Datum: (503 dagen oud)
PR: Marcommit

Pilot werpt vruchten af: officiële launch Xerox Seamless voor transportsector

Veilige en ticketloze betalingen met smartphones in het openbaar vervoer

Breukelen, 8 juni 2016 – Xerox lanceert officieel haar Xerox Seamlesstransportoplossing. De nieuwe technologie maakt veilige ticketloze betalingen met smartphones mogelijk in het openbaar vervoer. De lancering volgt na een succesvolle pilot van negen maanden bij het gemeentelijke vervoersbedrijf Valence Romans Déplacements (VRD), dat de stad Valence in het zuidoosten van Frankrijk en de omliggende regio bedient.

Jo Van Onsem, group president International Public Sector bij Xerox: “Vrijwel direct na de eerste demo van Xerox Seamless tijdens de UITP Milan 2015 gingen we van start met de pilot bij VRD. Het doel was om de innovatieve oplossing te testen en door te ontwikkelen. Xerox Seamless is gebaseerd op gepatenteerde Xerox-technologie en inzetbaar voor allerhande vervoersdiensten, van treinen, bussen en trams tot shuttlebussen bij transferia en carpooling. Dit maakt de oplossing aantrekkelijk voor een breed scala aan vervoersbedrijven en reizigers.”

Hoe het systeem werkt
Vervoersbedrijven kunnen de Near Field Communication (NFC)-tags die door Xerox worden verstrekt eenvoudig binnen hun vervoersnetwerk installeren. Reizigers kunnen de Xerox Seamless app downloaden op smartphones voorzien van NFC-ondersteuning en vervolgens hun account activeren bij Xerox. Om te kunnen reizen hoeven gebruikers alleen de Xerox Seamless NFC-tag aan te tikken met hun smartphone. De tag genereert vervolgens een versleutelde transactie, slaat deze op in het systeem en draagt de transactiegegevens over naar de smartphone. De facturatie vindt automatisch aan het einde van de maand plaats, op basis van het totaal aantal ritten bij de verschillende vervoersbedrijven.

Xerox Seamless is een universele en onafhankelijke oplossing. De technologie kan snel en eenvoudig worden geïnstalleerd door zowel de vervoersbedrijven als de gebruiker en biedt dezelfde beveiligingsgaranties als conventionele contactloze ticketing-systemen.

Marylène Peyrard, bestuursvoorzitter van Valence Romans Déplacements: “De implementatie van Xerox Seamless was bijzonder eenvoudig. Iedereen is ontzettend tevreden, zowel bij de gemeente als bij het vervoersbedrijf. Toen we reizigers naar hun ervaringen met het nieuwe systeem vroegen, gaf 90 procent aan tevreden te zijn.”

In ruil voor een vast tarief voorziet Xerox vervoersbedrijven van de NFC-tags en de app. Xerox beheert daarnaast de volledige dienst, het back-officesysteem inbegrepen. Dit draagt zorg voor:
  • de integratie van de data die nodig is voor het verwerken van betalingen
  • de klantenservice en facturatie
  • de afstemming van de betalingen/verwerkte diensten ten behoeve van de aangesloten vervoersbedrijven/dienstverleners

Geïntegreerde reisplanner
De Xerox Seamless-app kan worden geïntegreerd met de Xerox Mobility Companion. Dit is een innovatieve reisoplossing die gekoppeld kan worden aan systemen van verschillende vervoersbedrijven en -aanbieders in een stad of regio. Dit geeft reizigers de mogelijkheid om hun reis van deur tot deur te plannen. De oplossing combineert alle beschikbare reisopties, zoals bus, trein, tram, fiets en carpooling. Op basis van één account geven Xerox Seamless en Xerox Mobility Companion inzicht in reisplanning en -informatie en de beschikbare vervoersdienst. Zo kunnen gebruikers profiteren van mobiliteit volgens de principes van Mobility-as-a-Service (MaaS).

ITS European Congress
Xerox Seamless wordt gedemonstreerd op de stand van Xerox (C74) tijdens de elfde editie van het ITS European Congress. Dit evenement vindt plaats van 6 t/m 9 juni 2016 in het Scottish Exhibition and Conference Centre (SECC) in Glasgow. Xerox Seamless is vanaf juli 2016 verkrijgbaar. Meer informatie over Xerox en het ITS European Congress is te vinden op: https://www.xerox.com/en-gb/services/transport-solutions/insights/its-european-congress-2016. Een demo van Xerox Seamless is beschikbaar via: https://www.youtube.com/watch?v=3CIHngw93Tg&feature=youtu.be

-xxx-

Over Xerox
Xerox helpt bij de verandering van de manier waarop wij werken. Met de expertise in imaging, bedrijfsprocessen, analytics, automatisering en kennis van wat gebruikers willen, verbetert Xerox de workflow en wordt productiviteit, efficiëntie en personalisering versterkt. De medewerkers creëren in 180 landen betekenisvolle innovaties en bieden business process dienstverlening, printapparatuur, software en oplossingen die het verschil maken voor Xerox-klanten en hun klanten. Op 29 januari heeft Xerox een splitsing aangekondigd. De organisatie wordt opgesplitst in twee onafhankelijke, beursgenoteerde ondernemingen, een business proces outsourcing bedrijf en een document technology bedrijf. Xerox verwacht de splitsing eind 2016 te voltooien. Vind meer informatie over Xerox Nederland op www.xerox.nl.

Xerox®, Xerox en Design® zijn handelsmerken van Xerox Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Prijzen, kenmerken, specificaties, mogelijkheden, vormgeving en beschikbaarheid van Xerox producten en diensten kunnen worden gewijzigd zonder voorafgaande kennisgeving.

Alle genoemde handelsmerken zijn eigendom van hun respectievelijke bedrijven.

-------------------------------------------------

Xerox Seamless in gebruik.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie.

Voor het ontvangen van RSS feeds, bezoek http://nieuws.xerox.nl/pr/xnl/rss.aspx. Voor open discussies, perspectieven vanuit de sector en events bezoek www.facebook.com/xeroxnederland, www.twitter.com/xeroxnederland, www.twitter.com/xeroxmkb

Voor meer informatie, kijk op www.xerox.nl, of neem contact op met:

Xerox (Nederland) B.V.

Voor algemene vragen: +31 (0)346 255255 informatie@xerox.com en voor perszaken:
Patty de Jong, +31 (0)346 255770, patty.dejong@xerox.com

Marcommit (voor Xerox)