Datum: (460 dagen oud)

Nederlandse omzet uit vaste telefonie daalt 2,5% in tweede kwartaal van 2016

Houten, The Netherlands, 14 September 2016 - De omzet uit vaste telefonie is in het tweede kwartaal van 2016 opnieuw gedaald. In de periode april-juni ging het om een daling van 2,5 procent naar 280 miljoen euro, zo blijkt uit de nieuwste editie van het Dutch Fixed Telephony Market-rapport van Telecompaper. De daling was minder scherp dan de 4,6 procent uit het eerste kwartaal van 2016. De omzetdaling is in 2013 begonnen en lijkt onomkeerbaar.

De omzetdaling is in 2013 begonnen en lijkt onomkeerbaar. De oorzaken zijn een combinatie van minder gebruik van de vaste telefoonlijn - als gevolg van de opkomst van mobiel bellen - en dalende prijzen. Overigens bleef het aantal telefoonaansluitingen in het tweede kwartaal van dit jaar stabiel, met bijna 6,3 miljoen.

Het aantal digitale telefonielijnen steeg naar bijna 5,6 miljoen eind juni 2016. Deze groei van 0,5 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2015 was voldoende om een daling van het aantal aansluitingen voor traditionele telefonie via PSTN/ISDN te compenseren. De sterkste kwartaalgroei zat bij glasvezel VoIP (4,2%), dat steeg naar circa 866.000lijnen eind juni. ook groeide DSL VoIP, zij het iets minder: met 0,3 procent naar 2,07 miljoen. Vaste telefonie via kabel-VoIP daalde met 0,3 procent naar 2,66 miljoen lijnen.

“Voor de komende jaren wordt een soortgelijke patroon verwacht,” licht Kamiel Albrecht, Telecompaper-analist en schrijver van het rapport toe: “Een lichte daling in vaste telefonielijnen met groei in VoIP via glasvezel en DSL. Dit zal net niet voldoende zijn om de daling van traditionele telefonie en een verwachte langzamere daling van kabel VoIP te compenseren. Omdat KPN’s prijsniveau voor VoIP via DSL/Glasvezel op nul euro ligt, vergeleken met 12-21 euro voor traditionele telefonie, zal de omzet blijven dalen.”

Telecompaper verwacht dat deze trends doorzetten in de komende jaren. Dat leidt tot een gemiddelde negatieve groei per jaar in de periode 2016 tot en met 2020 van-0,3 procent voor het aantal vaste telefonielijnen en -4 procent voor de omzet*.

Voor de redactie
*Dit bevat omzet verkregen uit lijnhuur voor vaste telefonie en gebruik via PSTN/ISDN/CPS/WLR of managed VoIP via kabel-, DSL- en/of glasvezelnetwerken. Over the top VoIP-diensten zoals Skype en omzet uit installatie- en verzendkosten, alsmede verkoop van toestellen of randapparatuur worden niet meegenomen.

De cijfers in dit persbericht zijn niet één op één vergelijkbaar met cijfers in eerdere persberichten van Telecompaper over Nederlandse vaste telefoniemarktrapportages, vanwege continue verbeteringen in berekeningen. Het ‘Dutch Fixed Telephony 2016 Q2’ report biedt een gedetailleerde voorspelling van de omzet, aansluitingen en verwachte marktaandelen per technologie voor de periode tot en met 2020, naast informatie over Q2 2016. Het rapport kost 495 euro voor 1 gebruiker of 795 euro voor 1-10 gebruikers.