Datum: (338 dagen oud)
PR: LVTPR

Twee derde Nederlanders niet bewust van invloed negatieve BKR-registratie bij afsluiten mobiel abonnement met ‘gratis’ mobiele telefoon

Rotterdam, 17 november 2016 – Bijna 70 procent van de Nederlanders weet niet dat een negatieve BKR-registratie meetelt bij het afsluiten van een mobiel abonnement met ‘gratis’ mobiele telefoon. Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope in opdracht van Sim Only-provider Robin Mobile. Meer dan de helft van de Nederlanders (55 procent) denkt dat de financiële situatie niet uitmaakt bij het afsluiten van een mobiel abonnement – toch is dit wel degelijk het geval. Van tevoren doen veel providers namelijk een kredietcheck bij diverse instanties zoals Preventel, om zich ervan te verzekeren dat de gebruiker zijn abonnement ook in de toekomst kan blijven betalen. Op basis daarvan kunnen ze besluiten een abonnement al dan niet af te sluiten.

In Nederland heeft maar liefst 1 op de 5 huishoudens risicovolle of problematische schulden. Verder zijn er bijna 800.000 mensen met een negatieve registratie bij het BKR, die daardoor helaas mogelijk moeite hebben met het afsluiten van een mobiel abonnement met een “gratis” telefoon. Toch geeft in het onderzoek meer dan de helft van de Nederlanders (56 procent) aan dat ook mensen in de schuldsanering recht hebben op een mobiel abonnement.

Nederlanders die nu nog een BKR-registratie hebben en die kiezen voor een mobiel abonnement inclusief een mobiele telefoon ter waarde van 250 euro of meer, worden  vanaf mei 2017 geregistreerd bij het BKR.  Een abonnement met een “gratis” mobiele telefoon wordt  namelijk gezien als koop op afbetaling met als gevolg dat ook deze mensen op basis van een kredietcheck mogelijk een toekomstig abonnement mislopen. Maar ook bij andere instanties kan een dergelijke BKR-registratie gevolgen hebben, bijvoorbeeld bij hypotheekverstrekkers en banken.

Catelijne Akkermans, socioloog en voorzitter bij Eropaf! & Co: “Het belang van het hebben van een mobiele telefoon of smartphone is tegenwoordig erg groot. Zonder mobiele telefoon wordt contact erg lastig – mensen kunnen zich dan uitgesloten voelen van de maatschappij. Daarom zeggen mensen met schulden tegenwoordig eerder hun vaste-telefonie- en andere abonnementen af dan hun mobiele-telefonieabonnement. Ik ben dan ook erg blij met initiatieven waarbij ook mensen in de schuldsanering of met een negatieve BKR-registratie keuze hebben uit diverse abonnementen, zonder van tevoren een kredietcheck te moeten doorstaan.”

Dinesh Persad, Marketing & Sales bij Robin Mobile: “Mensen hebben hun mobiele telefoon allang niet meer alleen om te bellen. Steeds vaker wordt de mobiele telefoon gebruikt om sociale contacten te onderhouden, toegang te krijgen tot informatie, en ook dienstverlening vindt steeds vaker digitaal plaats – onder andere bij overheidsinstanties. Wij vinden een mobiele telefoon een basisbehoefte. Daarom hebben wij onze unieke maandabonnementen ontwikkeld. Doordat klanten vooraf betalen, hoeven we geen kredietcheck uit te voeren. Verbruik buiten de bundel is niet mogelijk, dus krijgen klanten nooit een extra rekening achteraf en komen ze aan het eind van de maand nooit voor verrassingen te staan. Daarnaast hebben we speciale aanmeldmogelijkheden voor budgetbeheerders en bewindvoerders van mensen in de schuldsanering. Zo profiteert ook deze doelgroep van Sim Only-abonnementen tegen een aantrekkelijke prijs per maand.”

####

Over het onderzoek

In opdracht van Robin Mobile deed onderzoeksbureau Multiscope onderzoek naar de schuldproblematiek omtrent mobiele-telefonieabonnementen in Nederland. Het kwantitatieve onderzoek is online uitgevoerd in week 45 van 2016. In totaal werden 1.006 mensen ondervraagd, waarvan 48 procent man en 52 procent vrouw. Het onderzoek is representatief voor de Nederlandse bevolking op leeftijd en geslacht.

Over Robin Mobile

Robin Mobile is in 2013 ontstaan vanuit de overtuiging dat mobiele telefonie anders kan en anders moet. Het bedrijf is de eerste aanbieder die onbeperkt MB’s, SMS & MINUTEN voor een vast bedrag per maand levert en het abonnement maandelijks opzegbaar maakt. Daarnaast biedt Robin Mobile bij elke abonnementsvorm iedere maand gratis 100 MB’s en 100 belminuten of sms’jes binnen de EU aan en 100 belminuten vanuit Nederland naar vele bestemmingen. Dit alles is mogelijk doordat het bedrijf geen hoge kosten voor een eigen mobiel netwerk heeft en beschikt over een groot verkoopapparaat. Sinds de start beoordelen klanten Robin Mobile via KiyOh met een 9,0. Voor meer informatie: www.robinmobile.nl.