Door op

Markt voor virtuele operators daalt naar 6,6 mln Sims zonder Tele2 als MVNO

Houten, The Netherlands, 20 July 2016 - Het aantal mobiele klanten van virtuele operators in Nederland daalde in de zes maanden voorafgaand tot aan maart 2016 met 11 procent. In totaal zijn er nu 6,6 miljoen Simkaarten actief. De grote terugval is veroorzaakt doordat Tele2 sinds het eerste kwartaal van dit jaar een netwerk operator is geworden en daarom niet langer als MVNO wordt geteld. Als we Tele2 buiten beschouwing laten, groeide de virtuele mobiele markt in zes maanden tot en met maart 2016 licht met 0,3 procent. De groei vond plaats bij de onafhankelijke MVNO's, volgens Telecompaper's nieuwe Dutch Mobile Virtual Operators Market rapport.

Van het totale aantal VO klanten zijn er 3,2 miljoen klant bij een virtueel merk van de mobiele operators. Het marktaandeel van deze categorie bleef relatief stabiel. De onafhankelijke MVNO’s groeide organisch met 1,0 procent tot 3,4 miljoen Simkaarten. Dit komt ongeveer overeen met 17 procent van de gehele Nederlandse mobiele markt in Q1 2016.

Virtuele operators die actief zijn in het ‘no-frills’ segment en in het zakelijke marktsegment waren de belangrijkste groeiers in de onderzochte periode. Het ‘no-frills’ segment, waarin zowel MVNO’s als tweede merken van MNO’s basale diensten leveren tegen relatief lage tarieven, blijft het grootste segment in de VO markt, goed voor 49 procent van de klanten. Het no-frills segment groeide met 1,6 procent vergeleken met Q3 2015, voornamelijk als gevolg van groei bij Simpel, Youfone en hollandsnieuwe. Het veel kleinere zakelijke segment groeide in dezelfde periode met 3,5 procent, vooral door groei bij Voiceworks en Telfort Zakelijk. Het tweede grootste segment, met ongeveer een derde van het totale VO-klantenbestand, blijven de ethnische/internationale spelers, waarbij Lebara de grootste is.

Met het wegvallen van Tele2 als MVNO is de ranglijst van de grootste VO’s licht veranderd. Het KPN-merk Telfort (exclusief zakelijke klanten) blijft marktleider, kijkend naar het aantal mobiele Sims aan het eind van Q1 2016. De volgende vier plaatsen zijn voor Lebara, Lycamobile, hollandsnieuwe en Simyo. Doordat Tele2 niet langer als MVNO geboekt staat, kwam Simyo de top vijf binnen. Het gezamenlijke klantenbestand van de top vijf is goed voor 62,8 procent van de totale virtuele mobiele markt, een stijging van de 55,5 procent die gold voor eind september 2015. De volgende vijf merken bleven relatief stabiel. Ben leidt, gevolgd door Simpel, Telfort Zakelijk, AH Mobiel en Ziggo.

Telecompaper's nieuwste rapport laat zien dat de VO markt druk bevolkt blijft. We blijven zien dat merken de markt verlaten, terwijl verschillende, vooral kleine zakelijke providers, meer nieuwe initiatieven lanceren, inclusief mobiele diensten als toevoeging op hun bestaande pakketten. Vergeleken met de vorige onderzoeksperiode hebben vier MVNO-merken de markt verlaten, naast de exit van Tele2. Mobile Vikings staakte zijn dienstverlening in Nederland en Mtel beëindigde MVNO VastMobiel, beide aan het eind van 2015. Relieve Mobile stopte zijn MVNO aan het eind van maart 2016. Als gevolg van zijn fusie met Dean Connect verdween het merk OneXS. Sinds het eind van Q1 2016 zijn er weer drie merken verdwenen of hebben hun vertrek aangekondigd: Clubmobiel, Delta Mobiel en Dekatel. De laatste als gevolg van de overname door Yes Telecom.

Los van nieuwkomers en exits zijn er veranderingen tot Q1 2016 zoals Fiber Nederland dat Stipte kocht en Choozze dat zijn freemium aanbod staakte.

Telecompaper verwacht meer nieuwe toetreders tot de VO markt, met name in het zakelijke segment. Ook verwacht het meerdere merken die ermee stoppen, met name in het consumentensegment onder de onafhankelijke MVNO’s. Deze bieden enkel basale mobiele diensten en zijn afhankelijk van mobiel als hun belangrijkste inkomstenbron. “Zij zullen zich moeten gaan onderscheiden, want een aanbod van enkel ‘me-too’ diensten blijft niet meer overeind,”zegt Telecompaper analist Alejandra van de Roer. “De sterke concurrentie in de telecommarkt en de veranderende behoeften onder consumenten dwingen MVNO’s tot het bieden van value-added en OTT diensten. Hiermee kunnen ze churn voorkomen en de omzet verhogen, zoals we recentelijk zagen bij Lebara en Lycamobile.”

Veel van het success van MVNO’s hangt af van hun wholesale-overeenkomst voor toegang tot het netwerk. Met Tele2 als nieuwe MNO verwacht Telecompaper nieuwe groeikansen voor VO’s. Tele2 zal naar verwachting actief op zoek gaan naar wholesale klanten voor zijn netwerk, nu het werkt aan invulling van zin capaciteit en het terugverdienen van een deel van de netwerkinvesteringen en operationele kosten. Dit biedt virtuele spelers de kans om met 4G aan de slag te gaan.

Het rapport ‘Dutch Mobile Virtual Operators Market - Market overview first quarter 2016’ biedt een gedetailleerde analyse van alle virtuele merken in Nederland, inclusief merken van operators, onafhankelijke MVNO’s en MVNE’s. Het rapport bevat discussies over de verschillende marktsegmenten, met analyses over media-exposure en voorspellingen over ontwikkelingen in de markt. Het rapport komt twee keer per jaar uit, de prijs voor één gebruiker is EUR 1.900. Het onderzoek wordt geleverd met de individuele profielen van de meeste virtuele operators, bestaande uit meer dan veertig bedrijven.

Telecompaper

Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Alejandra van de Roer or Marion ter Welle - Research Analysts
Phone: +31 30 6349600