Datum: (1361 dagen oud)
PR: Pride PR

Epson sponsort kunstproject in de bossen van Drenthe

Leanne Wijnsma digitaliseert haar tuin met een Epson scanner

Amsterdam, 26 februari 2014 - De Nederlandse designer Leanne Wijnsma scant sinds 2011 haar tuin in de bossen van Drenthe met als doel de rust van de natuur en het bos delen met stadsbewoners. Epson sponsorde het innovatieve kunstproject door een gloednieuwe Epson Perfection V370 foto- en filmscanner ter beschikking te stellen. De 1:1 natuur conservatie van Wijnsma is in detail en op ware grootte toegankelijk op haar website.

Leanne Wijnsma is de eigenaresse van een grafisch ontwerp bureau in Amsterdam. Ze werkt aan autonome projecten die reageren op de relatie tussen maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Voor het project ? [refresh] scant zij sinds ruim twee jaar, rij voor rij, haar tuin in Drenthe in, met behulp van een laptop en een flatbedscanner. Zo ontstond er de afgelopen jaren stukje bij beetje een online replica van de 484 vierkante meter tuin. Voor het scannen gebruikte Leanne een Epson Perfection V350 scanner. “Het is ongelooflijk dat de scanner het letterlijk door weer en wind nog steeds blijft doen,” vertelt Leanne. “Alleen de glasplaat werd langzamerhand steeds sneller vochtig door het gebruik in de buitenlucht en de vochtige grond van de tuin. Dit zorgde voor vlekken op het digitale resultaat. Niet zo gek aangezien de scanner ontwikkeld is voor gebruik binnenshuis.”

Fascinerend project
Leanne trok de stoute schoenen aan en stuurde Epson een e-mail met het verzoek haar te sponsoren met een nieuwe scanner. “Tijdens de Beijing Design Week ben ik voor een soortgelijk project een volledige expositieruimte gaan digitaliseren en heb ik met een scanner van een ander merk gewerkt, maar heb er binnen zeven dagen twee moeten weggooien omdat ze tijdens het proces technische haperingen vertoonden. De kwaliteit van Epson is klaarblijkelijk aanzienlijk beter, vandaar dus dat ik specifiek Epson benaderde met deze vraag.” Bij Epson besloot men direct om Leanne te sponsoren met een nieuwe Perfection V370 scanner. “Het is weliswaar niet helemaal waar onze scanners oorspronkelijk voor bedoeld zijn, maar het is een fascinerend project, waar wij graag onze medewerking aan verlenen,” zegt Ward Estoppey, Channel Marketing Manager bij Epson Nederland.

Natuur delen met stadsbewoners
De noordelijke rand van de tuin is inmiddels gedigitaliseerd, zoals op de website te zien is. De witte ruimte onderaan de pagina moet nog ingescand worden. Leanne heeft een goede reden om een omgedraaide flatbedscanner te gebruiken voor deze enorme klus: “Het is belangrijk om precies het bovenaanzicht vast te leggen, nauwkeurig te werken langs een rooster en elk detail vast te leggen. "Met haar project wil Leanne de rust van de natuur en het bos delen met stadsbewoners. In de winter van 2011 verhuisde ze vanuit Amsterdam naar het platteland om afstand te nemen van de hectiek. Ze besloot haar hervonden focus te delen met de rest van de wereld door het documenteren van haar tuin met haar Epson flatbedscanner. Inmiddels woont Wijnsma weer in Amsterdam, maar op de website vind nog maandelijks een update plaats. De 1:1 natuur conservatie is in detail en op ware grootte ten alle tijden voor iedereen beschikbaar vanachter het scherm.

Informatie over Epson
Epson is wereldwijd toonaangevend op gebied van innovatie en biedt een uitgebreid productgamma variërend van inkjet printers en printsystemen, 3LCD-projectoren en industriële robots tot sensoren en andere micro apparatuur. Epson is toegewijd om de visie en verwachtingen van klanten wereldwijd te overstijgen en biedt customer value op basis van compacte, energiebesparende, precisie technologieën voor grote ondernemingen, thuiskantoren, handelsmarkten en industrie.

De Epson Group, geleid door het in Japan gevestigde Seiko Epson Corporation, telt wereldwijd meer dan 73.000 werknemers in 94 bedrijven, en is trots op haar voortdurende bijdrage aan het mondiale milieu en de gemeenschappen waarin de groep actief is.

Informatie over Epson Europe
Epson Europe B.V., gevestigd in Amsterdam, is het regionale hoofdkantoor voor Europa, het Midden-Oosten, Rusland en Afrika. Met een personeelsbestand van 1.655 werknemers behaalde Epson Europe in het boekjaar 2012 een omzet van 1.540 miljoen euro. http://www.epson.eu/

Ecologische Visie 2050

Voor meer informatie: