Datum: (557 dagen oud)

Aantal quad play-huishoudens groeit naar ruim 700.000 in 2015

Houten, The Netherlands, 12 April 2016 - Aan het einde van 2015 hadden ruim zevenhonderdduizend huishoudens in Nederland een pakket met daarin de drie vaste diensten (breedband, tv en vaste telefonie) en mobiele telefonie. Dat blijkt uit het Dutch Consumer Multiplay Market 2015 Q4-rapport van Telecompaper. De quad play-aansluitingen waren in het vierde kwartaal van vorig jaar goed voor een aandeel van meer dan 10 procent in de totale markt van breedbandaansluitingen. Een jaar eerder lag dit nog op 6,1 procent. Met de groei in het aantal quad play-aansluitingen stijgt ook de omzet. In het vierde kwartaal van 2015 had quad play een marktaandeel van meer dan 15 procent van alle multi play-omzet, vergeleken met iets meer dan 9 procent een jaar eerder.

De omzet gegeneerd door Nederlandse aanbieders van multi-play-diensten is gegroeid naar 1,013 miljard euro in het vierde kwartaal van 2015, 7,5 procent meer dan in hetzelfde kwartaal in 2014. De omzetgroei komt doordat steeds minder huishoudens in Nederland breedband apart bij een internetaanbieder afnemen. Steeds vaker bundelen consumenten televisie, vaste telefonie en/of mobiele telefonie met breedband van dezelfde aanbieder.

Hoewel quad play groeit, heeft het merendeel van de huishoudens een triple play-aansluiting. In Nederland combineren bijna vier miljoen huishoudens drie diensten (vast of mobiel) bij een aanbieder. Bijna 61 procent van alle triple play-aansluitingen wordt bij Ziggo afgenomen, nog eens 29 procent komt voor rekening van KPN. Dit laat 10 procent over voor andere spelers, voornamelijk Caiw, M7, Tele2, Delta en Vodafone.

Verder blijkt uit het rapport dat het aantal huishoudens dat twee diensten bundelt in één pakket langzaam daalt, sinds de piek in het vierde kwartaal van 2014. Steeds minder vaak wordt breedband met vaste telefonie gecombineerd, terwijl het combineren van breedband met televisie of mobiele telefonie juist steeds populairder wordt.

Voor de redactie
Dual play-, triple play- en quad play-pakketten zijn in Nederland inmiddels de norm. Telecompaper komt daarom met het kwartaalrapport Dutch Consumer Multiplay Market. Het rapport geeft een (bijna) volledige blik op de Nederlandse multiplay-markt. Het bevat analyses van de abonnee-aantallen van de vier single plays (breedband, vaste telefonie, tv, mobiel), verdeeld over de diverse multiplays en de acht grootste aanbieders op de Nederlandse markt. Bovendien bevat het rapport ook de analyses van de service revenues uit deze multiplays, tevens uitgesplitst naar de acht aanbieders. Het rapport verschijnt op kwartaalbasis en is verkrijgbaar voor EUR 3.000.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.