop is in een jaar tijd aanzienlijk gestegen. Waar in 2015 nog 24% een aankoop via een webshop uit Azië had gedaan, is dit percentage in 2016 opgelopen tot 34%.

Vertrouwen in fysieke winkels
De sterke groei van het online kanaal houdt allerminst in dat de consument al afscheid heeft genomen van fysieke winkels. Sterker nog, de winkelstraten en -centra blijven naar verwachting ook in de nabije toekomst een belangrijke rol spelen in het leven van de Nederlandse shopper. Zo verwacht 61% van de consumenten dat hun bezoek aan winkelgebieden en stadscentra niet verandert binnen vijf jaar. Hierbij is de aanwezigheid van zowel (grote) winkelketens en kleinere zelfstandige winkels in deze gebieden een must volgens het gros van de ondervraagden.

Toch zijn er verschillende obstakels die Nederlanders ervan weerhouden om hun aankopen in lokale winkelgebieden te doen. Van de ondervraagde consumenten ziet bijvoorbeeld 55% op tegen de almaar stijgende parkeerkosten en 35% vindt dat de bereikbaarheid nogal eens te wensen overlaat. Daartegenover staan de verschillende technologische innovaties die het shoppen in een fysieke winkel gemakkelijker en leuker maken. Denk hierbij aan het zelf scannen en afrekenen en de slimme betalingsmogelijkheden, waaronder contactloos betalen.

Het volledige onderzoek, dat door GfK is uitgevoerd onder een representatieve steekproef van meer dan 5000 consumenten, is gratis te downloaden via ShoppingTomorrow.nl.

EINDE PERSBERICHT

Noot voor de pers

Voor meer informatie over ShoppingTomorrow kunt u contact opnemen met:

Jorij Abraham
Programmamanager ShoppingTomorrow
Tel: 06 52840039
info@shoppingtomorrow.nl
www.shoppingtomorrow.nl

Voor toelichting vanuit de branche- en belangenverenigingen kunt u contact opnemen met de directeur en/of woordvoerder van de volgende aangesloten verenigingen:

Over ShoppingTomorrow

ShoppingTomorrow (voorheen Shopping2020) is het platform waar retailers gezamenlijk continu de ontwikkelingen van consumentengedrag, technologie en de (internationale) markt verkennen en tot concrete acties komen om hun eigen concurrentiepositie en die van Nederland te verbeteren. Het onderzoeksplatform wordt ondersteund door 24 branche- en belangenverenigingen.

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoek-experts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.

Voor meer informatie: www.gfk.com/nl of volg GfK op Twitter.