Datum: (619 dagen oud)

Aantal vaste telefonielijnen groeit met 1,2% in 2015, omzet daalt 3%

Houten, The Netherlands, 08 April 2016 - In 2015 is het aantal vaste telefoonaansluitingen in Nederland met 1,2 procent gegroeid, naar 6,3 miljoen aan het einde van het jaar. Dat blijkt uit de nieuwste editie van het Dutch Fixed Telephony Market-rapport van Telecompaper. Het aantal digitale telefonielijnen groeide vorig jaar met 4,6 procent, voldoende om een daling van het aantal traditionele telefonielijnen via PSTN/ISDN te compenseren.

Terwijl het aantal lijnen blijft groeien, daalt de omzet*uit vaste telefonie vanwege dalende prijzen en minder gebruik van de vaste telefonielijn. De omzet uit vaste telefonie daalde in 2015 met 3 procent naar 1,22 miljard euro, waarvan 300 miljoen euro werd omgezet in het vierde kwartaal. Telecompaper verwacht dat deze trends doorzetten in de komende jaren, met een gemiddelde groei per jaar voor de periode 2016 tot en met 2020 van 0,5 procent wat betreft het aantal lijnen en een krimp van 2,1 procent wat betreft de omzet.

“Het groeiend aantal consumenten dat VoIP via glasvezel en DSL kiest, compenseert de daling van traditionele telefonie en een verwachte langzamere daling van VoIP via kabel”, aldus Kamiel Albrecht, Telecompaper-analist en schrijver van het rapport. “KPN heeft nog steeds veel ruimte om vaste lijnen te verkopen aan haar klanten voor DSL-breedband. Ongeveer 30 procent daarvan heeft nog geen VoIP. Omdat het prijsniveau van KPN voor VoIP via DSL/glasvezel op nul euro ligt, vergeleken met 12-21 euro voor traditionele telefonie, zal de omzet blijven dalen.”

Het aantal digitale telefonielijnen groeide naar 5,5 miljoen op 31 december 2015, vooral door 4,2 procent groei bij DSL VoIP en 29,4 procent groei voor VoIP via glasvezel. Er zijn nu bijna 2,1 miljoen aansluitingen voor DSL VoIP en bijna 800.000 VoIP lijnen via glasvezel. Tegelijkertijd daalde VoIP via de kabel met 0,8 procent naar bijna 2,7 miljoen aansluitingen.

Voor de redactie
*Dit omvat de omzet uit lijnhuur voor vaste telefonie en gebruik via PSTN/ISDN/CPS/WLRof managed VoIP via kabel-, DSL- en/of glasvezelnetwerken. OTT VoIP-diensten zoals Skype en omzet uit installatie- en verzendkosten, alsmede verkoop van toestellen of randapparatuur worden niet meegenomen.

De cijfers in dit persbericht zijn niet één op één vergelijkbaar met cijfers in eerdere persberichten van Telecompaper over Nederlandse vaste telefoniemarktrapportages, vanwege continue verbeteringen in berekeningen.

Het ‘Dutch Fixed Telephony 2015 Q4’-rapport biedt een gedetailleerde voorspelling van de omzet, aansluitingen en verwachte marktaandelen per technologie voor de periode tot en met 2020, naast informatie over Q4 2015. Het rapport kost 495 euro voor 1 gebruiker of 795 euro voor 1-10 gebruikers.