Door op

LIKE4YOU ONTMANTELT “FAKE-LIKES”

Uit een rapport van de McGill universiteit werd in maart 2015 duidelijk dat er veel fake Facebookaccounts bestaan. Nep likes zijn afkomstig uit zogenaamde lege accounts en zijn niet bestaande personen. Deze niet-bestaande personen beleven, liken en delen niets. Bedrijven die deze nep likes hebben gekocht bereiken hun doelstelling niet. De beoogde groei of merkbeleving wordt niet uitgebouwd.

Onderzoek wijst uit dat een campagne om het aantal facebook likes te verhogen vooral wordt ingezet om de suggestie te wekken dat een bedrijf of product groter en populairder lijkt dan deze in werkelijkheid is. De verkeerde reden volgens Like4you, een bedrijf dat ervoor wil zorgen dat het slechte imago van het kopen van Facebooklikes verdwijnt.

Want professionele bedrijven die zich richten op het generen van echte facebook likes hekelen het slechte imago waar deze dienst mee kampt. ‘Zo jammer’, zegt Like4you, ‘want er zijn wel degelijk “echte” likes te koop. Denk aan likes vanuit een specifieke en relevante doelgroep, die waarde toevoegen aan een pagina, account of community, zorgen voor nieuwe en relevante volgers/ klanten/relaties, meer omzet en een grotere naamsbekendheid.’

Like4you, opgericht in september 2015, brengt “Facebook likes kopen” opnieuw onder de aandacht. De site garandeert echte en kwalitatieve likes en richt zich vooral op facebookgebruikers die zelf aangeven geïnteresseerd te zijn in specifieke producten of onderwerpen. Dit garandeert toegevoegde waarde voor de koper van de likes.

‘Ons doel, op korte termijn, is organisaties het nut van echte likes aan te tonen en zo het onderscheid te laten ervaren tussen neppe likes en echte likes , zegt de oprichter van Like4you. ‘Op lange termijn willen we bewijzen dat “echte Facebook likes”, van grote waarde zijn voor een bedrijf. Facebook likes zorgen alleen voor groei die ertoe doet als deze uit de beoogde doelgroep afkomstig zijn. Daar ligt onze focus: het vinden van facebookgebruikers die passen bij een merk, product of bedrijf.’

Nep Facebooklikes zijn volgens Like4you.nl goed te herkennen. ‘Nep likes worden voor weinig geld aangeboden. Neplikes vanuit lege accounts zijn te koop voor circa  € 5,00 per 100 likes, terwijl de prijs van een (echte) kwalitatieve like 20 á 30 cent zou mogen kosten.’

Meer informatie: like4you, www.like4you.nl

Note voor de redactie: like4you is een webshop en heeft geen fysieke winkel.