Datum: (1377 dagen oud)
PR: LVTPR

CeBIT 2014: bondskanselier Merkel laat zich door LANCOM Systems informeren over zeer veilige ‘Made in Germany’-routers

Rondgang op CeBIT brengt bondskanselier naar stand van toonaangevende Duitse producent van netwerkinfrastructuuroplossingen

Hannover, 10 maart 2014 – Sinds het bekend worden van afluisterpraktijken door de Amerikaanse en Britse geheime diensten is de roep om meer nationale soevereiniteit op het gebied van informatietechnologie steeds sterker geworden. Bondskanselier Angela Merkel liet zich vandaag tijdens haar traditionele rondgang op CeBIT informeren over de zeer veilige routers van de Duitse netwerkinfrastructuurleverancier LANCOM Systems.

Op bezoek op CeBIT 2014: De Duitse bondskanselier Angela Merkel bezoekt LANCOM Systems (van links naar rechts) : LANCOM-oprichter en general manager Ralf Koenzen, mede-eigenaar Stefan Herrlich, bondskanselier Angela Merkel, federaal minister van Transport en Digitale Infrastructuur Alexander Dobrindt, burgemeester van Hannover Stefan Schostok

LANCOM-oprichter Ralf Koenzen en mede-eigenaar Stefan Herrlich lieten de bondskanselier het door het Bundesamt für Sicherheit in der Informationstechnik (BSI) gecertificeerde routerportfolio zien. Deze specifieke apparatuur biedt een zeer betrouwbaar gebruik van het internet, waarbij de communicatie tussen vestigingen effectief en veilig via een VPN wordt versleuteld, waarbij afluisteren niet mogelijk is.

De LANCOM VPN-routers zijn een positieve uitzondering in de routermarkt, die sterk wordt gedomineerd door Amerikaanse en Aziatische aanbieders. De apparatuur wordt in Duitsland ontwikkeld en geproduceerd, en werkt met een volledig door LANCOM ontworpen besturingssysteem: LCOS (LANCOM Operating System). Ook de versleutelingstechniek heeft LANCOM zelf ontwikkeld. Daarnaast geeft LANCOM de garantie dat er in zijn producten op geen enkele manier zogenaamde backdoors kan worden geïnstalleerd. LANCOM gaat uit van de heldere politieke en juridische regels die in Duitsland gelden en ontwikkelt betrouwbare producten die niet beïnvloed worden door de belangen van geheime diensten.

In het gesprek met Angela Merkel ging het met name over de certificering die LANCOM medio 2013 ontving van het BSI voor zijn VPN-routers. Deze certificering op basis van ‘Common Criteria EAL 4+’ is het hoogste certificeringsniveau voor commerciële routers. De LANCOM-routers zijn de enige oplossingen met deze beveiligingscertificering van het BSI. Het prijsniveau van deze apparatuur ligt maar net iets hoger dan voor niet-gecertificeerde producten.

“De onthullingen in de afgelopen maanden over geheime diensten hebben de thema’s beveiliging en privacy een nieuwe dimensie gegeven”, zegt Ralf Koenzen, oprichter en algemeen directeur van LANCOM. “Het is de hoogste tijd om precies vast te stellen waar IT-producten vandaan komen en hoe we ons met eigen technologie teweer kunnen stellen. Bescherming is mogelijk!”

LANCOM Systems GmbH is twaalf jaar actief in de netwerkmarkt. Volgens analyses van onderzoeksbureau GfK kon het bedrijf zijn marktaandeel in 2013 opnieuw vergroten en de nummer 2-positie in de Duitse routermarkt opnieuw bevestigen.*

*GfK, 03/2014, Router-omzet via de vakhandel

Noot voor de redactie:

Vertegenwoordigers van LANCOM Systems zijn tijdens CeBIT beschikbaar voor individuele gesprekken in de LANCOM-stand (hal 13, C28). Neem voor het maken van een afspraak contact op met LVTPR via lancom@lvtpr.nl.

Over LANCOM Systems
LANCOM Systems is de toonaangevende Duitse producent van betrouwbare, innovatieve netwerkoplossingen voor zakelijke klanten. De twee businessunits van LANCOM, VPN Network Connectivity en Wireless LAN, bieden professionele gebruikers veilige, flexibele infrastructuuroplossingen voor lokale en multisite-netwerken. De gehele productreeks wordt ontwikkeld en geproduceerd in Duitsland. Vanaf mei 2013 levert LANCOM Systems Common Criteria-gecertificeerde VPN-oplossingen voor het beveiligen van kwetsbare netwerken en kritische infrastructuren (EPCIP) tegen cyberaanvallen. Het hoofdkantoor van LANCOM Systems GmbH is gevestigd in Würselen bij Aken, Duitsland. Het bedrijf heeft verder kantoren in geheel Europa. Klanten zijn mkb-ondernemingen, overheidsinstanties, instellingen en grote bedrijven in Duitsland, Europa en in toenemende mate in de rest van de wereld.

LANCOM-contactpersoon
Jan Buis