Voor door Marcommit op

Mismatch arbeidsmarkt: vraag en aanbod lopen elkaar mis

Bedrijven moeten zich voorbereiden op volgende generatie zp’ers

Amsterdam, 21 juli 2016 Uit onderzoek blijkt dat HR-professionals grote moeite hebben met het vinden en behouden van talent. Hoewel het aantal nieuwe vacatures stijgt, blijft het werkloosheidscijfer hoog. Dit duidt op een mismatch: de vraag van bedrijven en het aanbod van zelfstandige professionals vinden elkaar niet. Deze mismatch op de arbeidsmarkt is voor werkgevers al snel problematisch. Het vierde trendrapport over de ontwikkeling van flexibele arbeid en de rol van zp’ers hierin is vorige week in samenwerking met FastFlex en ABN AMRO gelanceerd.

Toename aantal hoogopgeleide zelfstandigen
Het aantal hoogopgeleide zelfstandigen neemt sterk toe. Vooral binnen de IT-sector, overheid, zorg en zakelijke dienstverlening. Toch is het vinden van de juiste IT-professional op HBO- of universitair niveau lastig. Ze zijn schaars en erg gewild binnen hun eigen sector, maar ook binnen de overheid en financiële instellingen.

Nieuwe inzichten
Organisaties zien steeds vaker de strategische meerwaarde in van flexibele invulling van hun personeelsbestand. Flexibele krachten worden tegenwoordig vaker gezien als de oplossing voor innovatie en verandering binnen bedrijven in plaats van puur de invulling van “piek en ziek”. Het kan voor een bedrijf veel opleveren om jonge zelfstandigen in te zetten. Zij kijken met een kritische en frisse blik naar de huidige bedrijfsprocessen of strategische besluiten.

Trendrapport
In het trendrapport worden de laatste marktontwikkelingen en de gevolgen daarvan uiteen gezet. Het trendrapport heeft als titel “De zp’er komt eraan: waarom organisaties nu al moeten nadenken over de volgende generatie flexwerkers’. Het rapport is hier te downloaden: http://www.fastflex.nl/nl-nl/media/nieuws/trendrapport-de-zp-er-komt-eraan

Niels Huismans, Business Developer bij FastFlex: “De flexibilisering van de arbeidsmarkt is actueler dan ooit. In het begin van 2016 telde Nederland ruim één miljoen zzp’ers. Omdat organisaties steeds vaker voor een kandidaat kiezen met de juiste kennis in huis en hier de contractvorm ondergeschikt aanstellen, neemt de flexibilisering toe. Door de grote vraag naar zelfstandige professionals in bepaalde sectoren, durven ook steeds meer mensen de stap te zetten om als zelfstandige aan de slag te gaan.”

Over FastFlex
FastFlex is een onafhankelijke sourcing partner en managed service provider op het gebied van resource management. Hierbij streeft FastFlex naar een zo’n kort mogelijke keten, met een transparante kostenstructuur. Zo weten het inhurende bedrijf én de professional altijd waar zij aan toe zijn. FastFlex draagt zorg voor de volledige keten van inhuur: van het proactief benchmarken van de inhuurtarieven tot het afwikkelen van alle contract gerelateerde zaken. Voor advies over de inrichting van de flexibele schil tot het selecteren van professionals. Daarnaast biedt FastFlex innovatieve en duurzame aanvullende oplossingen voor de professionals, zoals e-invoicing en digital contract signing. FastFlex gaat voor een langdurig partnership en helpt opdrachtgevers het hoogste rendement te behalen. FastFlex is gevestigd in Amsterdam en tevens actief in België. Kijk voor meer informatie op www.fastflex.nl.

Marcommit
Dionne Knooren