Datum: (1432 dagen oud)

Nederlandse werknemer accepteert oneerlijk salaris niet

Amsterdam, 13 januari 2014 – Uit een internationale peiling van carrièreplatform Monsterboard blijkt dat de meeste Nederlandse werknemers (78%) het gesprek aangaan met hun werkgever, wanneer zij van mening zijn dat hun salaris lager is dan het zou moeten zijn. Vier op de tien (41%) geven hierbij aan een salarisverhoging te eisen. 37 procent confronteert de werkgever niet alleen met een mogelijk oneerlijk salaris, maar gaat tegelijkertijd op zoek naar een nieuwe baan.

De peiling is ingevuld door 7.800 bezoekers van de website. Aan hen is gevraagd wat ze zouden doen als ze erachter komen dat hun salaris lager is dan dat van collega’s. Uit de resultaten blijkt dat vooral Europeanen en Amerikanen de confrontatie zoeken met hun werkgever. Franse (49%) en Amerikaanse werknemers (46%) eisen het vaakst een salarisverhoging, terwijl Aziaten en Indiërs het gesprek liever uit de weg gaan.

“Wanneer je erachter komt dat je minder betaald krijgt dan collega’s die hetzelfde werk doen, kan dat aanvoelen als een klap in het gezicht”, zegt Ron Katzenbauer, online carrièrecoach van Monsterboard.nl. “Het is belangrijk om eerst even afstand te nemen van wat je hebt gehoord en niet impulsief te handelen. Denk na over de rol van factoren als senioriteit en de duur van de bestaande arbeidsrelatie. Als je het bespreekbaar maakt bij je leidinggevende, zorg dan dat je alle feiten op een rij hebt. Vergelijk je salaris bijvoorbeeld met je peers, dat kan bijvoorbeeld hier: Monsterboard Loonwijzer. Realiseer je dat er een verschil is tussen je droominkomen en een eerlijk salaris. Wanneer je je na een gesprek met je baas over het verschil in inkomsten nog steeds ondergewaardeerd voelt, kan je gaan nadenken over eventuele vervolgstappen.”

Cultuurverschillen bepalen reactie

Aziatische en Indiase respondenten geven vaker dan gemiddeld aan geen actie te ondernemen bij een oneerlijk salaris en alleen hun beklag te doen in huiselijke kring. Dat geldt voor 11 procent van de Aziaten en 13 procent van de Indiërs. Slechts 5 procent van de Nederlanders geeft aan te klagen zonder actie te ondernemen. Canadese en Duitse werknemers zijn het meest resoluut en gaan, zonder de confrontatie aan te gaan met hun leidinggevende, direct op zoek naar een nieuwe baan; dit geldt voor 27% van de Canadezen en 26% van Duitsers. Amerikaanse werknemers kiezen het minst vaak voor deze optie (2,3%). In Nederland kiest 17% van de werknemers ervoor om zonder wat te zeggen over de onvrede direct op zoek te gaan naar een nieuwe baan.

Einde bericht

Over Monsterboard
Monsterboard, gevestigd in Amsterdam en opgericht in 1998, is onderdeel van Monster Worldwide, Inc (NYSE:MWW), de marktleider in het succesvol verbinden van de juiste mensen met de juiste mogelijkheden. Monsterboard gebruikt geavanceerde technologie om werkzoekenden en betere carrièremogelijkheden bij elkaar te brengen en verzorgt bedrijfsspecifieke oplossingen om werkgevers in contact te brengen met het beste talent. Dit gebeurt zowel online als via sociale en mobiele oplossingen, waaronder het vlaggenschip: de website www.monsterboard.nl.

Vandaag de dag is Monster actief in meer dan 40 landen met ruim 200 miljoen geregistreerden op het wereldwijde Monster netwerk. Monster biedt een breed scala aan producten en diensten voor het vinden van betere banen, carrièremanagement, online recruitment en talentmanagement. Kijk voor meer informatie op http://info.monsterboard.nl/over-monsterboard/info3.aspx.

Toelichting op de peiling
De internationale peiling heeft gelopen van 4 tot 18 november 2013. Aan bezoekers van de websites is gevraagd “Wat zou je doen, als je erachter komt dat je salaris lager is dan dat van collega’s?” Het internationale gemiddelde van de antwoorden ziet er als volgt uit:
  • 41 procent gaat de confrontatie aan met zijn baas en vraagt om een salarisverhoging.
  • 36 procent gaat de confrontatie aan met zijn baas én gaat opzoek naar een nieuwe baas.
  • 15 procent gaat op zoek naar een nieuwe baan, zonder de confrontatie met de baas aan te gaan.
  • 8 procent klaagt over de oneerlijkheid bij vrienden en familie en laat de situatie zoals die is.
Contactinformatie (niet voor publicatie)
Porter Novelli
Allard Rustenhoven